پیش‌نویس قانون جدید چین: بدرفتاری کودکان، مجازات والدین

بر اساس این طرح، والدین باید این را هم به کودکان خود آموزش دهند که «دوستدار حزب، کشور، خلق و سوسیالیسم باشند»

چین در ژوییه پارسال، تدریس انتفاعی دروس‌ پایه مدارس را ممنوع کرد تا هزینه‌ زندگی خانواده‌ها کاهش یابد - WANG ZHAO / AFP

ممکن است به زودی در چین قانونی تصویب شود که به موجب آن، والدین کودکانی که «رفتار بسیار بدی» داشته باشند یا جرمی مرتکب شوند، مجازات شوند.

بر اساس پیش‌نویس طرح تقویت آموزش خانواده که قرار است این هفته دولت چین آن را بررسی کند، اگر دادستان «رفتار بسیار بدی» از کودکی ببیند یا کودک جرمی مرتکب شود، والدین یا سرپرستش توبیخ و به گذراندن دوره‌های راهنمای آموزشی مجبور می‌شوند.

ژانگ تائه‌وی، سخنگوی کارگروه امور قانون‌گذاری مجلس ملی خلق چین (ان‌پی‌سی) که قرار است این طرح را بررسی کند، گفت: «کودکان به دلایل زیادی بدرفتاری می‌کنند و یکی از علل اصلی آن نابرخورداری یا کم‌برخورداری خانواده از آموزش است.»

والدین هم تشویق خواهند شد که وقت خود را با فعالیت‌های مختلف کودکان در طول روز از قبیل استراحت، بازی و ورزش تنظیم کنند.

والدین باید این را هم به کودکان خود آموزش دهند که «دوستدار حزب، کشور، خلق و سوسیالیسم باشند».

 در متن این طرح آمده است که والدین باید به کودکان خود یاد بدهند که «از قواعد اخلاقی جامعه پیروی کنند، آگاهی حقوقی و احساس مسئولیت اجتماعی خود را تقویت کنند تا مفاهیم اتحاد ملی و اتحاد قومی در آن‌ها نهادینه شود و باید به خردسالان یاد دهند که به سالخوردگان احترام بگذارند و مراقب کوچک‌ترها باشند».

قانون تقویت آموزش خانواده همچنین از والدین و سرپرستان می‌خواهد «مقتصد، صرفه‌جو و متحد باشند، به یکدیگر یاری رسانند و شخصت مثبتی از خود بسازنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در متن این طرح والدین از اعمال «خشونت» برای آموزش خوش‌رفتاری به کودکان نهی شده‌اند. تنبیه بدنی در سال ۱۹۸۶ در چین ممنوع شده است اما به گزارش رسانه‌های چینی، استفاده از این روش مخصوصا در مناطق روستایی این کشور همچنان مرسوم است.

خانواده‌های چینی اغلب گفته‌اند فقط برای آموزش یا یاد دادن رفتار درست فرزندانشان را کتک می‌زنند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیون محلی نانینگ، سال گذشته، پدری در شهر نانینگ در نزدیکی مرز ویتنام، پسر پنج ساله‌اش را مورد آزار و اذیت قرار داده و بدنش را پر از زخم‌های عمیق کرده بود.

این پرونده بازتاب خبری گسترده‌ای داشت و آن را نمادی از فرهنگ متداول «تا نباشد چوب تر، فرمان نبرد گاو و خر» خواندند که هنوز در این کشور به طور گسترده‌ای رواج دارد.

این تازه‌ترین لایحه قانونی، بخشی از رشته امریه‌هایی است که دولت چین از پارسال برای شهروندان جوان این کشور صادر کرده بود.

سال گذشته، سازمان فضای مجازی چین (سی‌ای‌سی) طی تعطیلات تابستانی کارزاری را با هدف «پالایش» محیط اینترنت برای خردسالان به راه انداخت.

سینا وایبو، رسانه اجتماعی بزرگ چین، در همان هنگام، اعلام کرده بود که برای مهار فرهنگ سرگرمی‌های افراطی مثل پرستش «کورکورانه» چهره‌های شناخته‌شده فضای مجازی تلاش خواهد کرد.

چین در ژوییه پارسال، تدریس انتفاعی دروس‌ پایه مدارس را ممنوع کرد تا هزینه‌ زندگی خانواده‌ها کاهش یابد و ظاهرا نرخ تولد در این کشور زیاد شود.

واکنش‌ها در برابر این خبر متفاوت بود. والدین حیران مانده‌اند و سعی می‌کنند سر دربیاورند این مقررات جدید در نظام تحصیلی بسیار رقابتی چین بر فرزندانشان چه اثری خواهد گذاشت.

نهادهای تنظیم مقررات بازی‌های ویدیویی چین در ماه اوت اعلام کردند کودکان که اجازه دارند فقط یک ساعت در روز بازی‌های آنلاین انجام دهند. این نهادها همچنین اعلام کردند کودکان فقط جمعه‌ها، روزهای آخر هفته و در ایام تعطیلات حق دارند بازی‌های آنلاین انجام دهند.

در همان ماه، رسانه دولتی چین بازی‌های آنلاین را «افیون روانی» خوانده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان