«طالبان باید از تبعیض سازمان‌یافته در برابر زنان افغانستان دست بردارد»

کمیسیون مستقل حقوق بشر دولت پیشین افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای، بار دیگر از رفتار طالبان با زنان این کشور انتقاد کرد

روز دوشنبه، ۱۹ مهر، کمیسیون مستقل حقوق بشر دولت پیشین افغانستان به مناسبت روز جهانی دختربچه‌ها و در حمایت از دختران افغان، با انتشار اطلاعیه‌ای، از رفتار طالبان با زنان افغانستان انتقاد کرد و از طالبان خواست که رفتار خود با زنان این کشور را تغییر دهند. 

در اطلاعیه‌ آمده است: «امروز ۱۱ اکتبر، روز جهانی کودکان دختر است. این روز بهانه‌ای برای پشتیبانی از ایجاد فرصت‌های بیشتر برای دختران و بالا بردن آگاهی در مورد نابرابری‌‌هایی است که آن‌ها به دلیل جنسیتشان در سراسر جهان با آن مواجه‌اند. در افغانستان، دختران به سرنوشت تلخی گرفتار شده‌اند. امسال و در این روز، نسبت به پارسال، محدودیت‌های گسترده و شرم‌آوری برای زنان و دختران وضع شده است و در نتیجه از کلیه حقوق اساسی خود محروم شده‌اند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر در این اطلاعیه‌ وضعیت زنان افغان زیر سایه دولت طالبان را نگران‌کننده خوانده و نوشته است: «اکنون ۲۳ روز است که دختران افغانستانی از حق دسترسی به آموزش‌وپرورش محروم شده‌اند. کار زنان شاغل با محدودیت شدیدی رو‌به‌رو شده و مشارکت سیاسی آن‌ها هم به گونه‌ای گسترده نقض شده است. زنان افغانستان به موادغذایی، حقوق مدنی، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت در برابر تبعیض دسترسی ندارند و خشونت در قبال زنان افغانستان به گونه‌ای سازمان‌یافته اجرا و گردهمایی‌های آنان سرکوب می‌شود.» 

این نهاد حقوق بشری افغانستان در پایان از جامعه جهانی خواسته است که از حقوق اساسی زنان افغان به طور همه‌جانبه حمایت کند و خطاب به طالبان هشدار داده است: «از تبعیض سازمان‌یافته علیه زنان افغان دست بردارید؛ چون رفاه و صلح در افغانستان به دستیابی زنان و دختران به حقوقشان وابسته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعیه کمیسیون مستقل حقوق بشر دولت پیشین افغانستان در حمایت از زنان و دختران افغان و تاکید این نهاد بر لزوم حمایت جامعه جهانی از زنان و دختران افغان در حالی صورت می‌گیرد که طالبان پس از رسیدن به قدرت زنان افغان را از کار کردن در ادارات دولتی، خصوصی و جامعه منع کردند و به دختران بالاتر از کلاس ششم نیز اجازه ندادند به مدرسه بروند و به درسشان ادامه بدهند؛ هرچند فعالان زن، دختران دانشجو و دانش‌آموزان در افغانستان مخالفت خود با این دستور طالبان را ابراز کردند و به خیابان‌ها ریختند، تلاش‌هایشان بی‌نتیجه ماند و طالبان آن‌ها را سرکوب، تهدید و حتی بازداشت کردند.      

از زمان ممنوعیت حضور دختران در مدارس، دانشگاه‌ها و مخالفت با کار کردن زنان در بیرون از خانه بیش یک ماه می‌گذرد اما هنوز هم فعالان زن و دانشجویان دختر در افغانستان به اعتراض‌هایشان ادامه می‌دهند و همچنان از جامعه جهانی می‌خواهند به طالبان فشار بیاورد تا حقوق زنان افغان هم مدنظر گرفته شود و آن‌ها دست از تبعیض بردارند. هرچند جهان تاکنون در برابر این صدای زنان افغان و وضع محدودیت‌های طالبان خاموشی مطلق اختیار کرده است.

سیما، هفت سال معلم یکی از مدارس کابل بوده است. او این دستورهای طالبان را خلاف اسلام و قانون الهی می‌داند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «ما الحمدالله یک ملت مسلمان بودیم و هستیم. طالبان با این کارشان وانمود کردند که ما کافر شدیم و در تلاش‌اند ما را مسلمان کنند. درست است که خداوند زن را از لحاظ فیزیکی متفاوت با مرد خلق کرده است، اما حقوقش را با مرد مساوی می‌داند. زن بنیان اساسی یک خانواده عالی و یک جامعه مترقی است. زن بی‌دانش مانند یک انسان کور است که جامعه را نیز به سوی کوری می‌برد. طالبان اگر امروز نداند فردا می‌فهمد که بدون حضور زن در جامعه، جامعه ناکام و هلاک است.»

مدینه، دانش‌آموز کلاس یازده یکی از مدارس  کابل، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «مادرم بی‌سواد است. من با صدها مشکل و تلاش خود را تا کلاس یازدهم رساندم، خواندن و نوشتن یاد گرفتم، دلم خوش بودم که روزی دکتر می‌شوم اما با آمدن طالبان و منع ما از رفتن به مدرسه، امیدها به یاس مبدل شد. من قران خوانده‌ام و می‌دانم که رفتار طالبان با زنان افغان خلاف اسلام است. اسلام زن و مرد مسلمان را به آموختن علم تشویق و حتی آن را واجب کرده است. طالبان نباید دین جدیدی به ما یاد بدهد.»   

یادآور می‌شویم طالبان که پس از اعلام دولت، رفتن دختران بزرگسال به مدرسه و دانشگاه‌ها و کار کردن زنان بیرون از خانه را نمی‌پذیرفتند و کاملا با آن مخالفت می‌کردند، اکنون اظهار داشته‌اند که در حالی رایزنی‌اند تا زمینه حضور دختران در مدارس و دانشگاه‌ها و کار کردن زنان در دولت را فراهم کنند.