تیراندازی نیروهای بریتانیایی به جهادی‌های داعش در کشور مالی

درگیری بین نیروهایی بریتانیا و اسلامگرایان در ناحیه‌ای دورافتاده در شرق این کشور رخ داد

 نظامیان بریتانیایی ۲۰ دقیقه به آتش مهاجمان پاسخ دادند- MICHELE CATTANI / AFP

نظامیان بریتانیا که در ماموریت سازمان ملل در مالی به سر می‌برند، پس از آنکه هدف حمله قرار گرفتند، با تیراندازی به سوی حمله‌کنندگان جهادی که گمان می‌رود عضو داعش باشند، دو نفر را از پای درآوردند. این کشور دستخوش شورش و ناآرامی‌های سیاسی است که دخالت قدرت‌های رقیب بین‌المللی را در پی داشته است.

کشتن این دو فرد مسلح به دست نیروهای عادی نظامی بریتانیا نخستین مورد از درگیری‌های این چنینی این نیروها از سال ۲۰۱۴ در افغانستان است و نشانگر خطرات درگیری‌هایی است که در استان‌های منطقه ساحلی گسترش یافته است.

این ماموریت سازمان ملل که گفته می‌شود در حال حاضرخطرناک‌ترین عملیات پاسداری از صلح است، هم‌زمان با یک عملیات ضدشورش به رهبری فرانسه ادامه دارد.

درگیری بین نیروهایی بریتانیا و اسلامگرایان در ناحیه‌ای دورافتاده در شرق این کشور رخ داد. نیروهای گارد «دراگون کویین» در این منطقه در حال عملیات بودند تا برای مسیرهایی که بارها در آن‌ها بمب‌گذاری‌های کنارجاده‌ای رخ داده است، مسیرهای جایگزین پیدا کنند.

این دو مرد مسلح مجهز به تیربار پی‌کی‌ان ساخت روسیه و مسلسل تهاجمی کلاشینکف آ‌کی-۴۷ به سوی نیروهای بریتانیایی تیراندازی کردند. نیروهای بریتانیا سوار بر خودروهای زره‌پوش جاکال در مسیر بین شهرهای ایندلیمون و مناکا مرکز این منطقه در حال حرکت بودند. اسلامگرایان پادگان ارتش مالی در ایندلیمون را تصرف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نظامیان بریتانیایی از گروه شناسایی‌های دوربرد، این دو مرد مسلح را تا بوته‌زاری انبوه تعقیب کردند و سپس با یک جی‌پی‌ام‌جی (تیربار همه‌منظوره) و نارنجک‌انداز کالیبر ۴۰ به مدت ۲۰ دقیقه به تیراندازی آن‌ها پاسخ دادند. تیراندازی متقابل از فاصله ۱۰ متری و در بامداد چهارشنبه آغاز شد.

نظامیان بریتانیا که جوخه‌هایی از گارد دراگون کویین و هنگ انگلیکان رویال بودند و در عملیات نیوکامب شرکت دارند، بر اساس مقررات درگیری سازمان ملل مجازند در دفاع از خود واکنش مناسب نشان دهند. بنا به اعلام ارتش بریتانیا، هدف‌ آنان در این درگیری دستگیری دو مرد مسلح بوده است و این دو مرد مسلح بیش از ۱۰۰ بار به سوی آن‌ها تیراندازی کرده بودند.

این شرقی‌ترین نقطه‌ای است که نیروهای نظامی بریتانیا در مدت ۱۰ ماه عملیات به آن رسیده‌اند تا حیطه تحت اختیار خود برای کمک به سازمان ملل در بررسی جنایت‌های گروه‌های مسلح را گسترش دهند.

کول ویل مدینگز، سرهنگ دوم و فرمانده نیروهای بریتانیایی، گفت: «عملیات امروز دقیقا بیانگر آن است که بریتانیا با نیروی دوربردش بر خطرناک‌ترین ماموریت ضدشورش سازمان ملل چه اثری دارد؛ نیرویی که هم آسیب‌رسانندگان به غیرنظامیان را پیدا و هم علیه آن‌ها اقدام می‌کند.

«دستاوردهای این‌چنینی ناشی از گشت‌زنی شبانه‌روزی نیروها در سطحی بسیار وسیع در جاهایی است که «دولت اسلامی صحرای بزرگ آفریقا» دست خود را در کشتار و زورگیری باز می‌بیند و این نکته را به آن‌ها ثابت می‌کند که جنایت‌هایشان بدون مکافات نمی‌ماند.»

نیروهای فرانسه که کم‌کم فرماندهی این جنگ ضدشورش را بر عهده می‌گیرند، ماه گذشته عدنان ابو ولید الصحراوی، رئیس دولت اسلامی صحرای بزرگ آفریقا، را کشتند. مالی و کشورهای همسایه‌ آن علاوه بر داعش، برای القاعده هم به بهشتی امن تبدیل شده است و سران جهادی اعلام کرده‌اند که با تسلط طالبان بر افغانستان، جانی تازه گرفته‌اند.

اما امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرده است که در پایان عملیات «بارخانه»، تعداد نیروهای نظامی فرانسه به شدت کاهش خواهد یافت.

نظامیان حاکم بر مالی پس از دو کودتا در مدت ۹ ماه، فرانسه را به «رایزنی نکردن» و «وانهادن ما در میان جنگ» متهم کردند. گفته می‌شود این حکومت در حال مذاکره با شرکت تامین نیروی نظامی وگنر گروپ روسیه است تا با بستن قرارداد و پرداختن ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در ماه، آن‌ها را جانشین فرانسه کند.

فرانسه و آلمان هشدار داده‌اند که اگر مالی با این شرکت متعلق به یکی از یاران ولادیمیر پوتین که به ارتکاب جنایت در برخی کشورها متهم است، قرارداد ببندد، در تعهدات نظامی خود با این کشور تجدیدنظر خواهند کرد. در لندن، بن والاس، وزیر دفاع، نیز از نگرانی شدید خود درباره کشیده شدن پای وگنر گروپ به این میانه خبر داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان