دیدار هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام با معاون وزیر خارجه ایران

دو طرف، علاوه بر مذاکرات هسته‌ای وین، درباره مسائل عمده دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله افغانستان، نیز گفت‌وگو خواهند کرد

Reuters

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، که برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به تهران سفر کرده است، روز پنجشنبه با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد.

هنوز از محتوای این مذاکرات گزارشی منتشر نشده، اما وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که دو طرف، علاوه بر مذاکرات هسته‌ای وین، درباره مسائل عمده دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله افغانستان، نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

سفر معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران پس از آن انجام می‌شود که ایالات متحده و متحدان غربی آن در مورد بسته شدن پنجره فرصت برای ازسرگیری مذاکرات و بازگشت به برجام هشدار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام تاکنون در پایتخت اتریش، شش دور مذاکره غیرمستقیم داشته‌اند، اما این مذاکرات در خردادماه به دلیل برگزاری انتخابات در ایران و تشکیل دولت جدید، متوقف شد.

دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که در حال بررسی محتوای مذاکرات دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در وین است و به محض پایان بررسی‌ها و جمع‌بندی نهایی، تاریخ بازگشت تهران به میز مذاکرات اعلام خواهد شد.

انریکه مورا روز گذشته در توییتر نوشت که سفر به تهران در یک «مقطع حیاتی» انجام می‌شود و تاکید کرد که به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام در وین، ضرورت ازسرگیری این مذاکرات را مطرح خواهد کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه، در یک نشست خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود در واشینگتن، هشدار داد که اگر ایران مسیر دیپلماسی را تغییر دهد، آمریکا گزینه‌های دیگری را پیگیری خواهد کرد. آنتونی بلینکن با بیان این واشینگتن هنوز از سوی تهران برای پیگیری دیپلماسی تمایلی ندیده‌ است، بار دیگر یادآور شد: «در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که بازگشت به توافق هسته‌ای دیگر منافع آن را حاصل نخواهد کرد.»