زنگ خطر موج ششم کرونا به صدا درآمد

با وجود روند صعودی شیوع بیماری، مقام‌های ایران بر بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و لغو دورکاری‌ها اصرار دارند

 هم‌زمان با شروع آبان، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور بیشتر شد‌ــ Atta KENARE / AFP

 هم‌زمان با شروع آبان، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور بیشتر شد. گزارش‌ها از آمار ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان‌ها نیز نشان می‌دهد که موج ششم شیوع کرونا همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، در برخی شهرها آغاز شده است.

در روزهای گذشته، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه میزان ابتلا به بیماری در استان‌های گیلان، تهران، مازندران و قزوین افزایش داشته است. در خبری جدید نیز پیام‌ طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، از سیر صعودی آمار ابتلا در نوار مرزی کشور و استان قم خبر داد.

با وجود روند صعودی شیوع بیماری و خطر موج ششم کرونا مقام‌های حکومت ایران بر بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و لغو دورکاری‌ها اصرار دارند. 

به گفته پیام طبرسی، افزایش شمار ابتلا به بیماری در برخی شهرها «نگران‌کننده» است و امکان تسری به سایر نقاط وجود دارد. طبرسی با اشاره به امکان افزایش شمار ابتلا به‌دلیل وجود موج سینوسی، به خبرگزاری برنا گفت: «احتمال دارد شدت بیماری در کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و یا واکسن نزده‌اند، بیشتر شود ولی باز هم آینده بیماری قابل پیش‌بینی نیست.» 

در خبری دیگر علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با استناد به اطلاعات موجود گفت موج ششم بیماری نزدیک است. ناجی که پیش‌تر نیز درباره خطر بازگشایی‌های «شتاب‌زده» مراکز آموزشی هشدار داده بود، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «مطمئنا الان ما در شرایط مناسبی برای بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها نیستیم، ما باید با توجه به شرایطی که داریم همچنان صبر کنیم و تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون سریع‌تر جامعه انجام دهیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناجی با بیان اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها «نتایج بدی» به دنبال خواهد داشت، افزود: «به دلیل عملکرد نامناسبی که ما در قرنطینه کردن شهرها و ایجاد سکون داریم، هر بار که پیک جدید کرونا آغاز می‌شود، پیک‌های بلندتری خواهند شد؛ اگر ما مداخلات غیردرمانی خودمان را قوی نکنیم و واکسیناسیون را سرعت ندهیم، مسئله ادامه دارد.» 

این موضوع را عاطفه عابدینی، رئیس بخش‌ اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تایید کرد و ضمن اشاره به افزایش شمار شهرهای قرمز، گفت: «در برخی مناطق، متاسفانه تعداد بیماران بیشتر شده است و شاید این زنگ خطر شروع پیک بعدی باشد.» عابدینی با بیان اینکه ممکن است سویه «دلتا پلاس» ویروس کرونا در ایران نیز همچون بریتانیا شایع شود، تاکید کرد: «باید تمهیدات این مسئله را از اکنون ببینیم.» 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه هفتم آبان، ۱۲۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و نزدیک به ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا شناسایی و ثبت شد. 

در حال حاضر، حدود ۴۰۰۰ بیمار بدحال در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند. همچنین ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که تاکنون کمتر از ۳۳ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا را زده‌اند. این میزان از نصف جمعیت هدف در ایران نیز کمتر است.