ملکه بریتانیا چقدر مراقب حفظ محيط زيست است؟

در حال حاضر کاخ باکینگهام با چهار کندو، عسل مورد نیاز خود را تولید می‌کند

ملکه بریتانیا در سال‌های سلطنتش در املاکش مطابق با اصول حفظ محیط‌زیست تغییرهایی داده است-Andrew Milligan / POOL / AFP

همان‌طور که معلوم است، ملکه بریتانیا نیز مثل سایر ما از بی‌عملی در حل بحران آب‌وهوایی مستاصل شده است. علیاحضرت اوایل هفته جاری، در جریان گشایش مجلس ایالت «ولز» که به صورت زنده پخش می‌شد، گفته است که از افرادی که «حرف می‌زنند اما عمل نمی‌کنند»، «آزرده» است.

طرف خطاب ملکه در این اظهارات، دوشس کورنوال، همسر شاهزاده چارلز ولیعهد، و اِلین جونز، رئیس مجلس ولز بود. او همچنین گفت که در کنفرانس آب‌وهوای «کوپ ۲۶» که قرار است ۳۱ اکتبر در شهر گلاسگو برگزار شود، شرکت خواهد کرد.  

ملکه بریتانیا افزود: «خارق‌العاده است، مگر نه؟ چیزهای زیادی در مورد «کوپ» شنیده‌ام... با وجود این، هنوز نمی‌دانم چه کسی خواهد آمد. هیچ خبری ندارم. فقط می‌دانیم چه کسانی نخواهند آمد... واقعا [انسان] آزرده می‌شود وقتی حرف می‌زنند اما عمل نمی‌کنند.»

الین جونز نیز گفت: «دقیقا! زمان عمل است... و دیدن نوه شما (شاهزاده ویلیام که در این هفته جایزه «اِرت‌شات» خود را اعلام کرد) امروز صبح در تلویزیون گفت که دلیلی برای رفتن به فضا وجود ندارد، باید کره زمین را نجات دهیم.»

ملکه گفت: «بله، در این باره خوانده‌ام.»

ملکه بریتانیا در سال‌های سلطنتش در املاکش مطابق با اصول حفظ محیط‌زیست تغییرهایی داده است.

در حال حاضر کاخ باکینگهام به لطف چهار کندوی زنبور، عسل موردنیاز خود را تولید می‌کند. در عین حال، ملکه بریتانیا کاروان خودرو‌های هیبرید کم‌مصرف ایجاد کرده است. چند ماه پیش، از یکی از این خودروها در تشییع جنازه و حمل پیکر دوک ادینبورگ، همسر متوفی ملکه، استفاده شد.   

به گفته ایان لوید، عکاس سلطنتی و نویسنده کتاب «دوک: ۱۰۰ فصل در زندگی شاهزاده فیلیپ»، بخش اعظم تصمیم‌های مترقی ملکه در حفظ محیط‌زیست از طبیعت صرفه‌جوی او ناشی می‌شود. 

او در گفت‌وگو با ایندیپندنت و با اشاره به این شایعه که ملکه شب‌ها در کاخ باکینگهام می‌چرخد و چراغ اتاق‌هایی را که استفاده نمی‌شود خاموش می‌کند، گفت: «ملکه همواره ترجیح داده است که در زندگی روزمره خود جانب «سادگی» را حفظ کند. او که دوران رکود و جنگ‌ جهانی دوم را دیده، همواره به صرفه‌جویی در هزینه‌ها توجه داشته است.»

ملکه از جلوگیری از هدر دادن برق گرفته تا اعلام اینکه دیگر خز به تن نمی‌کند، خود را در جایگاه یکی از طرفداران مبارزه با تغییرهای آب‌وهوایی قرار داده است. در اینجا برخی از تصمیم‌های ملکه را درباره زندگی با ماهیت پایدار را برایتان فهرست کرده‌ایم:

ملکه دیگر از خز استفاده نمی‌کند

در سال ۲۰۱۹، آنجلا کِلی، مسئول کمد لباس‌های ملکه، اعلام کرد که او از این به بعد خز طبیعی نمی‌پوشد و در آینده فقط از خز مصنوعی استفاده خواهد کرد. او در کتاب خاطراتش با عنوان «روی دیگر سکه: ملکه، دستیار لباس و کمد لباس» افشا کرد که ملکه در این مورد تا جایی پیش رفته که خواسته است یقه مینک پالتوهای مورد علاقه‌اش برداشته شود. او نوشت: «اگر علیاحضرت ملکه قرار باشد در هوای بسیار سرد در مراسمی شرکت کنند، از سال ۲۰۱۹ به این سو برای گرم نگاه داشتن او از پوست مصنوعی استفاده خواهد شد.»

