رئیس ناسا می‌گوید از وجود حیات فرازمینی مطمئن است

برنامه‌های مریخِ ناسا بخشی مهم از جست‌و‌جوی حیات فرازمینی به شمار می‌رود

خلبانان نیروی دریایی از سال ۲۰۰۴ بیش از ۳۰۰ مورد مشاهده یوفو را گزارش کرده‌اند‌ــ KEVIN DIETSCH/AFP

رئیس جدید ناسا اعلام کرد «با اطمینان» بر این باور است که حیات بیگانه فرازمینی در کیهان وجود دارد. بیل نلسون که در ماه مه به‌عنوان رئیس ناسا منصوب شد، در خلال یک مصاحبه با مرکز علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا به لری ساباتو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ویرجینیا، این‌گونه پاسخ داد: «باور شخصی من این است که عالم هستی بسیار پهناور است و در حال حاضر حتی نظریه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است عالم‌های دیگری نیز وجود داشته باشند. اگر چنین باشد، من که باشم که بگویم سیاره زمین تنها مکان [شکل‌گیری] نوعی از حیات است که مانند ما تمدن و سازمان یافته است؟»

او گفت: «آیا سیاره‌های زمینِ دیگری آن بیرون وجود دارد؟ من قطعا فکر می‌کنم که چنین است، زیرا جهان هستی بسیار بزرگ است.»

نلسون همچنین گفت خلبانان نیروی دریایی از سال ۲۰۰۴ بیش از ۳۰۰ مورد مشاهده یوفو را گزارش کرده‌اند که نه ارتش و نه ناسا هیچ‌کدام نمی‌دانند این اشیا چه هستند.

در ماه مه امسال، شواهدی از اشیاء پرنده ناشناس پیرامون یک کشتی جنگی آمریکا در اقیانوس آرام منتشر شد [که در آن] یکی از ملوانان، در مقابل این شیء که به‌رغم سرعت زیاد، تغییر مسیر می‌دهد، می‌گوید: «وای! چه سریع حرکت می‌کنند.»

یک ماه پیش از آن، پنتاگون سه ویدیو طبقه‌بندی‌شده را منتشر کرد که اشیاء عجیب دیگری در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ را نشان می‌داد. بنا بر اعلام پنتاگون، این ویدئوها منتشر شدند تا «در مورد هر نوع تصور اشتباه عموم مردم در باره واقعی بودن یا نبودن ویدیوهای منتشر‌شده، و اینکه آیا چیزهای بیشتری در این ویدیوها وجود دارد یا نه، شفاف‌سازی شود.»

او گفت: «ما امیدواریم این مربوط به نیروی دشمن روی زمین نباشد که از چنین نوع فناوری برخوردار است. اما خب، این هم به‌هرحال حرفی است. و ازاین‌رو، این ماموریتی است که ما مدام مد نظر داریم. چه چیزی، چه کسی آن‌جاست؟ ما که هستیم؟ چگونه ازاین‌جا سر درآوردیم؟ چگونه این شدیم که اکنون هستیم؟ چگونه توسعه پیدا کردیم؟ چگونه متمدن شدیم؟ و آیا در جهانی با میلیاردها خورشید دیگر در بین میلیاردها کهکشان دیگر، شرایط مشابهی وجود دارد یا نه؟ آن‌قدر پهناور است که حتی نمی‌توانم تصور کنم.»

زمانی که از آقای نلسون پرسیده شد که پاسخ این پرسش به نظر او چیست، رئیس ناسا در جواب گفت که نمی‌داند. او افزود: «اما چیزهایی می‌دانم. باور شخصی من این است که جهان بسیار بزرگ است و اینک حتی نظریه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است جهان دیگری هم وجود داشته باشد و اگر این‌طور باشد؛ من که باشم که بگویم زمین تنها مکانی است که در آن نوعی از حیات تمدن‌یافته و سازمان‌یافته مانند ما شکل گرفته است.»

او ادامه داد: «به شما خواهم گفت که چه مرا به فکر می‌اندازد. من بهتر است که مسئول بهتری برای چیزهایی باشم که داریم. زیرا ما وضعیت را خراب می‌کنیم، درست به همان صورت که با یکدیگر رفتار می‌کنیم و خرابکاری می‌کنیم. از این‌رو من می‌دانم ماموریتم چیست. ماموریتم این است که برای این سیاره مسئولی بهتر و برای سیاره زمین شهروند بهتری باشم.»

برنامه‌های فضایی مریخِ سازمان فضایی ناسا بخش مهم جست‌و‌جوی حیات بیگانه فرازمینی به شمار می‌رود. دو هفته پیش، مریخ‌نورد پرسویرنس شواهدی پیدا کرد که دهانه جزرو (Jezero) در زمان‌های قدیم، دریاچه‌ای بوده که آب داشته است‌ــ و نمونه‌های [جمع‌آوری‌شده] از آن دلتا ممکن است شامل ترکیبات آلی و سایر نشانه‌های حیات فرازمینی باشند.