دانشگاه کمبریج خروس دزدی نیجریه‌ای را پس می‌دهد

انگلستان هنوز صدها اثر برنزی از گنجینه بنین را در اختیار دارد

خروس برنزی توسط پدر یک دانشجو در سال ۱۹۰۵ به کالج مسیح اعطا شد/jesus.cam.ac.uk

دانشگاه کمبریج قرار است شی‌ء تاریخی سرقتی نیجریه‌ای را که در حمله انگلیسی‌ها غارت شده بود، به کشور مبدأ خود بازگرداند.

کمیسیون ملی موزه‌ها و بناهای تاریخی نیجریه اعلام کرد یک خروس برنزی بنین را از «کالج مسیح کمبریج» پس خواهد گرفت.

برنزهای بنین مجموعه‌ای بیش از هزار پلاک فلزی و مجسمه‌ هستند که بخشی از تزئینات کاخ سلطنتی پادشاهی بنین در نیجریه امروزی بودند.

 به گزارش بلومبرگ، خروس برنزی دانشگاه کمبریج که توسط پدر یک دانشجو در سال ۱۹۰۵ به کالج مسیح اعطا شد، بخشی از اشیا غارت‌شده در ۱۸۹۷ توسط نیروهای بریتانیایی بود.

به دنبال فراخوان‌های دانشجویی، خروس برنزی در سال ۲۰۱۶ از نمایش عمومی این کالج حذف شد. سپس کارگروه میراث برده‌داری (LWSP) - متشکل از دانشجویان و دانشگاهیان - برای بررسی بیشتر این اثر تشکیل شد که ارتباط آن را با تجارت برده و درستی اخلاق مالکیت آن بررسی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نوامبر ۲۰۱۹، دانشکده اعلام کرد که خروس برنزی را به نیجریه بازمی‌گرداند، زیرا این مجسمه «میراث اجداد سلطنتی» و «متعلق به اوبای فعلی در بنین است.»

دانشگاه کمبریج در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان کمیسیون ملی موزه‌ها و بناهای نیجریه و بنین در ۲۷ اکتبر در «مراسمی برای تکمیل روند واگذاری و تجلیل از بازگشت حقیقی گنجینه برنز» شرکت خواهند کرد.

انگلستان هنوز صدها اثر برنزی از گنجینه بنین را در اختیار دارد. پس از اعلام دانشگاه کمبریج مبنی بر بازگرداندن مجسمه، بسیاری از موزه‌های دیگر در بریتانیا نیز برای بازگرداندن چنین آثار باستانی اعلام آمادگی کردند.

پروفسور ابا عیسی تیجانی، مدیرکل کمیسیون ملی موزه‌ها و آثار تاریخی در نیجریه، گفت: «این بازگشت امید جدیدی را برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات مربوط به مالکیت اموال فرهنگی ارائه می‌دهد. ما امیدواریم که این امر برای دیگران در سرتاسر جهان که هنوز در مورد این رویکرد در حال تحول جدید تردید دارند که در آن ملت‌ها و نهادها با کشورهای مبدأ در بازگشت بدون کینه توزیع می‌کنند، تردید داشته باشد.»

مجسمه برنزی در مراسمی در ۲۷ اکتبر به نمایندگان نیجریه بازگردانده می‌شود.

بیشتر از جهان