نخستین گروه از دگرباشان جنسی افغان به بریتانیا رسیدند

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از گروه‌های آسیب‌پذیر و افراد در معرض خطر افغانستان را ترک کردند

۲۹ دگرباش جنسی افغان وارد کشور بریتانیا شدند - Adem ALTAN / AFP

وزارت امور خارجه بریتانیا، امروز ۳۰ اکتبر، با نشر اعلامیه‌ای گفته است، ۲۹ نفر از دگرباشان جنسی افغان به کمک وزیر خارجه آن کشور و در همکاری با دو نهاد بریتانیایی و کانادایی، روز جمعه به بریتانیا رسیده‌اند.

در اعلامیه وزارت خارجه بریتانیا آمده: «تحت حاکمیت طالبان، دگرباشان جنسی از آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان هستند و بسیاری از آن‌ها، با افزایش سطح آزار و اذیت، تبعیض و حمله مواجه هستند.»

وزارت خارجه بریتانیا اظهار امیدواری کرده است که ورود ۲۹ دگرباش جنسی افغان به آن کشور، آغازی باشد برای کمک به بسیاری از دگرباشان جنسی افغانستان که می‌توانند زندگی جدیدی را در بریتانیا آغاز کنند.

در این اعلامیه آمده است که پس از پایان عملیات تخلیه از افغانستان، بریتانیا به ۱۳۰۰ تن از شهروندان بریتانیایی و افغان‌های در معرض تهدید کمک کرده است که از آن کشور خارج شوند.

در این اعلامیه به نقل از لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در مورد رسیدن نخستین گروه از دگرباشان جنسی افغان به بریتانیا آمده است: «ما نقش کلیدی در بیرون آوردن این افراد از افغانستان داشتیم و تمام تلاش خود را برای کمک به افغان‌های در معرض خطر برای خروج از افغانستان انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیمهلی پاول مدیر اجرایی نهاد رینبو ریلرود (Rainbow Railroad) گفته است، این نهاد از زمان مسلط شدن طالبان بر کابل، برای تأمین امنیت دگرباشان افغان که با خطر جدی مواجه هستند، تلاش کرده است. کیمهلی پاول گفته است که این نهاد با همکاری سازمان‌های دیگر موفق شده است که ده‌ها نفر از جامعه دگرباشان افغان را به کشورهای امن منتقل کنند.

در اعلامیه وزارت خارجه بریتانیا همچنین گفته شده است؛ در میان نخستین گروه از دگرباشان جنسی افغان که به کمک این وزارت به بریتانیا رسیده‌اند، دانشجویان و فعالانی نیز هستند که برای برابری ترویج حقوق دگرباشان جنسی در جامعه افغانستان تلاش کرده‌اند.

گروه دگرباشان جنسی افغان، توسط نهادهای ستون وال (Stonewall) و مایکرو رینبو (Micro Rainbow) که در حمایت از دگرباشان جنسی کار می‌کنند حمایت می‌شوند تا زندگی جدیدشان را در بریتانیا آغاز کنند. در اعلامیه وزارت خارجه بریتانیا گفته شده است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده، افراد بیشتری از جامعه دگرباشان جنسی و افراد آسیب‌پذیر در افغانستان، آن کشور را ترک کنند و وارد بریتانیا شوند.

پس از آن‌که در پانزدهم اوت طالبان بر افغانستان مسلط شد، بسیاری از گروه‌های آسیب‌پذیر و افراد در معرض خطر افغانستان را ترک کردند. هزاران نفر توانستند در جریان تخلیه نظامیان و شهروندهای خارجی، توسط هواپیماهای نظامی از افغانستان خارج شوند. اما شمار زیادی از افراد که تحت تعقیب طالبان هستند هنوز موفق به خروج از افغانستان نشده‌اند و همچنان در ترس و وحشت زندگی می‌کنند.