اما باید توجه داشت که ملکه به عنوان بخشی از وظایف سلطنتی خود، همچنان از خز طبیعی استفاده خواهد کرد، زیرا بسیاری از شنل‌های سنتی مراسم با خز حقیقی دوخته شده است. تصمیم ملکه در مورد خز پیامدی گسترده داشته است. فهرست سال ۲۰۲۰ «لیست» در مورد «خوش‌پوشی باوجدان» حاکی از آن است که تصمیم ملکه موارد جست‌وجو برای خز مصنوعی را تا ۵۲ درصد افزایش داده است.

ملکه به خوش‌پوشی بلندمدت معتقد است

هرچند ملکه بریتانیا در مراسم عمومی اغلب لباس‌های نو به تن می‌کند، در عین حال تلاش می‌کند بیش از یک بار آن‌ها را بپوشد. الیزابت هُلمز، گزارشگر و نویسنده کتاب «اچ‌آراچ [علیاحضرت ملکه]: نظریات بسیار در مورد سلیقه سلطنتی»، می‌گوید که مشخصات هر یک از لباس‌هایی که ملکه به تن می‌کند، ضبط می‌شود تا میان تکرار آن‌ها فاصله‌ای بیفتد و همان افراد همان لباس را بار دیگر تن ملکه نبینند. پس از آن که هر لباس دو یا سه بار در مراسم عمومی پوشیده شد، یا برای تغییر مدل فرستاده می‌شود، یا به کمد لباس‌های تعطیلات یا جلسه‌های خصوصی روانه می‌شود.

ملکه کت و دامن زرد رنگی را که در مراسم ازدواج ویلیام و کیت پوشیده بود، بار دیگر در جریان دیدارش از استرالیا در ماه اکتبر همان سال بر تن کرد. به همین گونه، او همان کت و پیراهن آبی رنگ و سرهم را که در دیدار سال ۲۰۰۵ از کشور مالت پوشیده بود، بار دیگر سه سال بعد، در سال ۲۰۰۸ در مسابقات اسب‌دوانی «اَسکات» پوشید.

ملکه مراقب میزان استفاده از سوخت و انرژی است

لوید به ایندیپندنت گفت: «[ملکه] با طبیعت صرفه‌جویش به گونه‌ای همواره حافظ محیط‌زیست بوده است. این شایعه که ملکه شب‌ها در کاخ باکینگهام چرخیده و چراغ  اتاق‌هایی را که استفاده نمی‌شود خاموش می‌کند، حقیقت دارد. او که دوران رکود اقتصادی و جنگ جهانی دوم را دیده است، همواره به صرفه‌جویی در هزینه‌ها توجه داشته است.»

از خاموش کردن چراغ‌ها گذشته، ملکه با تعبیه شبکه‌ای از ۶۰ کنتور هوشمند، بر میزان مصرف ناپایدار سوخت در سراسر املاکش نظارت می‌کند. به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق، در کاخ‌های ملکه از لامپ‌های «ال‌ای‌دی» کم‌مصرف استفاده می‌شود که تا ۸۶درصد کمتر از لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند.

در املاک ملکه از سوخت تولیدی شبکه ملی کشور استفاده نمی‌شود، بلکه هم کاخ باکینگهام و هم کاخ ویندزور دارای مراکز تولید ترکیبیِ گرمایش، برق، و دیگ‌های بخاری است که گاز طبیعی را به برق تبدیل می‌کند. افزون بر این، کاخ ویندزور ۴۰درصد نیاز برق خود را از توربین‌های برق آبی روی رودخانه تیمز در رامنی‌وِر تامین می‌کند.

کمتر هدر دهید تا محتاج نشوید

مورخان و زندگی‌نامه‌نویسان موارد رفتار صرفه‌جویانه ملکه را ضبط کرده‌اند. کیت ویلیامز در کتاب «الیزابت جوان: ساختن یک ملکه»، که در سال ۲۰۱۲ چاپ شد، می‌گوید که ملکه اغلب کاغذ هدایایی [را که دریافت می کند] نگاه می‌دارد و دوباره استفاده می‌کند.

ویلیامز می‌نویسد: «الیزابت پس از عید کریسمس کاغذهای کادو و روبان‌های آن‌ها را نگاه می‌دارد. این عادت تا امروز ادامه داشته است.»

ملکه عسل مصرفی خود را تولید می‌کند

در کاخ باکینگهام چهار کندوی عسل نگهداری می‌شود که دو کندو در سال ۲۰۰۹ و دو کندوی دیگر در سال ۲۰۱۰ تعبیه شده است.

این کندوها در وسط جزیره‌ای در دریاچه باغ باکینگهام  قرار دارند که پوشیده از حدود ۳۵۰ نوع گل وحشی و ۶۰۰ گیاه است. 

