احمد مسعود: طالبان دست به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت زده‌اند

«تا برقراری صلح پایدار و یک نظام مشروع از تلاش و مبارزه دست بر نخواهیم داشت»

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در پیام تازه‌ای که امروز سه شنبه منتشر کرد، طالبان را به متهم به اقدامات ضد بشری از جمله نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی، کشتار مردم محلی و منسوبان نظامی دولت پیشین، اعدام صحرایی و غصب و چپاول دارایی‌های همگانی کرد.

مسعود از سازمان‌ها و کشورهای جهان خواست «اقدام لازم و عاجل برای رسیدگی به وضعیت اسفبار انسانی، حقوق بشر و خاتمه جنایات گروه تروریستی [طالبان]، انجام دهند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی، کوچاندن اجباری مردم در دایکندی، بلخ، اندراب‌ها و قندهار، کشتار در مسجد سیدآباد در قندوز، ناپدید شدن افراد و کشتار دسته‌جمعی در پنجشیر را مصداق‌هایی از پاک‌سازی قومی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت خواند.

پس از آن‌که مرکز استان پنجشیر در نتیجه‌ی تهاجم گسترده‌ طالبان به تصرف این گروه درآمد، از محل اقامت احمد مسعود اطلاع دقیقی در دست نیست.

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان در شهریورماه، طالبان به نیروهای باقی مانده در برخی از شهرها از جمله پنجشیر و اندراب پیام فرستاد که تسلیم شوند. نیروهای جبهه مقاومت ملی مستقر در پنجشیر و اندراب، تسلیم طالبان نشدند و پس راه اندازی یک دور مذاکرات، جنگ گسترده‌ای میان دو طرف آغاز شد.

 در تهاجم هزاران جنگجوی طالب بر پنجشیر و اندراب، مرکز استان پنجشیر و شهرستان‌های آن، از جمله اندراب، به تصرف طالبان در آمد و از آن زمان تا اکنون، نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطق کوهستانی پنجشیر و اندراب مستقر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود در پیام تازه خود گفت که افغانستان نیازمند تشکیل یک حکومت واقعی و فراگیر، برخاسته از اراده ملت و متشکل از اقوام مختلف افغانستان است تا بتواند این کشور را نمایندگی کند. در این اعلامیه از کشورهای جهان خواسته شده است که از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کنند. مسعود همچنان گفت است که اعتراضات گسترده مردم  در داخل و بیرون از افغانستان باعث شده است کشورهای جهان از به رسمیت شاختن طالبان خودداری کنند.  او ضمن ستایش از اعتراضات مردم گفت: «نتیجه‌ی اعتراضات و ایستادگی شماست که جهان از به رسمیت شناختن طالبان امتناع نمود.»

در این اعلامیه آمده است که جبهه مقاومت ملی در تماس و هماهنگی با سایر نیروهای مطرح کشور اعم از رهبران سیاسی، شخصیت‌های جهادی، چهره‌های خوشنام دولت پیشین، اعضای پیشین مجلس نمایندگان، علمای دینی، نظامیان و بقیه اقشار اجتماعی می‌کوشد بحران ناشی از فروپاشی دولت پیشین را مهار کند و صلح پایدار را در افغانستان برقرار سازد.

از سوی دیگر مسعود، توافقات پنهانی در جریان مذاکرات با طالبان زیر چتر مصالحه ملی، تسلیم‌ حکومت به طالبان از سوی اشرف غنی و فرار او با سپرده‌های مردم را مصداق «خیانت ملی» خواند که منجر به فروپاشی دولت و افتادن افغانستان به «دامن افراط‌گرایی و تروریسم خونخوار» شده است.

احمد مسعود افزود که جبهه مقاومت ملی با باور به خوانش اعتدالی از دین و شریعت، و برای دفاع از سرزمین، استقلال، حقوق و ارزش‌های انسانی، بر ضد تروریسم و اشغال مبارزه می‌کند و تا برقراری صلح پایدار و یک نظام مشروع از تلاش و مبارزه دست بر نخواهد داشت.