از خوزستان تا گیلان؛ موج ششم کرونا در راه است

در حالی درباره موج جدید بیماری هشدار داده می‌شود که تاکنون فقط  ۲۷ میلیون نفر در ایران کامل واکسینه شده‌اند

رعایت پروتکل‌ها در ایران، از ۹۰ درصد به حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است‌ـ ATTA KENARE / AFP

گزارش‌های رسمی از افزایش میزان ابتلا به کرونا در استان‌های خوزستان، گیلان، مازندران، ایلام، کردستان و البرز حکایت دارد. بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، تعداد مبتلایان در پایتخت نیز کاهش نیافته است. با وجود این هشدارها، مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران بازگشایی مراکز آموزشی، لغو دورکاری‌ها و محدودیت‌های مربوط به کرونا را در دستور کار قرار داده‌اند و این در حالی است که تاکنون فقط ۲۷ میلیون نفر در ایران کامل واکسینه شده‌اند. 

سیدمحمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز، درباره وقوع موج بعدی کرونا در استان خوزستان ابراز نگرانی کرد و گفت: «متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان خوب نیست و اگر این روند ادامه داشته باشد، خطر وقوع موج بعدی وجود دارد.» این مقام دانشگاه جندی‌شاپور که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، از مراجعه روزانه ۴۵۰ بیمار سرپایی و بستری ۳۰ بیمار جدید در استان خوزستان خبر داد. به گفته علوی، تاکنون حدود ۲.۵ میلیون نفر در استان خوزستان یک دوز واکسن زده‌اند و این رقم معادل ۵۲ درصد جمعیت این استان است.

هم‌زمان با اعلام این خبر، در دیگر استان‌ها نیز گزارش‌هایی مبنی بر افزایش میزان ابتلا به کرونا منتشر شده است. پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، از افزایش شمار قربانیان کرونا در این استان به ۹۷۰ نفر خبر داد و گفت موج جدید بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، با اشاره به افزایش میزان ابتلا در این استان، به خبرگزاری ایسنا گفت: «زنگ خطر موج ششم کرونا به صدا درآمده است و آغاز موج ششم کرونا در ایلام، دور از انتظار نیست.» الیاس فتاحی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام نیز افزایش آمار ابتلا به کرونا در این استان را «نگران‌کننده» خواند و گفت آمار فوتی‌ها و بستری همچنان بالا است.

فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز از افزایش تعداد افراد بستری در این استان خبر داد و گفت: «راه مقابله با روزهای بحرانی و مرگ‌بار کرونا واکسیناسیون و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی است.»

وضعیت در تهران نیز نگران‌کننده اعلام شده و نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، گفته که روند ابتلا به بیماری کاهش نیافته است. به گفته او، روزانه ۸۰۰ بیمار جدید در مراکز درمانی این استان بستری می‌شوند و آمار ابتلا ثابت مانده است.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز روند روبه‌رشد ابتلا به کووید-۱۹ در استان‌های البرز، کردستان، مازندران و گیلان را تایید کرد. البته او  گفته است که این میزان افزایش ابتلا به‌معنای شروع موج ششم همه‌گیری نیست. با این‌ حال، جامعه پزشکی ایران از مدت‌ها پیش هشدار داده‌ بود که بازگشایی‌های زودهنگام، سفرهای اربعین و لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا در حالی‌ که هنوز درصد بالایی از جمعیت ایران واکسینه نشده‌اند، خطر شروع موج ششم را به همراه دارد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بررسی آماری روند ابتلا از ۲۸ شهریور تا ۲۸ مهر در ایران نشان می‌دهد که ضمن سینوسی بودن منحنی موارد ابتلا در این دوره، در روند ابتلا در این بازه زمانی کاهش چندانی رخ نداده و از روز ۲۴ مهرماه، روند کاهش تعداد مبتلایان کند شده است.

با وجود اینکه بنا بر آمار رسمی، هنوز بیش از ۴۰ درصد مردم ایران واکسینه نشده‌اند، مقام‌های دولتی برای بازگشایی مدارس و بازگشت به روال عادی خیز برداشته‌اند. روز پنجشنبه ۲۹ مهر، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گفت که همه مدارس تا پایان آبان بازگشایی می‌شوند. به‌تازگی نیز دورکاری کارمندان لغو شده است. محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت که لغو ۱۰۰ درصدی دورکاری به معنای آغوش باز کردن به روی موج ششم کرونا است.

مقام‌های دولتی جمهوری سلامی ایران در حالی بازگشت به روال عادی را در دستور کار قرار داده‌اند که مدیران وزارت بهداشت نیز درباره اوج گرفتن دوباره بیماری هشدار داده‌اند. مصطفی رضایی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، پیش‌تر گفته بود: «موج ششم کرونا از موج پنجم خطرناک‌تر است.»

به گزارش پایگاه خبری ‌تجارت‌نیوز و به گفته مصطفی رضایی، رعایت پروتکل‌ها در ایران، از ۹۰ درصد به حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد رسیده است و به نظر می‌رسد با شنیدن خبرهایی چون لغو دورکاری و بازگشایی مدارس، در کنار تسریع روند واکسیناسیون، برای مردم این تصور ایجاد شده که خطر کرونا از بین رفته است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز در صحبت‌های اخیرش تایید کرده است که موج ششم کرونا در ایران در آبان ماه، «قطعا» اتفاق خواهد افتاد. 

تاکنون حدود ۲۷ میلیون نفر در ایران با تزریق هر دو دوز واکسینه شده‌اند و این در حالی است که برای رسیدن به مصونیت جمعی و آمادگی برای بازگشت به روال عادی، دست‌کم باید ۸۰ درصد جامعه واکسینه شوند.