ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن: ۱۶۵ حوثی را کشتیم

ائتلاف می‌گوید در هفته گذشته حدود ۱۰۰۰ نفر از پیکارجویان حوثی را در نبرد مأرب کشته است

مأرب آخرین منطقه مهم شمال یمن است که به دست حوثی‌ها نیفتاده است - AFP

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی که حامی دولت یمن است، روز یکشنبه در حملاتی هوایی حداقل ۱۶۵ نفر از پیکارجویان حوثی مورد حمایت حکومت ایران را کشت. این حملات در جنوب شهر مأرب انجام شدند که دو طرف جنگ داخلی یمن چند ماه است سخت مشغول درگیری برای به دست آوردن آن هستند. جایگاه سوق‌الجیشی و راهبردی این شهر باعث شده است که از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. 

به گزارش خبرگزاری سعودی، ائتلاف نظامی روز شنبه در بیانیه‌ای گفت که آن حملات در ۲۴ ساعت گذشته «یازده خودرو نظامی را نابود کردند و بیش از ۱۶۰ نفر» از حوثی‌ها را کشتند. ائتلاف می‌گوید که در حملات خود در هفته گذشته حدود ۱۰۰۰ نفر از پیکارجویان حوثی‌ را کشته است و هر روز کشته شدن ده‌ها نفر از آن‌ها را اعلام می‌کند. 

«ایندیپندنت فارسی» نمی‌تواند این ارقام را مستند و تایید کند و نهادهای خبری همچون خبرگزاری فرانسه و شبکه‌های خبری منطقه نیز اعلام کردند که قادر به آن کار نیستند. حوثی‌ها تعداد کشته‌شدگان خود را اعلام نمی‌کنند.

حوثی‌ها روز یکشنبه در توییتر اعلام کردند که بر چند ناحیه نزدیک مأرب، از جمله عبدیه در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب آن شهر ، تسلط یافته‌اند. 

یحیی صارع، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری ریاض، گفت حوثی‌ها سه ناحیه در منطقه شبوه در جنوب یمن و دو ناحیه در مأرب را تصاحب کرده‌اند. مأرب آخرین منطقه مهم شمال یمن است که به دست حوثی‌ها نیفتاده است و هنوز در اختیار دولت یمن است. 

پایتخت یمن، صنعا، در سال ۲۰۱۴ به دست حوثی‌ها افتاد و از آن پس، دولت رسمی آن کشور به بندر عدن در جنوب نقل مکان کرده است و با حمایت عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب منطقه، درگیر جنگ با حوثی‌ها است که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. امارات متحده عربی و سنگال جزو کشورهایی بوده‌اند که حضوری قاطع در ائتلاف تحت رهبری ریاض داشته‌اند. قطر به حضور خود در سال ۲۰۱۷ پایان داد، و سودان و مراکش در سال ۲۰۱۹. بحرین، مصر، اردن، فرانسه، و موریتانی نیز به حمایت از دولت یمن به آن کشور سرباز فرستاده‌اند. آمریکا، بریتانیا، و برخی از دیگر کشورهای عضو ناتو همچون ایتالیا و اسپانیا نیز در برخی مقاطع حمایت کرده‌اند ؛ هرچند در آمریکا مخالفت با ادامه این حمایت بالا گرفته است. کویت، سومالی، و پاکستان نیز از دیگر کشورهایی هستند که در مقاطع مختلف، از ائتلاف حمایت کرده‌اند.

در مقابل، حوثی‌ها از کمک‌های نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه، از جمله حزب‌الله لبنان، برخوردار بوده‌اند. برخی‌‌ها ادعا می‌کنند که نیروهای عراقی و سوری و حتی کره شمالی نیز وارد حمایت از حوثی‌ها شده‌اند. ادعاهایی در مورد حضور نیروهای کره شمالی در جنگ داخلی سوریه در حمایت از حکومت اسد نیز  مطرح شده است.

آن‌چه صحنه جنگ داخلی یمن را پیچیده‌تر می‌کند، حضور گروه‌های تروریستی همچون القاعده،  انصار‌الشریعه، و داعش است که هم با دولت رسمی یمن جنگیده‌اند و هم با حوثی‌ها. 

حوثی‌ها از ماه فوریه بر تلاش‌های خود برای فتح مأرب افزوده‌اند. تا کنون صدها نفر از هر دوطرف در نبرد برای تصاحب این شهر کشته شده‌اند. گمان می‌رود که یمن از موضوعات اصلی مذاکرات ایران و عربستان سعودی باشد که در چند ماه گذشته، چند دور آن در بغداد صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که حوثی‌ها می‌کوشند با تصاحب منطقه نفت‌خیز مأرب، با دستی پر وارد مذاکرات احتمالی صلح شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و سازمان ملل قویا خواهان پایان آن جنگ هستند که منجر به درگرفتن بزرگترین بحران بشردوستانه جهان امروز شده است. عربستان سعودی پیشنهاد آتش‌بس داده است، اما حوثی‌ها می‌گویند تنها زمانی آن را می‌پذیرند که فرودگاه صنعا گشایش یابد. عربستان سعودی صنعا را از سال ۲۰۱۶ تحت حصر قرار داده است و اجازه گشایش فرودگاه آن‌را نمی‌دهد. عربستان می‌گوید پس از مذاکره و رسیدن به توافق آتش‌بس، حاضر به انجام آن کار خواهد بود. حوثی‌ها علاوه بر تلاش برای فتح مأرب، حملات پهپادی و موشکی خود را به خاک عربستان سعودی و از جمله تجهیزات نفتی آن کشور نیز افزایش داده‌اند.

مارتین گریفیت، فرستاده پیشین سازمان ملل به یمن، در ماه ژوئن به شورای امنیت گفت که سه سال تلاش او برای پایان یافتن آن جنگ‌ «بیهوده» بوده است. 

ده‌ها هزار نفر از مردم یمن در این جنگ کشته شده‌اند. حدود ۸۰ درصد از مردم به نیازمندی‌های اولیه خود دسترسی ندارند و نیازمند کمک هستند. میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند و بسیاری در آستانه مرگ از گرسنگی و قحطی قرار دارند. یمن فقیرترین کشور خاورمیانه است و از معدود کشورهای منطقه که در رده‌بندی سازمان ملل، جزو حدود ۵۰ کشور جهان (اکثر آن‌ها در قاره آفریقا) شناخته می‌شود که دارای «کم‌ترین میزان توسعه» است. 

بیشتر از جهان