همایش بررسی نقش اصلاحات ملی در توانمندسازی زنان سعودی

«برای توانمندسازی زنان سعودی به لطف قانون‌گذاری و قوانین وضع‌شده اخیر، گام‌های بلندی برداشته شده است»

حضور بازدیدکنندگان زن و مرد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض (۹ اکتبر ۲۰۲۱)- Fayez Nureldine / AFP

دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود واقع در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ماه آینده با برگزاری همایشی دو روزه، نقش اصلاحات ملی، سیاست‌های دولت و همچنین نوآوری‌های بخش خصوصی را در توانمندسازی زنان سعودی بررسی می‌کند. 

به گزارش عرب‌نیوز، در این همایش که روزهای ۲۲ و ۲۳ نوامبر (اول و دوم آذرماه) برگزار می‌شود، با حضور بیش از ۶۰ کارشناس حوزه زنان و همچنین وزرا و استادان دانشگاه‌های سعودی، هفت موضوع و شاخص توانمندسازی زنان در سازمان‌های محلی و بین‌المللی بررسی خواهد شد.

پروفسور نوف بنت عبدالعالی العجمی، معاون امور زنان دانشجو در دانشگاه امام محمد بن سعود و رئیس کمیته برگزاری این همایش، در گفت‌وگو با عرب‌نیوز، با اشاره به حضور بسیاری از شخصیت‌های برجسته زن در این همایش، گفت: «برای توانمندسازی زنان سعودی به لطف قانون‌گذاری و قوانین وضع‌شده در راستای ارتقای موقعیت و حمایت از حقوق اجتماعی و شخصی آن‌ها و اطمینان از مشارکت آنان به عنوان تصمیم‌گیرندگان، گام‌های بلندی برداشته شده است.»

موضوع‌های اصلی مورد بحث در همایش، بر اصلاحات قانونی در دوره پادشاهی ملک سلمان و دستاوردهای آن‌ در راستای برآوردن خواسته‌ها و نیازهای زنان برای مشارکت اجتماعی در حوزه‌های حیاتی‌تر جامعه متمرکز خواهد بود. این همایش همچنین شاخص‌های کلیدی توانمندسازی زنان، زمینه‌های عملکردی جدید در این عرصه و پروژه‌ها و نوآوری‌های دولتی حامی توانمندسازی زنان سعودی را بررسی و بر تقویت هویت ملی و شهروندی ازطریق توانمندسازی زنان در حوزه آموزش‌وپروش تأکید خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور احمد سلیم العامری، رئیس دانشگاه امام محمد بن سعود، نیز در گفت‌وگو با عرب‌نیوز، اعلام کرد که در این همایش، برای بررسی موضوع توانمندسازی زنان در سطوح مختلف، نمایندگانی از بخش‌های گوناگون دولتی و غیردولتی دانشگاه‌های عربستان سعودی شرکت خواهند کرد.

در همایش توانمندسازی زنان سعودی همچنین موفقیت‌ها و دستاوردهای زنان آن کشور در سال‌های اخیر برجسته خواهد شد.

به گفته رئیس دانشگاه امام محمد بن سعود، تایید پادشاهی سعودی برای برگزاری این همایش را نشان‌دهنده علاقه و پشتیبانی رهبری کشور از زنان دانست و افزود: «درپی احکام تاریخی و کلیدی که برای تقویت نقش زنان در جامعه و توانمندسازی آن‌ها برای مشارکت فعال در روند توسعه ملی صادر شده است، زنان سعودی از حقوق بسیاری برخوردار شده‌اند.»براساس گزارش‌ها، از زمان آغاز پادشاهی ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود در سال ۲۰۱۵ در عربستان سعودی، ابتدا نهادی به‌عنوان شورای امور خانواده در آن کشور تاسیس شد و پس از آن قدم‌به‌قدم بسیاری از محدودیت‌ها یرای زنان سعودی کنار گذاشته شد. 

براساس برنامه اصلاحات اجتماعی و «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از ماه ژوئن سال  ۲۰۱۸ به ممنوعیت رانندگی زنان در آن کشور پایان داده شد و آن‌ها برای نخستین‌بار به‌طور رسمی در عربستان سعودی اجازه دریافت گواهینامه و رانندگی کردن را به‌دست آوردند. همچنین وزارت دادگستری عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد که زنان پس از طلاق می‌توانند به‌طور مستقیم حق حضانت کودکان را دریافت کنند. در راستای همین اصلاحات، زنان در سه شهر آن کشور می‌توانند برای دیدن مسابقات ورزشی در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند و همچنین از ماه اوت سال ۲۰۱۹ زنان بالای ۲۱ سال مجازند که به‌طور مستقل سفر کنند. 

علاوه‌ بر این، براساس آمار رسمی، در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش‌از ۵۱ هزار زن سعودی به بازار کار پیوستند این کشور پیوسته‌اند و اعلام شده است که در قدم بعدی تا سال ۲۰۳۰ برای حدود یک‌میلیون زن شغل ایجاد خواهد شد.

بیشتر از جهان