با دستور رئیس جدید سازمان سینمایی، جشنواره‌های ملی و جهانی فجر ادغام می‌شوند 

وضعیت عضویت ایران در فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان نامشخص است

برگزاری جداگانه دو جشنواره ملی و جهانی فجر همواره در میان منتقدان سینما مخالفان و موافقان زیادی داشته است - فیلیمو 

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران، در یکی از نخستین اقدام‌های خود پس از آغاز به کار، دستور داد جشنواره‌های ملی و جهانی فجر با هم ادغام شوند. او هدف از این اقدام را «هم‌افزایی ظرفیت‌ها» و استفاده از «فرصت‌های کاربردی» خواند. پس از پنج دوره برگزاری مجزا، جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر از سال ۱۴۰۱ در حالی به‌صورت یکپارچه و واحد برگزار می‌شوند که فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) به‌تازگی جشنواره جهانی فجر را در فهرست مهم‌ترین رویدادهای سینمایی جهان قرار داده بود و با ادغام این دو جشنواره معلوم نیست سرنوشت عضویت ایران در فیاپف چه می‌شود. 

جشنواره‌های ملی و جهانی فجر تا سال ۱۳۹۴ هرسال به‌صورت یکپارچه و هم‌زمان با سالگرد وقوع انقلاب اسلامی با عنوان «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» برگزار می‌شدند. این روند ۳۳ سال ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۴، با دستور حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی، جشنواره جهانی فجر از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر جدا شد و مدیران سینمایی آن را در اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار کردند. 

حجت‌الله ایوبی در همان زمان ضمن دفاع از تفکیک دو جشنواره ملی و جهانی فجر این جداسازی را «اقدامی شایسته» خواند و گفت: «زمانی که این دو بخش را با هم برگزار می‌کردیم، درواقع بخش بین‌الملل را برگزار نمی‌کردیم. تصمیم جداسازی به این معنا است که ما واقعا می‌خواهیم جشنواره بین‌المللی داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پنج سال گذشته، برگزاری جداگانه دو جشنواره ملی و جهانی فجر همواره در میان منتقدان سینما مخالفان و موافقان زیادی داشته است. در حالی‌ که برخی منتقدان همچون رئیس وقت سازمان سینمایی بر این باور بودند که برگزاری جداگانه این دو رویداد فرصت حضور ایران در عرصه بین‌الملل را بیشتر فراهم می‌کند، برخی دیگر تاکید می‌کردند که جشنواره جهانی فجر جز صرف بودجه‌های کلان و بدون بازگشت دستاوردی نداشته است. 

حالا محمد خزاعی، رئیس جدید سازمان سینمایی، اعلام کرده است که به دنبال بررسی «کارگروه مطالعه و ارزیابی‌ جشنواره‌ها» و بنا به «مطالبات صنوف و سینماگران ایران در سال‌های گذشته»، از این پس، دو جشنواره جهانی و ملی فجر یکپارچه برگزار می‌شوند. او به نام سینماگران و صنوفی که این جداسازی را خواستار بودند، هیچ اشاره‌ای نکرده است. 

در خبری که روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر کرده، به نقل از محمد خزاعی آمده است: «سینمای نوین ایران یعنی سینمای پس از انقلاب، با تمامی فراز و فرودهایش، در پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین نقش را ایفا کرده و حضور میهمانان خارجی و ملاحظه بی‌واسطه آن‌ها از اقبال مردم به جشنواره فجر و سینما، تصویر بی‌بدیلی ضد تبلیغات استکبار رسانه‌ای علیه کشور است و قطعا این مزیت مهم باید مورد توجه قرار گیرد و با برطرف کردن کاستی‌های قبلی، تقویت شود و ادغام بخش ملی و بین‌الملل جشنواره از این حیث نیز قابل‌اعتنا است.» 

این خبر در حالی اعلام شد که در خرداد ۱۴۰۰ و در جریان برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر، محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره، خبر داد که این رویداد سینمایی به جمع ۱۵ جشنواره الف جهانی پیوسته است. فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) نیز با انتشار متنی در توییتر پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به جمع ۱۵ جشنواره برتر این اتحادیه را خوشامد گفت.

قرار گرفتن جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار جشنواره‌های معتبر سینمایی کن (فرانسه)، برلین (آلمان)، ونیز (ایتالیا)، کارلووی واری (جمهوری چک)، لوکارنو (سوییس)، توکیو (ژاپن)، مسکو (روسیه)، سن‌سباستین (اسپانیا)، شانگهای (چین)، ورشو (لهستان)، قاهره (مصر)، تالین (استونی)، هند (هند) و ما‌دل‌پلاتا (آرژانتین) فرصتی برای حضور سینمای ایران در عرصه‌های جهانی بود و حالا با ادغام دو جشنواره ملی و جهانی معلوم نیست که وضعیت عضویت ایران در فیاپف چه می‌شود. 

فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) سازمانی جهانی متشکل از تولیدکنندگان سینمایی با ماموریت محافظت از منافع اقتصادی و حقوقی اعضا است و مسئولیت نظارت بر جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در جهان را بر عهده دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر