سرمایه گذاری در شهرک های یهودی نشین، جنایت جنگی است

تقاضای نشر فهرست شرکت های سرمایه گذار در شهرک های یهودی نشین

شعوان جبارین، دبیر کل فدراسیون بین المللی حقوق بشر در کنار میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ( عکس از اندیپندنت عربی)

شمار زیادی از سازمان های حقوقی بین المللی و فعالان حقوق بشر، عقیده دارند شرکت های که در پروژه های شهرک های یهود نشین در کرانه باختری سرمایه گذاری کرده اند، شریک جرم محسوب شده و متهم به جنایات جنگی می باشند. از مدت ها بدین سو، سازمان ها و فعالان یاد شده خواستار نشر فهرستی از شرکت های تجارتی هستند که در شهرک های یهودی نشین کرانه باختری فعالیت دارند، به باور این فعالان، نقش این شرکت ها در  توسعه ای شهرک های یهودی نشین، همکاری با جنایت های جنگی اسرائیل به شمار می رود. آنها از میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا طبق قطعنامه ای حقوق بشر در سال 2016، فهرست شرکت های که در شهرک های یهودی نشین فعالیت دارند را در جریان نشست 9 سپتامبر 2019 منتشر کند. در این قطعنامه از دفتر کمیساریای عالی خواسته شده است تا اطلاعات مربوط به شرکت های که در شهرک های یهودی نشین سرمایه گذاری کرده و فعالیت دارند را جمع آوری کرده و به سازمان ملل متحد گزارش دهد.

فشار های سیاسی

برخی از منابع آگاه به اندیپندنت عربی گفتند که لیست شرکت های مزبور آماده ای نشر است اما فشار های سیاسی از سوی تل آویو، واشنگتن و برخی کشور های اروپایی مانع انتشار آن می شود. در این لیست نام بیش از 130 شرکت اسرائیلی و 60 شرکت بین المللی ذکر شده است که در پروژه های شهرک های یهودی نشین سرمایه گذاری کرده اند، البته طبق قوانین بین المللی، شهرک های یهودی نشین، فاقد مشروعیت قانونی هستند و فعالیت در این شهرک ها به عنوان هم دستی در جنایت های جنگی محسوب می شود.

درخواست نهاد های حقوق بشر

در هفته ای گذشته، شعوان جبارین، دبیر کل فدراسیون بین المللی حقوق بشر، نامه را به نمایندگی از 103 نهاد حقوقی تحویل میشل باشله داد. در این نامه از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است تا قطعنامه 2016 حقوق بشر را به اجرا درآورد و مانع ادامه فعالیت شرکت های شود که به خاطر سودجویی، قوانین بین المللی را نقض می کنند. در این نامه آمده است: "فعالیت مستقیم و غیرمستقیم شرکت های اسرائیلی و بین المللی در شهرک های یهودی نشین منجر به گسترش پهنه ی این شهرک ها شده و پروسه اشغال را عمیق تر می سازد.

جبارین به اندیپندنت عربی گفت که میشل باشله، بدون اشاره به زمان اجرای دستور العمل، متعهد به نشر لیست شرکت های شد که در تعارض با قوانین بین المللی، در شهرک های یهودی نشین فعالیت می کنند. وی افزود: نهاد های حقوقی خواهان اجرای قطعنامه های بین المللی برای جلوگیری از گسترش شهرک های یهودی نشین هستند، زیرا اسرائیل در تلاش است تا پهنه ای این شهرک ها را به صورت روز افزون گسترش دهد.

برخی از منابع به اندیپندنت عربی گفتند که زید بن رعد، کمیسر عالی سابق حقوق بشر در گذشته با فشار های زیادی رو به رو بوده است تا اقدام به نشر لیست شرکت ها نکند. این منابع خاطرنشان کردند که اسرائیل بن رعد را به طور مستقیم تهدید می کرد، از سوی دیگر، واشنگتن هشدار می داد که در صورت انتشار لیست شرکت ها، سهمیه ای آمریکا در بودجه سازمان ملل که حدود 20 درصد از کل بودجه سازمان ملل متحد را شکل می دهد متوقف خواهد کرد.

منابع می افزایند که فشار ها برای جلوگیری از انتشار فهرست شرکت های یاد شده تا کنون ادامه دارد و آخرین آن، فشار های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می باشد که مخالف نشر لیست فوق الذکر است.

در نشست شورای حقوق بشر در ژوئن سال 2019، نمایندگان بیش از 80 کشور جهان خواستار پاسداری از استقلال دفتر کمیساریای عالی و عدم مداخله در امور آن شدند.

در پیوند به جلوگیری از انتشار فهرست شرکت های که در شهرک های یهودی نشین فعالیت دارند، جبارین گفت تلاش برای عدم نشر این فهرست نشان می دهد که شرکت های یاد شده، حقوق بشر را نقض می کنند و شریک جنایت های جنگی هستند. آن ها به شدت نگران انتشار این لیست هستند و از پیامدهای کیفیری آن در بیم و هراس اند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه