کره جنوبی یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران اهدا می‌کند

این واکسن‌ها به‌عنوان کمک بشردوستانه در سالگرد ۶۰سالگی روابط دو کشور، به ایران ارسال می‌شوند

یک میلیون دوز واکسن کرونای آسترازنکا به‌منظور کمک به پیشبرد واکسیناسیون به ایران ارسال می‌شود- Alain JOCARD / AFP

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که این کشور به‌عنوان کمک بشردوستانه یک‌میلیون دوز واکسن کرونای آسترازنکا به ایران اهدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کره‌ای یونهاپ، وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه، سوم آبان‌ماه، اعلام کرد که این یک میلیون دوز واکسن کرونای آسترازنکا که به‌منظور کمک به رفع کمبود واکسن کرونا در ایران و پیشبرد کارزار واکسیناسیون ارسال می‌شود، روز چهارشنبه به تهران می‌رسد.  

کره جنوبی پس از نزدیک‌شدن و رسیدن به نرخ هدف واکسیناسیون برای ایجاد مصونیت جمعی و رفتن به‌سمت بازگشت تدریجی و برنامه‌ریزی‌شده به وضعیت عادی، در به اشتراک‌گذاری واکسن‌های کووید-۱۹ خود به سایر کشورها پیش‌قدم شده است. این کشور پیش از این هدف واکسیناسیون خود را ۷۰درصد جمعیت اعلام کرده بود و تا پایان روز یکشنبه، تعداد افراد کاملا واکسینه‌شده در کره جنوبی به ۳۵.۹میلیون نفر یعنی حدود ۷۰.۱ درصد از جمعیت ۵۲ میلیون نفری کشور رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر گزارش‌ها واکسن‌های آسترازنکای اهدایی کره‌جنوبی در ماه جاری تولیدشده‌اند و در سالگرد ۶۰سالگی روابط دو کشور، به ایران ارسال می‌شوند. کره جنوبی علاوه‌بر این، در هفته‌های اخیر قراردادهایی با ویتنام و تایلند نیز برای ارسال ۱.۱ میلیون و ۴۷۰هزار دوز واکسن کووید-۱۹ امضا کرده است.

مسدود شدن دارایی‌های ایران به‌علت تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی، در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک میان تهران و سئول را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. میزان دارایی ایران در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار است که براساس تحریم‌های آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون در بانک‌‌های آن کشور مسدود شده و دولت ایران اجازه برداشت از آن را نداشته است. 

حسین امیرعبداللهیان و چانگ ای-یونگ، وزرای خارجه ایران و کره جنوبی، هشتم مهرماه در تماسی تلفنی درمورد دارایی‌های مسدودشده ایران در بانک‌های آن کشور گفت‌وگو کردند. 

به گزارش یونهاپ، وزیر امور خارجه کره جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود، متعهد شده است که آن کشور تلاش‌هایش برای آزادسازی دارایی مسدودشده تهران و همکاری با ایران برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ را افزایش دهد.