طالبان: با آمریکا علیه داعش همکاری نخواهیم کرد

طالبان می‌گوید گفت‌وگوهای اولیه برای ارائه واکسن کرونا توسط آمریکا به مردم افغانستان انجام شده است 

طالبان اعلام کرد حاضر نیست با آمریکا علیه گروه‌های افراطی همچون داعش که در افغانستان حضور دارند، همکاری کند. این گروه موضع خود را پیش از شروع مذاکرات دو روزه بین واشنگتن و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، اعلام کرد. این اولین مذاکرات مستقیم دو طرف پس از به قدرت رسیدن طالبان و خروج آمریکا از افغانستان در ماه اوت است. 

سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان، به آسوشیتدپرس گفت که طالبان علیه داعش با آمریکا همکاری نمی‌کند. آخرین حمله مرگبار گروه داعش، علیه شیعیان در شهر قندوز در شمال افغانستان انجام شد که طی بیش از ۵۰ شهروند نمازگزار شیعه در مسجدی در آن شهر کشته، و ده‌ها نفر زخمی شدند.

شاهین گفت: «ما می‌توانیم به صورت مستقل با داعش برخورد کنیم.» 

داعش از سال ۲۰۱۴ در مناطق شرقی افغانستان فعال بوده است و به‌خصوص دست به کشتار شیعیان آن کشور می‌زند. این گروه همچنین نشان داده است که عزم حمله به آمریکایی‌ها را دارد.

ملا امیر خان متقی، وزیر خارجه موقت حکومت طالبان در افغانستان، پس از آغاز دیدار دو طرف گفت دو کشور در مورد «گشودن صفحه‌ای جدید» در روابط خود صحبت کرده‌اند. متقی گفت که موضوع اصلی هیات اعزامی طالبان، گفت‌وگو در مورد کمک بشردوستانه و اجرای توافق طالبان و آمریکا بوده است که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و تحت لوای زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، امضا شد. از مهمترین بندهای آن توافق این بود که طالبان تعهد دهد که نخواهد گذاشت خاک افغانستان مورد استفاده گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش قرار گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگر موضوع مهم مذاکرات، اجازه خروج به اتباع افغانستان و شهروندان خارجی مقیم آن کشور است. به گزارش «الجزیره»، طالبان در این زمینه انعطاف نشان داده است. 

آمریکا به روشنی گفته است که هدفش از برگزاری این مذاکرات، تدارک به‌رسمیت شناختن طالبان نیست.

آقای متقی گفت هیات افغانستانی از آمریکا خواسته است که به دولت طالبان اجازه دهد از دارایی‌های بانک مرکزی آن کشور که واشنگتن مسدود کرده است، استفاده کنند. او همچنین گفت که گفت‌وگوهای اولیه در زمینه ارائه واکسن کرونا از سوی آمریکا برای مردم افغانستان، صورت گرفته است.

در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اواخر ماه اوت، روند خروج شهروندانِ خواهان ترک کشور، کند پیش رفته است. از آن‌جا که این روند در هماهنگی با آمریکا صورت می‌گیرد، دولت بایدن با پرسش‌های بسیاری در این مورد مواجه شده است. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت که در این مدت ۱۰۵ شهروند آمریکا و ۹۵ صاحب کارت سبز (اقامت دائم آمریکا) در پروازهایی که واشنگتن سازمان داده است، کشور را ترک کرده‌اند. رقم مشابهی نیز بیش از یک هفته قبل اعلام شده بود. 

برخی از شهروندان آمریکایی-افغان و سایر ساکنان افغانستان، از مرزهای زمینی کشور را ترک کرده‌اند. برخی از سربازان آمریکایی که سابقه جنگ در افغانستان را دارند، پروازهایی اختصاصی سازمان داده‌اند تا افرادی را از کشور خارج کنند. به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، همچنان چند ده شهروند آمریکایی در افغانستان هستند که قصد خروج دارند و هزاران نفر دیگر نیز «کارت سبز» دارند  یا  خواهان دریافت ویزای آمریکا هستند.

از دیگر موضوعاتی که آمریکایی‌ها قرار است در مذاکرات امروز و فردا مطرح کنند، حقوق زنان و دختران است. طالبان در چند هفته‌ای که سر کار بوده‌اند، حضور بسیاری از زنان را  در مشاغل و کلاس‌های درس منع کرده‌اند. تشکیل دولت فراگیر، موضوع دیگری است که آمریکا در مورد آن بر طالبان فشار خواهد آورد. از دیگر خواست‌های آمریکا، اجازه دسترسی نهادهای بشردوستانه به خاک افغانستان است. 

طالبان پس از دیدار با آمریکایی‌ها قرار است با مقامات اتحادیه اروپا هم دیدار کنند. 

وزارت خارجه آمریکا رسما اعلام نکرده است که کدام یک از مقامات آن در دوحه مشغول مذاکره با طالبان هستند. اما خبری از زلمای خلیل‌زاد که سال‌ها رابط اصلی آمریکا با طالبان بوده است، نیست. مسئولیت آقای خلیل‌زاد به عنوان فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان، در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ خاتمه یافت. به گزارش تارنمای «آکسیوس»، در چارچوب هیات آمریکایی، مقاماتی از دستگا‌ه‌های اطلاعاتی آمریکا به اضافه مسئولانی از وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا، به دوحه سفر کرده‌اند.