مدیرکل آژانس: هنوز زمان سفرم به تهران مشخص نیست

آژانس به دوربین‌های نظارتی مجتمع «تسا» در کرج دسترسی ندارد

گروسی گفت که تاکنون موفق به گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، نشده است-ALEX HALADA / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید انتظار دارد به‌زودی باخبر شود چه زمانی به تهران سفر خواهد کرد.

رافائل گروسی روز سه‌شنبه گفت آژانس توانسته‌ است به دوربین‌های بازرسی خود در همه سایت‌های هسته‌ای ایران، به‌جز مجمتع «تسا»ی کرج، دسترسی داشته باشد.

کارخانه تسای کرج اجزای سانتریفیوژ تولید می‌کند و تابستان امسال، ظاهرا در یک خرابکاری، آسیب دید و در جریان این اتفاق، یکی از دوربین‌های آژانس انرژی اتمی از بین رفت. ایران دوربین‌های آن سایت را پیاده کرد و فیلم‌هایی که دوربین منهدم‌شده ضبط کرده بود، ناپدید شده است.  

از سویی، گروسی در گفت‌وگویی با نشریه فایننشال تایمز گفت که تاکنون موفق به گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، نشده است. گروسی ماه گذشته برای دیدار با مقام‌های ارشد ایران به تهران سفر کرد و حسین امیرعبداللهیان اخیرا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا ترتیب سفر مجدد مدیرکل آژانس به ایران را فراهم کند.

روز دوشنبه اتحادیه اروپا با رد ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، گفت قرار نیست روز پنجشنبه مذاکره‌ای بین این اتحادیه و تهران صورت گیرد. وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود علی باقری کنی، معاون این وزارتخانه، روز پنجشنبه عازم بروکسل می‌شود تا در مورد ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین گفت‌وگو کند. 

اما نبیلا مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «روز پنجشنبه جلسه‌ای در کار نیست. در این مرحله، نمی‌توانیم تایید کنیم که چنین جلسه‌ای برگزار خواهد شد و اگر پاسخ مثبت باشد، چه زمانی.»

خبرگزاری ایرنا ضمن نقل سخنان خانم مسرالی، این اظهارنظر را «محتاطانه» خواند. 

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صبح دوشنبه گفته بود امیدوار است که «جلسات تدارکاتی در روزهای آتی در بروکسل انجام شوند»، اما در ادامه افزوده بود «در این مورد مطمئن نیستم».

یکی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا هفته گذشته گفته بود که ایران هنوز آماده بازگشت به مذاکرات وین با موضوع برنامه هسته‌ای و بازگشت آمریکا به برجام نیست، اما امکان دارد در مذاکرات مقدماتی در بروکسل شرکت کند. 

آقای بورل روز دوشنبه، پیش از شرکت در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، گفت خوش‌بین‌تر از گذشته است. او گفت: «امروز از دیروز خوش‌بین‌ترم.»

از سویی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، دوشنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی به‌طور تلویحی لغو تحریم‌ها را پیش‌شرط ایران برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام اعلام کرد.

او گفت: «گفته بودیم وقتی دولت مستقر بشود، کار دنبال خواهد شد و الان دولت مستقر شده و کار از طریق وزارت خارجه دنبال می‌شود. ما جدی و پایبند هستیم و طرف مقابل باید جدی باشد و در مذاکراتی که چند روز گذشته در تهران با نماینده اتحادیه اروپا انجام گرفت نیز گفته شد که جمهوری اسلامی ایران جدی است و باید جدیت در طرف مقابل دیده شود.»