ویرانی گسترده و آوارگی میلیون‌ها نفر در سیل مرگبار چین

تصاویر هوایی نشان می‌دهد در استان شانشی روستاها و پل‌های قطار زیر آب رفته است

از هفته پیش تا کنون بارندگی سیل‌آسا استان‌های هه‌بِی و شانشی چین را در نوردیده است - CNS / AFP

روز دوشنبه (۱۹ مهر) در شهر شیجیاژوانگ در شمال چین آب‌های خروشان رودخانه اتوبوسی را به کام خود کشید. در این حادثه سه نفر جان باختند و چندین نفر ناپدید شده‌اند. بارش مرگبار باران بر زندگی میلیون‌ها نفر در چین اثر گذاشته است.

به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، ۳۷ نفر از ۵۱ مسافر این اتوبوس نجات یافته‌اند اما ۱۱ نفر ناپدید شده‌اند. این اتوبوس به درون آب‌های خروشان رودخانه‌ای نزدیک شهر شینجیاژوانگ واقع در حدود ۲۶۵ کیلومتری جنوب غربی پکن سقوط کرد. ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده کسانی را نشان می‌دهد که بر سقف اتوبوس نشسته‌اند تا در آب غرق نشوند.

از هفته پیش تا کنون بارندگی سیل‌آسا استان‌های هه‌بِی و شانشی چین را در نوردیده و بر زندگی بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر در شانشی اثرات زیان‌باری داشته است. این بارندگی‌ها هم‌چنین موجب وقوع زمین‌رانش و سیل شده‌ است. میزان بارندگی به حدود چهار برابر متوسط معمول ماهانه رسیده است.

بر اساس گزارش رسمی روز یکشنبه (۱۸ مهر) خبرگزاری شینهوا، سیل ۱۷ هزار خانه و ۱۹۰ هزار هکتار از زمین‌های ‌کشاورزی استان شانشی را تخریب و بیش از ۱۲۰ هزار نفر را آواره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حوادت در حالی رخ می‌دهد که کمتر از سه ماه از بارندگی‌های فاجعه‌بار استان هنان با بیش از ۳۰۰ کشته می‌گذرد. آن بارندگی‌های بی‌سابقه در ماه ژوئیه منجر به سرریز آب دریاچه‌ها، زمین‌رانش، طغیان آب رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی سامانه‌های حمل و نقل عمومی شد.

تصاویر هوایی نشان می‌دهد در استان شانشی روستاها و پل‌های قطار زیر آب رفته است. بخشی از دیواری تاریخی در شهر باستانی پینگ‌یائو نیز که نامش در فهرست آثار باستانی یونسکو قرار داشت بر اثر این بارندگی‌ها آسیب‌ دیده است. بدین ترتیب نگرانی‌ها از آسیب دیدن و فرو ریختن تعدادی از آثار باستانی این شهر افزایش یافته است. دست کم ۱۶۶ مکان دیدنی تعطیل شده است.

جزییات بیشتری از کل تلفات و خسارات وارده در دست نیست.

در گیرودار بحران جهانی کمبود زغال سنگ، فعالیت ۶۰ معدن زغال سنگ در استان شانشی به حالت تعلیق در آمده است. این استان از مناطق مهم تولید زغال سنگ است. در چین تأمین برق نیز بر اثر کمبود زغال سنگ و افزایش قیمت این سوخت دچار بحرانی فزاینده است.

در شانشی از چهارشنبه شب تا پنجشنبه صبح هفته پیش طی ۱۲ ساعت به طور متوسط ۱۱۹.۵ میلیمتر باران بارید. متوسط بارش ماهانه در این ناحیه معمولاً ۳۱.۳ میلیمتر است.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان