تحقیقات پلیس برلین درباره موارد جدید «سندروم هاوانا» در سفارت آمریکا در آلمان

پلیس از این حادثه به عنوان «حمله ادعایی با اسلحه صوتی به کارکنان سفارت آمریکا» یاد می‌کند

سفارت ایالات متحده آمریکا در برلین، پایتخت آلمان-JOHN MACDOUGALL / AFP

پلیس آلمان در حال بررسی شماری از موارد موسوم به «سندرم هاوانا» در سفارت آمریکا در برلین است. «سندروم هاوانا» مجموعه‌ای از علائم مرموز است که به‌نظر می‌رسد گریبان‌گیر ۲۰۰ دیپلمات و مقام آمریکایی و اعضای خانواده‌های ‌‌آن‌ها در سراسر جهان شده است.

از ماه اوت، پلیس در حال بررسی مجموعه‌ای از پرونده‌ها است که در پاسخ به گزارش مجله خبری اشپیگل، آن را «حمله ادعایی با اسلحه صوتی به کارکنان سفارت آمریکا» نامیده است.

نخستین بار در سال ۲۰۱۶، پس از شکایت ده‌ها دیپلمات در سفارت آمریکا در هاوانا در کوبا از یک بیماری مشابه، «سندرم هاوانا» مورد توجه عموم قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علائم مزبور شامل میگرن، حالت تهوع، ضعف حافظه، و سرگیجه است. سخنگوی سفارت آمریکا در برلین از اظهارنظر درباره هرگونه حادثه خاص خودداری کرد، اما گفت که تحقیقات آمریکا درباره پرونده‌هایی در سراسر جهان ادامه دارد.

رئیس جمهوری جو بایدن از آن زمان قانونی را امضا کرد که حمایت مالی در اختیار آن دسته از کارمندان دولت می‌گذارد که از این بیماری عجیب رنج می‌برند.

مجموعه دیگری از این موارد مشکوک، در اوایل سال جاری در وین کشف شد. مقامات اتریشی همچنان می‌کوشند تا با همکاری  دیپلمات‌های آمریکایی در آن شهر، علت اصلی شیوع بیماری را کشف کنند.

ویلیام برنز، رئیس سیا، در ماه ژوئیه گفت که حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان آن سازمان و اعضای خانواده‌های آنان در میان ۲۰۰ تن مقامات آمریکایی و خویشاوندان آن‌ها هستند که به سندرم هاوانا دچار شده‌اند.

آقای برنز خاطرنشان کرد که یک هیئت آکادمی ملی علوم آمریکا در ماه دسامبر دریافت که استفاده از پرتوهای «انرژی هدایت‌شده»، می‌تواند علت محتمل این بیماری باشد.

او گفت که «احتمال بسیار قوی» وجود دارد که آن عوارض عمدا ایجاد شده باشند و ممکن است روسیه مسئول آن باشد. مسکو دخالت خود را رد کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان