نمایش کهن‌ترین نقشه‌ ستارگان جهان در موزه‌ بریتانیا

این اثر «یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی قرن بیستم» است

این دیسک به مدت ۱۵ سال از آلمان به امانت گرفته شد- تصویر از موزه بریتانیا

موزه‌ بریتانیا نقشه‌ای که گفته می‌شود کهن‌ترین نقشه‌ی موجود در جهان از ستارگان است را در نمایشگاه بزرگی که به‌زودی در استون هنج برگزار می‌شود، به نمایش خواهد گذاشت.

این موزه‌ روز دوشنبه اعلام کرد : «دیسک نبرا اسکای» با قدمت ۳۶۰۰ سال، اولین بار در آلمان در سال ۱۹۹۹ کشف شد و یکی از قدیمی‌ترین نقشه‌های موجود از کیهان در جهان است و قبلاً هرگز در بریتانیا نمایش داده نشده بود.

این دیسک برنزی ۳۰ سانتیمتری دارای پتینه‌ای سبز-آبی است و با نمادهای طلایی منبت‌کاری شده که گمان می‌رود نشان‌دهنده‌ خورشید، ماه و صور فلکی باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیسک باستانی در کنار آویز خورشید بسیار کمیاب ۳۰۰۰ ساله‌ای که توسط موزه بریتانیا به عنوان مهم‌ترین قطعه‌ی طلای عصر برنز که در بریتانیا پیدا شده، توصیف شده است به نمایش در خواهد آمد.

روی این سینی یا دیسک برنزی با قطر حدود ۳۰ سانتیمتر و وزن ۲٫۲ کیلوگرم نمادهایی به عنوان خورشید یا ماه کامل، هلال ماه و ستاره (شامل هفت ستاره خوشه پروین) نقش انداخته شده‌اند.

گفته می‌شود دو قوس طلایی در امتداد کناره‌ها برای نشان دادن زاویه بین انقلاب‌ها (تابستانی و زمستانی)، بعداً اضافه شدند.

منشا این دیسک به مکانی در آلمان امروزی در نزدیکی نبرا، زاکسن-آنهالت نسبت داده شده است. قدمت آن بنا بر نظر توسط باستان شناسان به عصر برنز و یا آهن برمی‌گردد.

اگر قدمت عصر برنز آن دقیق باشد، دیسک آسمان نبرا  قدیمی‌ترین تصویر حک شده از کیهان است که تا کنون در جهان شناخته شده است، همچنین قدیمی‌ترین ابزار قابل حمل ستاره شناسی.

این اثر در ژوئن سال ۲۰۱۳ در فهرست جهانی یونسکو ثبت و «یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی قرن بیستم» نامیده شد.

این یافته نظریه‌هایی مبنی بر «دانش و توانایی‌های نجومی مردم عصر برنز اروپا شامل مشاهده دقیق دوره سالانه خورشید و زاویه بین نقاط طلوع و غروب آن در انقلاب‌های تابستانی و زمستانی» را قوت بخشید.

نمایشگاه «دنیای استون هنج» که قرار است سال آینده برگزار شود، نخستین باری خواهد بود که این دیسک که از آلمان به مدت ۱۵ سال به امانت گرفته شده، به نمایش در خواهد آمد. پس‌ازاینکه این دیسک در آلمان شرقی از دل خاک بیرون آورده شد، بریتانیا چهارمین کشوری خواهد بود که دیسک نبرا اسکای به آن سفر می‌کند.

بیشتر از سفر