نتایج انتخابات ژاپن: با پیروزی حزب لیبرال دموکرات، کیشیدا سر جایش ماند

کیشیدا وعده افزایش بودجه نظامی برای خنثی کردن نفوذ چین در منطقه را داده است

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن- Rodrigo Reyes Marin / POOL / AFP

حزب حاکم لیبرال دموکرات «ال‌دی‌پی» (LDP)، حامی فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در انتخابات مجلس در روز یکشنبه، همچنان اکثریت قاطع خود را حفظ کرد.

حزب محافظه‌کار ال‌دی‌پی ۲۶۱ کرسی از ۴۶۵ کرسی مجلس عوام در نظام دومجلسی ژاپن را از آن خود کرد.

مجلس ژاپن «دایِت ملی» (National Diet) نامیده می‌شود که از نهاد قدرتمندتر مجلس نمایندگان عوام و مجلس مشاوران خواص تشکیل می‌شود.

حزب حاکم با کسب اکثریت مطلق، اختیار کارگروه‌های مجلس را به دست می‌گیرد که تصویب آسان‌تر قوانین از جمله پیشنهادهای کلیدی بودجه، را فراهم می‌کند.

این حزب در آخرین انتخابات که سال ۲۰۱۷ برگزار شد، توانسته بود ۲۷۶ کرسی مجلس را به دست آورد.

با این حال کسب اکثریت تک‌حزبی ال‌دی‌پی برای نخست وزیر ۶۴ ساله ژاپن که تازه ماه پیش به قدرت رسیده است، پیروزی بزرگی به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج این انتخابات با نتایج نظرسنجی‌های اولیه که نشان می‌داد حزب لیبرال دموکرات به علت نارضایتی‌ها از نحوه مدیریتش در همه‌گیری کووید-۱۹، برای تشکیل دولت به ائتلاف با حزب کوچکی نیاز دارد، در تضاد بود.

یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر پیشین، به علت کاهش رتبه‌اش در نظرسنجی‌ها مجبور شد در ماه سپتامبر، تنها یک سال پس از به قدرت رسیدن، استعفا دهد. بسیاری از اصرار دولت بر برگزاری المپیک به میزبانی توکیو در گرماگرم افزایش شمار مبتلایان به کووید، ناراضی بودند.

آقای کیشیدا بلافاصله پس از آنکه حزبش او را به جانشینی آقای سوگا انتخاب کرد، برای برگزاری انتخابات درخواست کرد. او که یک بانکداری معتدل است، بر افزایش بودجه نظامی ژاپن برای خنثی کردن نفوذ توسعه طلبانه و روزافزون چین در منطقه اصرار داشته است.

نخست‌وزیر همچنین قول داده است به بی‌عدالتی در توزیع ثروت رسیدگی کند. او روی «سرمایه‌داری جدیدی» مانور می‌دهد که سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. پیش از این انتخابات، او قول داده بود برای حمایت از اقتصاد ژاپن در بحبوحه همه‌گیری «ده‌ها تریلیون‌ ین» هزینه کند.

پس از پیروزی ال‌دی‌پی، به محض شروع خریدوفروش سهام، ارزش بازار سهام نیکه‌ (Nikkei) ژاپن ۲.۳۸ درصد افزایش یافت. بالا رفتن ارزش شاخص اصلی سهام نشان می‌دهد سهامداران معتقدند برنامه حمایتی اقتصادی آقای کیشیدا به‌راحتی آرای مجلس را کسب خواهد کرد.

آقای کیشیدا اعلام کرده بود دولتش خواهد کوشید مبلغی به بودجه امسال اضافه‌ کند.

روز دوشنبه، نخست‌وزیر گفت از این پیروزی قاطع در انتخابات به بهترین نحو در اداره دولت و مجلس استفاده خواهد کرد. او خطاب به خبرنگاران گفت: «ما اکثریت را به دست‌ آوردیم که به گمانم در این انتخابات چشمگیر بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان