فیسبوک تغییر نام می‌دهد

تغییر نام برای گسترش خدمات، میان شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ ولی امری نامعمول نیست

JOSH EDELSON / AFP

فیسبوک قرار است این ماه اسمش را تغییر دهد تا بازتابی باشد از هدفش برای ایجاد متاورس (جهان مجازی).

به گزارش ورج (The Verge)، با تغییر نام این شرکتِ رسانه‌های اجتماعی، اپلیکیشن فیسبوک زیر همان پوشش واتس‌اپ، اینستاگرام، همچنین اکیولس و سایر خدمات تحت مالکیت فیسبوک قرار می‌‌گیرد.

اقدام مذکور هم‌زمان است با تشدید حساسیت و بررسی دولت آمریکا در مورد گزارش فعالیت‌های دارای انگیزه سیاسی این شرکت و انتقادها در مورد کوتاهی‌اش در برخورد با نفرت‌پراکنی و اطلاعات غلطی که روی این بستر مجازی منتشر می‌شود.

فرانسیس هوگن، افشاگر فیسبوک، اخیرا مدعی شده است که این شرکت منافع خودش را مقدم بر خیر و صلاح عمومی قرار می‌دهد. هوگن صدها سند این شرکت را برای نشریه وال‌استریت ژورنال افشا کرد و در این مورد در کنگره شهادت داد.

سوفی ژنگ، یک افشاگر دیگر، گفت متوجه شده است «دولت‌های خارجی آشکارا تلاش می‌کنند از بستر مجازی ما برای فریب شهروندانشان سوءاستفاده گسترده کنند.»

بنا بر گزارش ورج، اسم [جدید] شرکت فیسبوک رازی سربه‌مهر است. حتی مدیران ارشد از آن اطلاع ندارند، اما ممکن است این اسم نمایانگر هورایزن (Horizon)، محصول جدیدی باشد که خبرش را به‌تازگی اعلام کرده است‌ــ یک محصول واقعیت مجازی که هنوز در دست ساخت است و به افراد امکان می‌دهد با آواتارهای کارتونی در جلسه‌هایی شرکت کنند که از هدفون [واقعیت مجازی] اکیولس کوئست (Oculus Quest) استفاده می‌‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت همچنین در سپتامبر عینک‌های هوشمندی را که با مشارکت ری‌بن (Ray-Ban) تولید شده است، معرفی کرد که به افراد امکان می‌دهد عکس و ویدیوی آنچه را دارند می‌بینند بگیرند و به مجموعه اپلیکیشن‌های فیسبوک منتقل کنند؛ جالب‌توجه اینکه در هیچ جای عینک نام فیسبوک به چشم نمی‌‌خورد.

فیسبوک روی پروژه «آریا» هم کار می‌کند، یک پروژه عینک هوشمند کارآمدتر که از واقعیت افزوده (Augmented Reality) در کارهایی نظیر مسیریابی روی نقشه یا یافتن اشیای گمشده استفاده خواهد کرد.

فیسبوک در این زمینه گفت: «تصور کنید به دوستی زنگ می‌زنید و با آواتاری طبیعی شبیه خودش در آن سوی میز صحبت می‌کنید. تصور کنید دستیار دیجیتالی دارید که آن‌قدر هوشمند است که خطرهای جاده‌ای را تشخیص می‌دهد، در یک جلسه کاری آمار ارائه می‌دهد، یا حتی به شما کمک می‌کند در محیط‌ پرسروصدا بهتر بشنوید. این دنیایی است که ابزار در جزر‌و‌مد زندگی روزمره به‌کلی محو می‌شود.»

انتظار می‌رود مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، ۲۸ اکتبر در نشست سالانه این شرکت، موسوم به کانکت (Connect)، طرح‌ها برای تغییر نام را به بحث بگذارد، اما ممکن است خبرش زودتر اعلام شود.

فیسبوک در واکنش به ادعاها گفت در مورد «شایعه‌ یا گمانه‌زنی» اظهارنظر نمی‌کند.

متاورس یکی از مفاهیمی است که فیسبوک مدتی است مطرح کرده، و بر این فرضیه است که فضای آنلاین پایا و هماهنگ است و بین جهان مادی و مجازی پل می‌زند، و «قابلیت تعامل‌پذیری بی‌مانندی» ارائه می‌کند و دارای اقتصادی کاملا کارا است.

در ژوییه سال جاری، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، گفت این شرکت «گذاری کارآمد از... شرکت رسانه اجتماعی به شرکت متاورس» خواهد داشت.

اما این مفهوم هنوز کامل بسط داده نشده است. فیسبوک به‌تازگی اعلام کرده است که برای تحقق چشم‌اندازش، ۱۰ هزار نفر را  در اروپا استخدام می‌کند، اما شاید بنیانش را از انتقادهای پادآرمان‌شهری جدا نکند که می‌گویند این شرکت رسانه اجتماعی از سال ۲۰۰۴ که آغاز به کار کرد، با خرید یا کنار زدن شرکت‌های رقیب رشد کرده است.

برایان مرچنت در وب‌سایت وایس (Vice) می‌نویسند منشا متاورس کتاب «اسنو کرش Snow Crash» نوشته نیل استیونسن در سال ۱۹۹۲ است که آن را در قالب «کشور فقیر و درمانده‌ای تحت حکومت شرکت‌ها» به تصویر می‌کشد.

«در دنیای اسنو کرش، متاورس به‌چشم محلی فوق‌العاده جالب دیده نمی‌شود‌ــ بلکه  ضروری است، چون دنیای واقعی خیلی تحمل‌ناپذیر شده است.»

تغییر نام برای گسترش خدمات، میان شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ ولی (Silicon Valley) امری نامعمول نیست. گوگل در سال ۲۰۱۵ خود را تحت نام شرکت آلفابت دوباره سامان داد تا خود را به‌عنوان مجموعه‌ای جهانی معرفی کند که فعالیت‌هایی مانند ماشین‌های خودران و فناوری سلامت را نیز در بر می‌گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان