مسابقه کریکت افغانستان و پاکستان؛ هیجان افغان‌ها در پایگاه نظامی آمریکا در ابوظبی

بازی پاکستان و افغانستان برای افغان‌ها از حساسیت خاصی برخوردار است

در مسابقه اول، تیم افغانستان توانست بااقتدار تیم قدرتمند اسکاتلند را با تفاوت ۱۳۰دوش مغلوب کند‌ـ AAMIR QURESHI / AFP

تا ساعتی دیگر بازی کریکت میان افغانستان و پاکستان در چهارچوب جام جهانی ۲۰ آوره در دبی آغاز خواهد شد. این دومین مسابقه تیم ملی کریکت افغانستان در این جام است. در مسابقه اول، تیم افغانستان توانست بااقتدار تیم قدرتمند اسکاتلند را با تفاوت ۱۳۰دوش مغلوب کند.

اما بازی افغانستان و پاکستان برای مردم افغانستان از حساسیت خاصی برخوردار‌ است. به‌دلیل مناسبات سیاسی و حضور پاکستان در بحران ۴۰ سال گذشته افغانستان، نگرش عمومی در افغانستان در مورد پاکستان مثبت نیست و این نگرش به ورزش هم سرایت کرده است.

بیشتر افغان‌ها پاکستان را مقصر وضعیت نا‌بسامان خود می‌دانند و باور دارند مداخلات بیش‌ازحد این کشور درسیاست افغانستان باعث بدبختی مردم این کشور شده است.

این نگرش در میان افغان‌هایی که در دو ماه گذشته از افغانستان خارج شده‌اند، در اردوگاه‌های موقت اسکان دارند و منتظرند به آمریکا یا کشورهای دیگر منتقل شوند، قوی‌تر و منفی‌تر است.

امیر خان از کسانی است که در دو ماه گذشته در اردوگاه ابوظبی به سر می‌برد. او نماینده گروهی از افغان‌های ساکن اردوگاه است. امیر خان از صبح در حال تلاش برای پیدا کردن یک صفحه نمایشگر بزرگ است تا بتواند با ساکنان اردوگاه این بازی را تماشا کند. او می‌گوید با مسئولان اردوگاه تماس گرفته است؛ اما به دلیل مسائل امنیتی، آنان تا‌کنون به او جواب مثبت نداده‌اند. امیر خان باور دارد که افغانستان بازی را خواهد برد زیرا بهترین توپ‌اندازان را دارد. او از راشد خان یاد می‌کند که یکی از بهترین توپ‌اندازان جهان است. همچنین به گفته امیر خان، بهترین بتس‌من (دفاع‌کننده‌های توپ) نیز مجیب رحمان است که می‌تواند بیشتر پرتاب‌ها را دفع کند. امیر خان می‌گوید با توجه به اینکه افغانستان با تفاوت زیاد توانست اسکاتلند را شکست دهد، این امکان وجود دارد که پاکستان را نیز ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرف خان (نام مستعار) نیز برای این مسابقه لحظه‌شماری می‌کند. او می‌گوید نصف اردوگاه را جست‌و‌جو کرده است تا ببیند در اتاق چه کسی تلویزیون هست (بیشتر اتاق‌های اردوگاه تلویزیون ندارند) تا بازی را با دیگران تماشا کند. شرف خان می‌گوید دیدن بازی با جمع لذت‌بخش است و زمانی که ببریم دو چندان احساس شادی می‌کنیم. می‌پرسم اگر ببازیم؟ او با ناراحتی می‌گوید ما به باخت فکر نکردیم و اگر ببازیم هم ناراحتی باخت را با هم تحمل می‌کنیم.

به باور شرف خان، درصورتی‌ که تیم افغانستان یکدست و منسجم کار کند، بردن پاکستان دور از تصور نیست. شرف خان می‌گوید نقطه قوت ما در پرتاب توپ است. او از شیرزاد، نبی و راشد یاد می‌کند که بهترین بالران (توپ‌اندازان) جهان‌اند.

