مقام سوئدی: افغانستان سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم در حال فروپاشی است

«افغانستان به سمت فروپاشی اقتصادی پیش می‌رود و این وضعیت آن کشور را با بحران سیاسی جدیدی مواجه خواهد کرد»

روز شنبه، ۲۲ اکتبر، وزیر توسعه همکاری‌های بین‌المللی سوئد هشدار داد که افغانستان به سمت فروپاشی اقتصادی پیش می‌رود و این وضعیت آن کشور را با بحران سیاسی جدیدی مواجه خواهد کرد.

پر اولسون فرید، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در ماه اوت و سقوط دولت تحت حمایت غرب در آن کشور، باعث قطع ناگهانی میلیاردها دلار کمکی شد که پیش از آن برای اقتصاد آسیب‌پذیر آن در نظر گرفته شده بود.

وزیر سوئدی در ادامه هشدار داد که فروپاشی اقتصادی افغانستان «بسیار سریع‌تر از آن چیزی که تصور می‌کردیم در حال رخ دادن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه اتحادیه اروپا (شامل ۲۷ کشور، از جمله سوئد) از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده است، اما کمک‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده است، و بسیاری از کشورهای دیگر و بانک جهانی هم چنان روشی در پیش گرفته‌اند.

صلیب سرخ جهانی نیز روز جمعه ۳۰ مهر از جامعه بین‌المللی خواست تا با طالبان تعامل کنند و هشدار داد که گروه‌های امدادی فقط می‌توانند راه‌حل‌های موقت ارائه دهند.

پر اولسون فرید گفت که سوئد از طریق گروه‌های مدنی افغانستان در تلاش برای تامین خدمات اولیه برای مردم آن کشور است. اما به گفته این مقام سوئدی، سایر کشورها باید متقاعد شوند که این امر بدون مشروعیت بخشیدن به طالبان، امکان‌پذیر است.

این مقام سوئدی با اشاره به آن که کشورهای اروپایی برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کابل آمادگی ندارند، افزود: «نمایندگی‌های دیپلماتیک بیشتری در قطر افتتاح خواهد شد.»

تاکنون هیچ کشوری به طور علنی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.