آژانس بین‌المللی انرژی: دولت‌ها باید گذار به انرژی پاک را سرعت بخشند

انتشار آلودگی باید حداکثر تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص کاهش یابد

Nikolay DOYCHINOV / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که جهان در مسیر لازم خود برای کاهش دادن انتشار گازهای گلخانه‌ای که زمین را گرم می‌کنند و رساندن آن به صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ قرار ندارد، و میزان انتشار این گازها هنوز در حال افزایش است، و به اقدام عاجل دولت‌های سراسر جهان در این مورد نیاز است.

کمتر از سه هفته مانده به کوپ۲۶ (COP26)، نشست آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در گلاسگو که مدت‌هاست انتظار برگزاری آن می‌رود، آژانس بین‌المللی انرژی به میزان چالش‌هایی اشاره کرد که پیش روی کشورهایی است که در حال گذار از آلودگی سوخت‌های فسیلی به سمت منابع انرژی پاک هستند.

این آژانس هشدار داد که بعد از رکود اقتصادی حاصل از کووید-۱۹، سال ۲۰۲۱ شاهد احیای مصرف زغال‌سنگ و نفت بود که منجر به دومین میزان افزایش سالانه انتشار آلودگی‌ها در تاریخ شد.

گزارش جدید این سازمان برای چشم‌انداز انرژی جهان می‌گوید که تا کنون پیشرفت جهانی در عرصه انرژی‌های پاک خیلی آهسته‌تر از آن بوده است که بتواند به کاهش پایدار انتشار آلودگی‌ها منجر شود.

علی‌رغم تأکید آژانس بر دستاوردهای قابل‌توجه در عرصه انرژی خورشیدی و بادی و همچنین فناوری خودروهای برقی، که به گفته آژانس «خیلی امیدبخش» است، ارزیابی در مجموع ناخوشایند آژانس بین‌المللی انرژی، این سازمان را واداشته است که خواستار «علامت قطعی هدفمندی جدی و اقدام دولت‌ها در گلاسگو» شود.

فیت بیرول، مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی، گفت که جهان در مسیری قرار گرفته است که یکی از نقاط‌عطف پیش رو را با فاصله‌ای فاحش از دست خواهد داد، و هشدار داد که «هزینه انفعال خیلی سنگین است.»

او گفت: «تعهدهای آب‌وهوایی کنونی فقط به کاهش ۲۰ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ منجر می‌شود که برای حرکت کل سیاره به سمت صفر خالص تا ۲۰۵۰ ضروری است. رسیدن به این راه نیازمند سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و زیرساخت‌های انرژی پاک و توسعهٔ دست‌کم سه‌برابری آن طی دهه آینده است.»

این آژانس خواستار سرمایه‌گذاری‌های جدید عظیم در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر شد تا «سیستم‌های انرژی به ابزاری جدید» به‌ویژه در قدرت‌های نوظهور و کشورهای درحال توسعه مجهز شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی گفت که ۷۰درصد بودجه تکمیلی باید روی این کشورها متمرکز شود تا بتوانند به مصاف تغییرهای آب‌وهوایی بروند، زیرا که بودجه آن‌ها محدود است و قرض کردن هم برای این کشورها، در مقایسه با کشورهای پیشرفته، تا هفت‌برابر گران‌تر است.

۲۶مین «کنفرانس آب‌وهوایی اعضا» سازمان ملل متحد یا کوپ۲۶ از ۱ تا ۱۲ نوامبر در گلاسگو برگزار می‌شود و هدف کلیدی آن تعیین هدف‌هایی برای کاهش دادن چشمگیر انتشار سوخت‌های فسیلی در سطح جهان است.

این نشست را «آخرین فرصت اقدام» برای کاهش و مهار بدترین آثار فعالیت انسانی توصیف کرده‌اند. گفته شده است که فقط راهی «باریک ولی قابل‌دستیابی» وجود دارد که افزایش دمای هوا را در زیر میزان فاجعه‌آمیز نگه داریم.

این هدف در توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ تعیین شد تا افزایش دمای جهان را کاملا کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد بیشتر از میزان دمای زمین در دورهٔ پیش از انقلاب صنعتی نگه داشته شود، و در ضمن اقدام‌هایی صورت بگیرد که بتوان این افزایش را حتی به ۱.۵ درجه محدود کند.

برای رسیدن به این هدف، کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره تغییرهای آب‌وهوایی گفته است که انتشار آلودگی باید حداکثر تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص کاهش یابد، که یعنی انتشار گازهای گلخانه‌ای با خروج آن‌ها از جو زمین متعادل و برابر شود.

دکتر سایمون کران مک‌گریهین، تحلیل‌گر واحد اطلاعات آب‌وهوا و انرژی، در واکنش به این گزارش گفت: «با نشان دادن این که سیاست‌های فعلی خیلی در مهار گرمایش جهانی تا سال ۲۰۳۰ ناکام‌ مانده‌اند و فهرست روشنی از تعهدهایی که بریتانیا به عنوان میزبان کوپ۲۶ باید برای نگه داشتن افزایش دما تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد انجام دهد ارائه نشده است، آژانس بین‌المللی انرژی خواستار ارائه راهکاری روشن در مسیر اقدام برای نجات آب‌وهوای زمین شده است.»

او ادامه داد: «ادامه اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی، بریتانیا و سایر کشورهای جهان را در معرض نوسان‌های ادامه‌دار قیمت انرژی قرار داده است که همراه با افزایش مخرب دما، باید از آن‌ها جلوگیری کرد، در صورتی که تصمیم‌های جسورانه‌ای در هفته‌های آینده گرفته شود.»

او گفت: «بریتانیا می‌تواند به نقش پاسداری خود در این زمینه با انتشار "راهبرد صفر خالص" که خیلی انتظارش می‌رود ادامه دهد، و شکاف‌های موجود در سیاست‌های کنونی در عرصه‌های کلیدی را پر کند، به‌ویژه در زمینه عایق کردن خانه‌ها که منجر به کاهش مصرف و قبض انرژی می‌شود، و از ما در برابر افزایش قیمت گاز محافظت می‌کند.»

گزارش‌های تکمیلی از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان