همکاری با طالبان؛ درخواست صلیب سرخ برای جلوگیری از بحران انسانی

«هیچ سازمان بشردوستانه‌ای نمی‌تواند اقتصاد یک کشور را جبران یا جایگزین کند»

حجم امدادرسانی سازمان‌های خیریه با جمعیت افغانستان متناسب نیست-BULENT KILIC / AFP

 صلیب سرخ جهانی از جامعه بین‌المللی خواست تا با حاکمان جدید طالبان افغانستان همکاری کند چرا که «گروه‌های امدادی به‌تنهایی قادر به جلوگیری از بحران انسانی نیستند.»

اقتصاد افغانستان پس از قطع ناگهانی میلیاردها دلار کمک‌های خارجی در پی سقوط دولت مورد حمایت غرب و بازگشت طالبان به قدرت در ماه اوت، دچار بحران شد.

رابرت ماردینی، مدیرکل صلیب سرخ جهانی (ICRC) از آن زمان تلاش‌های خود را در این کشور افزایش داده است. به نظر می‌آید سایر سازمان‌های امدادی نیز در حال تدارک افزایش خدمات‌رسانی به افغانستان هستند.

بااین‌حال حتی با ورود بیشتر کمک‌های انسان دوستانه نیز به نظر می‌آید حجم امدادرسانی با جمعیت افغانستان متناسب نیست.

ماردینی روز جمعه، ۳۰ مهر، به رویترز گفت که حمایت جامعه بین‌المللی که تاکنون در برخورد با طالبان رویکرد محتاطانه‌ای را اتخاذ کرده است، برای ارائه خدمات اولیه بسیار مهم است.

او ګفت:«سازمان‌های بشردوستانه تنها می‌توانند راه‌حل‌های موقت ارائه دهند.»

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، ۲۱ اکتبر اعلام کرد صندوق ویژه‌ای ایجاد کرده است تا به طور مستقیم وجوه نقد مورد نیاز فوری را به افغان‌ها از طریق سیستم وصول کمک‌های خیریه که به قدرت گرفتن طالبان متوقف شدند، برساند. این راه‌حل به گفته ماردینی «مشکل را به مدت سه ماه حل می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با اشاره به چندین دهه درگیری‌های نظامی که با تأثیرات تغییرات آب‌وهوا و همه‌گیری کرونا همراه شده است، گفت: «افغانستان دچار یک بحران پیچیده شده که روزبه‌روز در حال وخیم‌تر شدن است.»

ماردینی گفت که ۳۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان با سوءتغذیه شدید روبرو هستند و ۱۸ میلیون نفر در این کشور به کمک یا حمایت بشردوستانه نیاز دارند.

طالبان بار قبلی که کنترل قدرت در افغانستان از سال ۱۹۹۶ تا سقوطشان در سال ۲۰۰۱ به دست گرفتندُ بسیاری از گروه‌های کمک‌رسانی خارجی را اخراج و فعالیت‌های بشردوستانه خارجی را محدود کردند، اما مقامات طالبان این بار گفته‌اند که از اهداکنندگان خارجی استقبال کرده و امنیت کارکنان آن‌ها را تضمین خواهند کرد.

منتقدان بر این باور هستند که این «رویکرد حمایت‌گرانه» شامل تمام کمک‌ها نخواهد شد. اسلام‌گرایان تندرو، محدودیت‌هایی برای زنان شاغل و دختران دانش‌آموز و دانشجو برقرار کرده‌اند که باعث بدبینی نهادهای خیریه بین‌المللی و نارضایتی پشتیبان‌های مالی آن‌ها می‌شود.

ماردینی با کافی ندانستن کمک‌های خیریه و نهادهای غیرانتفاعی گفت: «هیچ سازمان بشردوستانه‌ای نمی‌تواند اقتصاد یک کشور را جبران یا جایگزین کند.»

روز سه‌شنبه، ۲۷ مهر، صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی اعلام کرد «با توقف کمک‌های مالی و بلوکه شدن بخش زیادی از دارایی‌های افغانستان در خارج این کشور، اقتصاد وابسته به کمک‌های خارجی افغانستان با مشکل مالی و بحران پرداخت رو‌به‌رو خواهد شد که این وضعیت بدون‌شک بر زندگی روزمره میلیون‌ها افغان تاثیر منفی می‌گذارد و یک میلیون‌ افغان‌ را به ترک افغانستان مجبور خواهد کرد.»

بیشتر از جهان