زنبورهای ملکه پس از نخستین سال زندگی‌شان در این خانه جدید، ۸۳ شیشه عسل تولید کردند.

باغ ملکه موجب رونق و شکوفایی حیات وحش است

باغ کاخ باکینگهام به گونه‌ای طراحی شده است که پذیرا و محل زندگی انواع حشره باشد. تلی از قطعات چوب که محل زندگی انواع سوسک و عنکبوت است در گوشه و کنار باغ انباشته شده است.

مقامات کاخ باکینگهام می‌گویند که درخت‌های مرده و کُنده درختان به حال خود رها شده‌اند تا محیط مناسب برای تخم‌ریزی و تولید مثل حشرات فراهم شود. هم‌اکنون یکی از این درختان بی‌جان در انتهای باغ گل سرخ کاخ، محل زندگی یک خانواده دارکوب است. 

باغ کاخ باکینگهام همچنین «سیاست بلندمدت سبزه و چمن» در ده درصد زمین‌های باغ را دنبال می‌کند. در این ده درصد، ۳۲۰ نوع گل وحشی روییده که پیش از قطع شدن در یک سال چرخه زندگی خود را تکمیل می‌کنند. کاخ باکینگهام می‌گوید: «این بدان معنی است که به گل‌های وحشی امکان داده می‌شود که بدون دخالت [باغبان] تولید مثل و خود را حفظ کنند.»

ملکه از مردم می‌خواهد درخت بکارند

در ماه مه، ملکه در ابتکاری جدید از مردم خواست که پیش از برگزاری هفتادمین سالگرد سلطنتش در ژوئن سال آینده، تا حد امکان درختکاری کنند.

طرح «سایبان سبز» ملکه از شهروندان در سراسر بریتانیا دعوت می‌کند که در فصل کاشت درختان جدید در ماه اکتبر شرکت کنند. هدف از این طرح ایجاد «میراثی به افتخار رهبری ملکه و بهره‌مند کردن نسل‌های آینده است.»

در اعلامیه رسمی دربار بریتانیا گفته شده است که «چه باغبانی با تجربه باشید، چه یک تازه‌کار، ما شما را در کاشتن درخت‌ها راهنمایی می کنیم تا سرسبز بمانند و در سال‌های آینده رشد و نمو کنند.»

ملکه برای کمک به آغاز این طرح، با بنیاد «وودلند» (بیشه) شریک شده است که بیش از سه میلیون نهال رایگان در اختیار آموزشگاه‌ها و گروه‌های متعدد در جوامع کشور خواهد گذاشت. این طرح همچنین از طرف بوریس جانسون، نخست‌وزیر، تایید شده است. او گفت که درخت‌ها «در صف مقدم مبارزه ما با تغییرهای آب‌وهوایی قرار دارند.»

ملکه با احترام به محیط‌زیست سفر می‌کند

در سالی که گذشت، به‌خاطر همه‌گیری کرونا، خاندان سلطنتی بریتانیا نیز مثل سایر جهانیان میزان سفرهای بین‌المللی خود را کاهش داد. اما به گزارش بی‌بی‌سی، برآوردهای گذشته نشان می‌دهد که میزان تولید گاز کربن خاندان سلطنتی فقط در سفرهای رسمی سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۳۴۴ تُن گاز دی‌اکسید کربن بوده است. در همان سال، هری و مگان به‌خاطر استفاده از جت شخصی به باد انتقاد گرفته شدند. هنوز روشن نیست که آیا خانواده سلطنتی در سفرهایشان از طرح‌ها و ابزارهای کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن استفاده می‌کنند یا نه.

اما ملکه در اوایل ماه جاری در دیدار از انستیتو تغییرهای آب‌وهوایی ادینبورگ گفت که تغییرهای آب‌وهوایی به معنای آن است که «ما حقیقتا باید نحوه انجام کارهایمان را در نهایت عوض کنیم.»

در میان تغییرهایی که ملکه شخصا در این راه انجام داده است، استفاده از خودروهای برقی است. او در خودرو رنجرور هیبریدی به محل انستیتو وارد شد و در هنگام ترک محل [با اشاره به خودرویش] به مردم گفت: «برقی است.»

در سال ۲۰۱۷ نیز یک سخن‌گوی خاندان سلطنتی به نشریه «میرور» گفت که ملکه تعداد خودروهای برقی خود را با خرید یک وانت نیسان حافظ محیط‌زیست افزایش داده است. 

مجموعه خودروهای ملکه هم‌اکنون شامل یک «رنو توییزی»، یک «ب‌ام‌و آی۳» و یک «ب‌ام‌و هیبرید سری ۷» است. سخن‌گوی مذکور گفت که از وانت برای «نقل و انتقال دستگاه‌های خودکار، گل و گیاه، و کارمندان» تیم باغبانی کاخ باکینگهام استفاده خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی