چرا طالبان ناگهان رهبرشان را وارد میدان کردند؟

گفته می‌شد که ملا هبت‌الله سال گذشته در یک حمله انتحاری در شهر کویته پاکستان به قتل رسیده است

ملا هبت‌الله آخون‌زاده، رهبر طالبان- STR / AFGHAN TALIBAN / AFP

منابع خبری گروه طالبان می‌گویند ملا هبت‌الله، رهبر آن گروه، روز شنبه در قندهار در انظار عامه ظاهر شده است. محمد جلال، معاون سخنگوی گروه طالبان، در صفحه توییترش نوشته است که ملا هبت‌الله روز شنبه با حضور در مدرسه حکمیه در شهر قندهار، لحظاتی با مردم صحبت کرده است. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه طالبان نوشته است که رهبر آن گروه از آن مدرسه بازدید کرده است. به نوشته محمد جلال، آن دیدار ساعت شش عصر روز شنبه در شهر قندهار صورت گرفته است.

یک نوار صوتی منسوب به رهبر گروه طالبان نیز در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده است که در آن او مردم و طالبان را دعا می‌کند. همچنین، یک کلیپ ویدیویی نیز به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده است که نشان می‌دهد مردی در حال احوالپرسی با مردم است. گفته می‌شود که فردی آن کلیپ را در زمان خداحافظی ملا هبت‌الله با مردم، ضبط کرده است. تایید مستقل محتوای این کلیپ‌ها و ادعای طالبان ممکن نیست، زیرا هیچ مرجع بی‌طرفی در آن دیدار حضور نداشته است.

به نظر می‌رسد  که گروه طالبان برای رد شایعات منتشر شده در مورد مرگ رهبرشان، او را در میان انظار عمومی ظاهر کرده‌اند. پیش از این، گفته می‌شد که رهبر طالبان یک سال قبل در یک حمله انتحاری در شهر کویته پاکستان به قتل رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول سال گذشته طالبان تنها یک بار حضور او را تنها به صورت خبری رسانه‌ای کردند و آن هم زمانی بود که رهبری گروه طالبان برای ایجاد حکومت خود، در شهر قندهار جمع شدند. در آن زمان گفته شد که رهبر گروه طالبان در نشست عمومی رهبری آن گروه حضور یافته و برای ایجاد حکومت آتی‌شان با آنان مشورت کرده است.

با این حال، هنوز هم ابهاماتی در مورد ظاهر شدن رهبر گروه طالبان در انظار عمومی وجود دارد. تصاویر منسوب به حضور ملا هبت‌الله در انظار عامه، مرد نسبتاً جوانی را نشان می‌دهد که ریش کاملا سیاه و چهره‌ای نسبتا میان‌سال دارد، در حالی که تنها تصویری که از او در سال ۲۰۱۶ به نشر رسیده است، او را مردی مسن‌تر از تصویر امروز نشان می‌دهد. با این حال، از آنجا که هنوز هیچ منبع مستقلی حضور ملا هبت‌الله را در آن دیدار تایید نکرده است، حضور او در انظار عمومی را تنها می‌توان یک «ادعا» دانست.

پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور در سال ۲۰۱۶، ملا هبت‌الله به عنوان رهبر گروه طالبان انتخاب شد. او سالیان زیادی در جایگاه «قاضی‌القضات» گروه طالبان کار کرده است. به همین دلیل، انتصاب عبدالحکیم حقانی در مسند قاضی القضات طالبان، این گمانه‌ها را تقویت کرد که سران این گروه احتمالا می‌خواهند رهبر جدیدی انتخاب کنند.