پیام شیخ الازهر به طالبان: به حق دسترسی زنان به آموزش احترام بگذارید

ااحمدالطیب، شیخ الازهر، در توییتی به زبان پشتو خواستار ادامه تحصیل دختران افغان شد

احمدالطیب، شیخ الازهر، که مسئولیت مهم‌ترین مرکز دینی و آموزشی اهل سنت جهان را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، در توییتی به زبان پشتو، خطاب به جهان اسلام و تلویحا طالبان، پیام داد: «وقتی اسلام آمد، سنت‌های جاهلیت را از بین برد. آنان به زنان حق نمی‌دادند و با زنان چون انسانی ناقص و بی‌اراده و فاقد حق برخورد می‌کردند.» او ادامه داد: «به مناسبت روز جهانی فرزند دختر، ما از همه می‌خواهیم که برای آموزش زنان تلاش کنند، به آن‌ها احترام بگذارند و حقوق کامل آن‌ها را تامین کنند.»

این پیام شیخ الازهر در حمایت از زنان مسلمان و حق دسترسی آنان به تعلیم و آموزش در حالی اعلام می‌شود که طالبان پس از رسیدن به قدرت در افغانستان، دختران این کشور را از رفتن به دانشگاه‌ها و مدارس منع و تاکید کرده است که زنان در افغانستان از این پس باید در خانه بمانند و بدون همراهی محرم از منزل خارج نشوند.

طالبان هم‌زمان با معرفی دولت جدید خود، اجازه نداد دختران این کشور برای ادامه تحصیل به مدارس و دانشگاه‌ها بروند و به درس و آموزش ادامه دهند. این مممنوعیت‌ها با واکنش‌های تندی در داخل و خارج افغانستان روبه‌رو شد؛ تا جایی که امروز یکی از بزرگ‌ترین عالمان جهان اسلام نیز به حمایت از حق زنان افغان برای رفتن به مدرسه و دانشگاه‌ها برخاسته است؛ هرچند طالبان فعلا در این مورد هیچ واکنشی نشان نداده و خاموش‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که در کابل به سر می‌برد، نیز در پیامی  به مناسبت روز جهانی فرزند دختر در فیس‌بوک نوشت: «ما برای آینده بهتر، یک بار دیگر بر تحصیل دختران و پسران تاکید می‌کنیم تا فرزندان ما بتوانند از راه فراگیری علم و دانش، رفاه و آسایش را برای مردم و کشور عزیز ما به ارمغان بیاورند.»

طالبان که دختران و زنان را از رفتن به مدرسه و دانشگاه‌ و کار بیرون از خانه منع کرده‌، تاکنون به منتقدان خود دلایل دینی و حتی منطقی روشن و قانع‌کننده‌‌‌ای ارائه نکرده‌ است؛ جز اینکه تاکید می‌کند فضای نهادهای آموزشی «امن» نیست و در تلاش‌ است فضا را اسلامی کند و بعد برای حضور و آموزش دختران در مدارس و دانشگاه‌ها تصمیم بگیرد. 

طالبان علاوه بر ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان، به زنان افغان نیز اجازه نداده‌ است مانند گذشته در ادارات دولتی این کشور کار کنند. حتی شماری از فرماندهان آنان تصریح کرده‌اند که در امارت اسلامی به زنان نیازی نیست و آن‌ها باید در خانه‌ باشند چون نمی‌توانند مانند مردان در جامعه کار کنند و مفید واقع شوند. 

مولانا عزیز، خطیب یکی از مساجد شهر کابل، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، بر لزوم آموزش علمی مردان و زنان مسلمان، به ویژه دختران افغان، تاکید می‌کند و می‌گوید: «اسلام دین آبادسازی، عدالت، برابری، روشن‌فکری، جهانشناسی و خدمت به خلق‌الله است که بدون دانش وعلم نمی‌شود انجامشان داد و کاری کرد. قرآن بر خواندن و آموزش تاکید دارد؛ نه تنها مردان، بلکه برای زنان و مردان؛ چون زن و مرد در مقابل جامعه و خدای خود به یکسان مسئول‌اند. باید بگویم که نابسامانی افغانستان نتیجه بی‌سوادی زنان و مردان جامعه ما است. اگر صاحب علم و دانش شویم، هیچ قدرتی توان استعمار ما را ندارد. وقتی بی‌سواد و نامطلعیم، همیشه انتظار داریم که دیگران برایمان کاری کنند.» 

آقای عزیز افزود :«خواست ما از طالبان این است که هرچه زوتر فضا را برای دختران فراهم کند تا به درس خود ادامه دهند و از تاریکی که پیش‌رو دارند نجات یابند که انشاءالله این کار صورت خواهند گرفت.» 

افغانستان تنها کشور در جهان اسلام است که زنان را از رفتن به مدرسه و دانشگاه‌ و کار بیرون از خانه منع کرده است. طالبان که خود را مدافع اصلی دین اسلام می‌داند، با اصرار بر این تفکر، به نظر مردم افغانستان (زن و مرد) و هیچ کشور اسلامی دیگر وقعی نمی‌نهد و تنها آنچه را خود در نظر دارد، بدون توجه به اعتراض‌ها، عملی می‌کند.

در حال حاضر تلاش‌هایی در سطح جهانی جریان دارد تا طالبان را وادار کند اجازه تحصیل و کار دختران و زنان افغان را صادر کند اما طالبان تاکنون در این زمینه دیدگاه‌های خود را به‌روشنی بیان نکرده‌ و همچنان به دستورات قبلی خود پایبند است.