استقبال از استاندار یک میلیون دلاری آذربایجان شرقی با سیلی

استاندار جدید آذربایجان‌شرقی یکی از ۵۷ نیروی سپاهی است که برای آزادی‌شان ۵۷ میلیون دلار با وساطت قطر پرداخت شد

مراسم معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی با حمله یکی از حضار به زین‌العابدین خرم، متشنج شد. استقبال از فرمانده سابق سپاه عاشورا که صبح امروز شنبه، اول آبان، در مراسم معارفه‌اش حاضر شده بود، با سیلی یکی از حضار همراه بود.

در ابتدای قرارگرفتن خرم در پشت تریبون، یکی از حاضران  به ارامی به طرف او رفت و ناگهان یک سیلی محکم به گوش او زد. لحظاتی بعد با ورود نیروهای امنیتی و حفاظت آن فرد به بیرون از سالن مراسم برده شد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در روایتی که از این رویداد منتشر کرد، مهاجم را یکی از اعضای نیروهای مسلح ایران معرفی کرد. این بخش از روایت فارس لحظاتی بعد از انتشار حذف شد. اما رسانه‌های دیگر نام ضارب را «علیزاده» و سمت او را «سرهنگ سپاه در سپاه عاشورا» اعلام کرده‌اند. 

در این رسانه‌ها، علت حمله فیزیکی سرهنگ سپاه علیزاده به فرمانده سابق سپاه عاشورا و استاندار جدید آذربایجان شرقی، «خصومت شخصی» عنوان شده، اما در باره آن هیچ توضیحی داده نشده است.

زین‌العابدین خرم در جلسه روز ۲۵ مهرماه هیئت دولت ایران به عنوان استاندار آذربایجان شرقی انتخاب شد. او از سال ۱۳۹۶ فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی بود.

خرم از نیروهای نظامی ایرانی است که در جنگ سوریه هم شرکت داشته است. او از جمله ۵۷ نفر اعضلی سپاه است که در سال ۱۳۹۱ در شهر حمص و حومه دمشق به اسارت ارتش آزاد سوریه درآمدند. بعدتر این گروه از سپاهیان با انجام یک معامله آزاد شدند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، اخیرا فاش کرد که معامله برای آزادی این گروه از فرماندهان سپاه با وساطت امیر قطر انجام شده است. بنا به روایت احمدی‌نژاد، امیر قطر میلیون‌ها دلار پول برای آزادی این فرماندهان پرداخت کرده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود احمدی‌نژاد اردیبهشت ماه در جمع گروهی از هواداران خود در بندر دیر استان بوشهر، در باره ماجرای اسارت ۵۷ نفر از پاسداران جمهوری اسلامی و گرفتار شدن آنها به دست ارتش آزاد سوریه گفت که پس از تماس با امیر قطر و بیان نگرانی از وضع ایرانیان به اسارت درآمده، مقرر شده که برای هر اسیر ایرانی مبلغ «یک میلیون دلار» پرداخته شود.

به گفته محمود احمدی‌نژاد، امیر قطر به او گفته بود: «یک راه  ارتباطی با نیروهای گروگان‌گیر پیدا کرده‌ام و آنها گفته‌اند برای آزادی هر نفر یک میلیون دلار می خواهیم، یعنی ۵۷ میلیون دلار که پول خیلی زیادی بود. ما گفتیم بسیار خوب! به هر حال جان هر ایرانی خیلی بیشتر از این حرف ها می‌ارزد.»

رئیس‌جمهوری سابق ایران هم به امیرقطر گفته بود: « شما این پول را بپردازید، ما بعدا به شما برمی گردانیم. ایشان هم این کار را کرد و بعد از یک مدت، آن ۵۷ نفر آزاد شدند و به ایران برگشتند.»

در زمان دستگیری این گروه از سپاهی‌ها، ارتش آزاد سوریه با انتشار بیانیه‌ای از علی خامنه‌ای خواسته بود که حضور سپاه در سوریه را به صورت علنی بپذیرد. در آن دوره زمانی، جمهوری اسلامی هنوز حضور نظامیانش در سوریه را به صورت رسمی تایید نمی‌کرد و می‌گفت که حضورش صرفا مستشاری و غیرنظامی است.

در مراسم پرحاشیه معارفه خرم، احمد وحیدی، وزیر کشور و فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه هم حضور داشت.

خرم پس از آنکه ضارب از سالن جلسه بیرون برده شد، گفت که او را می‌شناسد و رفتار او مشابه سیلی‌هایی است که او در مدت اسارتش از «داعشی‌ها» خورده است. مشخص نیست که چرا استاندار جدید آذربایجان شرقی، در روایتش از حضور در سوریه، نام گروهی که او را اسیر کرده بودند، با داعش عوض کرد.