حسین حیدری؛ داماد و دستیار ویژه زاکانی، شریک رامبد جوان

زاکانی در انتصاب‌های دوستان و خویشاوندان سابقه‌ای طولانی دارد

حسین حیدری، داماد شهردار تهران، متولد دهه ۶۰ و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است - عکس از خبرگزاری‌های داخلی ایران

بعد از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و نطق‌های آتشین علیه دولت قبلی، انصراف به نفع ابراهیم رئیسی و تصدی ابهام‌برانگیز کرسی شهرداری تهران،  حاشیه‌ها پیرامون علیرضا زاکانی همچنان ادامه دارد. او که بدون هیچ سابقه‌ای در حوزه مدیریت شهری و با مدرک تحصیلی پزشکی هسته‌ای و با وجود اما و اگرهای فراوان، بر صندلی شهرداری تهران نشست، حالا فرصت را برای انتصاب‌های فامیلی و دوستانه مناسب دیده است. 

او روز دوشنبه در جدیدترین تصمیم خود، حسین حیدری را به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد. شهردار فعلی تهران در بخشی از این حکم نوشت: «انتظار می‌رود یکپارچه‌ سازی، توسعه و بهینه‌ سازی ظرفیت‌های شهر و شهرداری تهران در حوزه‌های شفافیت و فساد ستیزی، هوشمند سازی فرایندها و خدمات، توسعه علم و فناوری، نوآوری، کارآفرینی، نخبگان و دیپلماسی فعال فناورانه در اولویت توجه شما قرار گیرد.»

زاکانی در این حکم در حالی از «فساد ستیزی» و «توجه به نخبگان» حرف زده که با توجه به انتخاب‌ها و انتصاب‌های صورت گرفته، خود در معرض انتقاد است. گفته می‌شود او به دنبال جا دادن دوستان و آشنایانش در شهرداری تهران است. 

پیش‌تر برخی رسانه‌ها از تلاش‌های زاکانی برای نشاندن مسعود فیاضی، برادر یکی از دامادهایش، بر کرسی وزارت آموزش و پرورش خبر داده بودند. شنیده شده است که او در روزهای ابتدایی شهرداری نیز به دنبال ریاست پیام تیرانداز، داماد خواهرش، بر موسسه همشهری یا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده که با آن موافقت نشده و حالا در تلاشی دیگر، برای دامادش، حسین حیدری، حکم «مشاور شهردار» صادر کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین حیدری، مشاور جدید شهردار تهران، کیست؟

حسین حیدری، داماد شهردار تهران، متولد دهه ۶۰ و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است. حیدری بعد از فارغ التحصیلی، در شرکت عرش (عمید رایانه شریف) مشغول به کار شد. او همسر مریم زاکانی است؛ فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف که مدرک کارشناسی ارشدش را از سوییس گرفته است و در ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری پدرش، پای تحصیلات او هم به میان کشیده شد. مریم زاکانی هم در شرکت عرش کار می‌کند. 

شرکت عرش را چند تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۹ تاسیس کردند. این شرکت از طریق رانت‌های گوناگون، با نهادهای بزرگی مانند راه‌آهن، بانک صادرات، همراه اول، بیمه تامین اجتماعی، دانشگاه صنعتی شریف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همکاری دارد. برخلاف رویه جاری دیگر شرکت‌های دانش بنیان، شرکت این زوج قراردادهای خود با سازمان‌های دولتی را در سامانه شفافیت ثبت نکرده و گفته می‌شود حتی یک نمونه از قراردادهای شرکت دختر زاکانی در این سامانه به ثبت نرسیده است.

فعالیت شرکت عرش در زمینه طراحی اپلیکیشن و سامانه‌های تحت وب است و اپلیکیشن‌های تلفن همراه «بادوم»، «خندوانه» و «گریپ‌فروت» را طراحی کرده است. درواقع همکاری «عرش» با برنامه خندوانه آشنایی رامبد جوان و حسین حیدری را سبب شد. رامبد جوان که به دلایل گوناگون از جمله فعالیت در صداوسیما و در عین حال سبک زندگی متفاوت با ارزش‌های جمهوری اسلامی، هدف انتقاد طیف‌های مختلف جامعه ایران است، منافع اقتصادی را به خوبی می‌شناسد و در دی‌ماه ۱۳۹۶ با کمک حسین حیدری شرکتی به نام «ایده‌نگار عرش» را تاسیس کرده است. رامبد جوان رئیس هیئت مدیره و حسین حیدری مدیرعامل این شرکت است.

ایده‌‌نگار عرش یک شرکت سهامی خاص است و فعالیت‌های آن دامنه‌ای گسترده دارد؛ از جمله تحقیق، پژوهش، مشاوره، انتقال فناوری و نصب و راه‌اندازی تجهیزات رایانه‌ای و مخابراتی، اتوماسیون اداری و صنعتی و تجهیزات مهندسی و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و دریافت وام و تسهیلات مالی و اعتباری. 

انتخاب‌ها و انتصاب‌های پیشین زاکانی

انتخاب داماد شهردار به سمت مشاور او اولین انتصاب زاکانی نیست. او در هفته اول مهرماه هم چندین تغییر بزرگ در شهرداری تهران ایجاد کرده بود. زاکانی بلافاصله بعد از نشستن بر کرسی شهرداری تغییرات در بدنه این سازمان را کلید زد و با صدور ۱۴ حکم، معاونان و مشاوران را عوض کرد. یکی از جنجالی‌ترین این تغییرات، انتخاب عبدالمطهر محمدخانی به سمت رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران بود. محمدخانی پیش از آن، سردبیر خبرگزاری فارس، خبرگزاری تندروی اصولگرا، بوده است.

البته زاکانی در انتصاب‌های دوستانه و خویشاوندی سابقه‌ای طولانی دارد. یکی دیگر از تصمیم‌های او انتصاب مسعود فیاضی، برادر دامادش در سال ۱۳۹۸ در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است. همین انتصاب باعث شد که اردشیر مطهری، نماینده گرمسار، بگوید در ساختار سازمانی مرکز پژوهش‌های مجلس پنج معاونت تعریف شده، اما با حکم زاکانی، ۱۲ معاون منصوب شده‌اند. غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق گچساران، هم اول شهریور ۱۳۹۹ و بعد از  تایید نشدن اعتبارنامه‌اش در مجلس یازدهم، این «انتصاب خانوادگی» را زیر سوال برد.

حالا هم با تازه‌ترین انتصاب زاکانی، کم‌کم صدای واکنش‌ها به گوش می‌رسد. روز سه‌شنبه، رئیس شورای شهر تهران به حکم شهردار تهران برای دامادش واکنشی سهل‌گیرانه‌ نشان داد. مهدی چمران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران گفته است: «من در جریان این موضوع نبودم اما شنیدم و می‌پرسم ببینم از چه قرار است. گویا بر اساس نسبت و این چیزها نبوده است؛ اما سوال می‌پرسم. اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می‌تواند جایگاه داشته باشد؛ به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصاب‌ها را داشته باشد.»