پس از ناهار بیشتر ساکنان اردوگاه ابوظبی از اتاق‌های خود خارج شده و در هوای آزاد گرد هم جمع شده‌اند و در مورد بازی امشب افغانستان و پاکستان صحبت می‌کنند. وارد جمعشان می‌شوم و می‌پرسم آیا می‌توانم نظراتتان را در گزارشم بنویسم؟ اکثریت می‌گویند نه. می‌پرسم چرا؟ می‌گویند از لحاظ امنیتی نمی‌خواهیم نام ما فاش شود. می‌گویم اما می‌توانید با نام مستعار نظر بدهید. می‌گویم امیر خان و شرف خان نظر دادند. همه نفسی به‌راحتی می‌کشند و می‌گویند نظر ما هم همان نظر امیر خان و شرف خان است. همه باور داریم که افغانستان می‌برد.

با افغانستان تماس می‌گیرم. دوستانم را در رسانه‌های اجتماعی جست‌و‌جو می‌کنم. چراغ حمیدالله زازی، رئیس نهاد مدیوتیک افغانستان، سبز است و نشان می‌دهد که آنلاین است. با او تماس می‌گیرم و برای مصاحبه جواب مثبت می‌دهد.

زازی می‌گوید دو مسئله در مسابقه امروز بسیار حیاتی است؛ اول داشتن تعداد زیادی حامی در ورزشگاه و دوم بررسی کامل شیوه بازی حریف. او می‌گوید مسلما پاکستان در دو سه روز گذشته، روی شیوه بازی همه بازیکنان افغانستان تمرکز داشته است و اگر افغان‌ها شیوه بازی خود را امروز تغییر ندهند، امکان برد در مقابل پاکستان به‌شدت کم خواهد شد.

آقای زازی می‌گوید خوشبختانه با توجه به سکونت تعداد زیاد افغان در دبی، ما از لحاظ تماشاگر مشکلی نداریم. اما از لحاظ روانی، به‌دلیل جنجال‌هایی که پس از بازی مقابل اسکاتلند به‌‌علت حمل پرچم سه‌رنگ و نواخته شدن سرود ملی دولت سابق ایجاد شد، تا حدی فشار روانی را احساس خواهند کرد. او می‌گوید از سوی دیگر، ما شناخت کافی از تیم پاکستان نداریم در حالی‌ که مطمئنم تیم پاکستان این روزها تمامی تکنیک‌ها و شیوه‌های بازی تیم ملی ما را بررسی و برای هر تکنیک ضد آن را آماده کرده است؛ ما شاید به این اندازه از تیم پاکستان شناخت نداشته باشیم. حمید زازی می‌گوید افغانستان در بازی با اسکاتلند دو رکورد به دست‌ آورد، یکی اینکه در ۶۰ دوش تمامی بازیکنان حریف را از دور خارج کرد و دیگری اینکه طولانی‌ترین شش امتیازها را انجام داد.

زازی منکر قدرت بلامنازع پاکستان در کریکت نیست، اما می‌گوید میدان‌های دبی و شارجه بیشتر به‌نفع افغانستان و اسپینر (توپ‌های چرخشی) افغانستان است.

اما میرویس بهاوی، از چهره‌های ورزشی مطرح افغانستان، به برد افغانستان زیاد مطمئن نیست. او می‌گوید تیم پاکستان بسیار قوی‌تر از افغانستان است و احتمال برد افغانستان نزدیک به صفر است، اما با‌ این‌ حال نمی‌توان پیشاپیش خود را بازنده دانست. او از بازی برادرش نثار احمد بهاوی در مقابل هادی ساعی قهرمان تکواندوی جهان یاد می‌کند که چگونه یک تکواندوکار بی‌نام و آوازه توانست قهرمان جهان را مغلوب کند.

سایت شورای جهانی کریکت نتیجه بازی پاکستان‌ـ‌افغانستان را ۷۰ به ۳۰ پیش‌بینی کرده است. یعنی امکان پیروزی پاکستان ۷۰ درصد و افغانستان ۳۰ درصد است. با این‌ حال، افغان‌ها همچنان امیدوارند که این پیش‌بینی مانند خیلی موارد دیگر دقیق نباشد.

 

بیشتر از ورزش