همتی در واکنش به ادعای رئیسی: غیرمستقیم از بانک مرکزی قرض گرفتید

رئیسی ادعا کرده بود که دولت دو ماه متوالی را بدون استقراض از بانک مرکزی سپری کرده است

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به ادعای ابراهیم رئیسی مبنی بر استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی، گفت که استقراض از بانک مرکزی «غیرمستقیم» بوده است. او در توییتی نوشت: «تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها هم به‌اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی منجر می‌شود.»

ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه، ۲۹ مهر، در جلسه هیئت‌دولت مدعی شد که دولت او برای دومین ماه متوالی بودجه خود را بدون استقراض از بانک مرکزی تامین کرده است. او ضمن «قدردانی» از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «امیدوارم این رویه ادامه یابد تا به آنچه پیشینیان مبتلا شدند گرفتار نشویم و با استقراض از بانک مرکزی، افزایش پایه پولی و تورم را باعث نشویم.» 

ادعای او به سرعت در رسانه‌های وابسته به حکومت بازتاب یافت. به طوری‌ که در روزهای گذشته در اقدامی تبلیغاتی و هماهنگ، اخبار و گزارش‌هایی را منتشر کردند مبنی بر اینکه دولت ابراهیم رئیسی، برخلاف دولت روحانی بودجه خود را بدون استقراض از بانک مرکزی تامین کرده است. روزنامه حکومتی کیهان در یادداشتی با همین موضوع نوشت: «اگر دولت روحانی در چهار ماه نخست امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین کرد، دولت جدید ماه گذشته را بدون استقراض سپری کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه کیهان در ادامه یادداشت خود مدعی شد که این رویکرد «نوید اهتمام دولت به اصلاح ساختار بودجه و مهار تدریجی تورم» است. به ادعای کیهان، وضعیت موجود نتیجه عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. 

روزنامه رسالت نیز در گزارشی مشابه، عملکرد دولت‌ روحانی را «تخریب تدریجی» و رویکرد دولت رئیسی را «اصلاح تدریجی» خواند و نوشت: «هرچند حال اقتصاد کشور خوب نیست، می‌توان به دولتمردان باانگیزه دولت جدید امیدوار بود. از باب نمونه، در شهریورماه که نخستین ماه استقرار کامل دولت و وزرای جدید است، حتی یک ریال استقراض از بانک مرکزی صورت نگرفته است.»

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هم از جمله افرادی بود که به دنبال ادعای ابراهیم رئیسی به این موضوع واکنش نشان داد و با بیان اینکه شرایط تورمی امروز از آثار عملکرد دولت گذشته است، از دولت جدید تمجید کرد و گفت: «خوشبختانه دولت جدید در ماه‌های اخیر برای پرداخت حقوق و دستمزد از بانک مرکزی استقراض نکرده که این اقدام مهمی است.» 

در حالی‌ که حامیان رئیسی و رسانه‌های حکومتی مدعی شده‌اند که مهار تورم نتیجه رویکرد دولت ابراهیم رئیسی است، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی، با استناد به آمارهای پولی مهرماه اعلام کرد که از بانک مرکزی استقراض شده اما این استقراض «غیرمستقیم» بوده است. همتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری، رقیب ابراهیم رئیسی نیز به شمار می‌رفت، در توییتی نوشت: «خوب است بدانیم تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آن‌ها نیز به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی منجر می‌شود که شده است. نتیجه، استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی است. آمار‌های پولی پایان مهرماه مشخص می‌کند!»