منازعه قومی و زبانی به ورزش افغانستان هم کشیده شده است

اولین پیروزی تیم کریکت افغانستان مقابل اسکاتلند سروصدای زیادی به راه انداخته است

تیم ملی کریکت افغانستان روز دوشنبه در ورزشگاه شارجه در امارت متحده عربی، به مصاف تیم اسکاتلند رفت - Aamir QURESHI / AFP

در حالی که تیم ملی فوتبال امید افغانستان به دلیل تعلل در برنامه‌ریزی سفر از رسیدن به بازی‌های قهرمانی آسیا در بحرین باز مانده، تیم ملی کریکت افغانستان توانسته است سد نرسیدن به محل مسابقات را بشکند و در اولین بازی‌ خود، با نمایشی مقتدرانه، تیم قدرتمند اسکاتلند را شکست دهد.

تیم ملی کریکت افغانستان روز دوشنبه در ورزشگاه شارجه در امارت متحده عربی، به مصاف تیم اسکاتلند رفت و با ۱۳۰ امتیاز اختلاف، این بازی را به نفع خود تمام کرد. در همین روز، قرار بود تیم ملی امید فوتبال افغانستان نیز در بحرین نخستین بازی‌ خود با تیم میزبان را برگزار کند اما به دلیل نرسیدن این تیم به بحرین در زمان مقرر، کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی‌های این تیم را لغو کرد.

این مسئله باعث شده است تا در رسانه‌های اجتماعی، سروصدا و بحث‌وجدل‌ درباره نگرش تبعیض‌آمیز به ورزش در افغانستان بالا بگیرد؛ به‌خصوص پس از اینکه اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، در صفحه‌ خود پیروزی تیم ملی کریکت را تبریک گفت و این پست هزاران بار بازنشر شد، بحث‌وجدل‌ درباره آن بیشتر شد.

پست اشرف غنی در مورد پیروزی تیم کریکت تا زمان نگارش این مطلب ۱۷۰ هزار «لایک» گرفته، زیر آن ۷۱ هزار نظر نوشته شده و نزدیک به ۱۰ هزار بار هم بازنشر شده است. هر چند تعداد زیادی از نظرات زیر پست آقای غنی توهین و دشنام به او است و تعدادی هم او را مودبانه نقد کرده‌اند، هزاران کاربر فیس‌بوک از او تمجید کرده و بسیاری هم او را «غنی بابا» خطاب کرده‌اند.

نگاهی اجمالی به نظرات زیر پست آقای غنی نشان می‌دهد که اکثر منتقدان او غیرپشتون‌ها و بیشتر موافقان او پشتون‌هایند. این مسئله از دوشنبه شب تاکنون کاربران افغان فیس‌بوک را به خود مشغول کرده است. ستار سعیدی، از روزنامه‌نگاران مطرح افغان، نوشته است: «ترسناک نیست که هنوز یک عده به این آدم می‌گویند غنی بابا؟ کامنت‌های زیر این پست را دیده‌اید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصدق پارسا، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران افغان، نوشته است: «نظرهای زیر پست اشرف غنی یک بار دیگر -برای بار هزارم- نشان می‌دهد که عمر کشوری به نام‌ افغانستان با نام، تاریخ و هویت سرشار از تقلب، جعل و دروغش برای همزیستی به پایان رسیده است. میان کسی که غنی را خائن می‌داند و کسی که غنی بابایش است، هیچ دلیلی برای هموطن بودن وجود ندارد. بخواهیم یا نخواهیم‌، ما باید راهمان را جدا کنیم؛ هر چه دیرتر این کار را بکنیم، بیشتر قربانی خواهیم داد. جنگ به‌زور می‌شود؛ مهر به‌زور نه!»

با این حال پست‌هایی که در حمایت از اشرف غنی و کریکت نوشته شده و او را بابای افغانستان لقب داده‌اند، کم نیستند. طارق استانکزی که روزگاری دستیار محمود فضلی، رئیس اداره امور ریاست‌جمهوری بود، در فیس‌بوک نوشته است: «رئیس‌جمهور غنی! این ملت همیشه زنده است و هیچ‌کس نمی‌تواند به تجاوز آن را نگاه دارد.»

تعداد دیگری از کاربران فیس‌بوک مستقیم به بحث ورزش پرداخته‌اند. آنان معتقدند که کریکت در افغانستان یک ورزش قومی است زیرا در ترکیب آن همه از یک قوم حضور دارند و مسئولان کریکت افغانستان اجازه نمی‌دهند یک غیرپشتون در تیم کریکت حضور داشته باشد. به همین دلیل تعدادی از افغان‌ها تیم کریکت را ملی نمی‌دانند.

بحث‌وجدل‌ درباره قومیتی بودن ورزش در افغانستان پیش از این هم وجود داشته است. زمانی که تیم ملی فوتبال افغانستان برای اولین بار قهرمان مسابقات جنوب آسیا شد، تعدادی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی این ورزش را به غیر پشتون‌ها مربوط دانستند و این پیروزی را تبریک نگفتند.

جدل و تنش قومی در حوزه ورزش باعث شده تا حمایت از ورزش در افغانستان به‌شدت در نوسان باشد؛ حتی در رشته‌هایی که می‌توانند برای افغانستان در سطح جهانی مدال‌آور باشند. به دلیل همین نگرش، در ورزش این کشور هیچ‌گاه رشد قابل‌ملاحظه‌ای رخ نداده و اگر هم گاهی در رقابتی، مدالی به دست آمده، ناشی از تلاش فردی خود ورزشکار بوده است، نه حمایت گسترده مردم و دولت.

بیشتر از ورزش