اورشلیم‌پست: چشم دنیا به تهدید پهپادی ایران گشوده شده است

«برنامه پهپادی ایران برخلاف برنامه تسلیحات هسته‌ای آن کشور محرمانه نیست. جمهوری اسلامی آشکارا به توانایی‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود می‌بالد»

نمایش پهپادهای جمهوری اسلامی ایران پیش از برگزاری رزمایش نظامی (ژانویه ۲۰۲۱)- Iranian Army office / AFP

به نوشته روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، به‌تازگی پس از گزارش‌های اخیر وال‌استریت ژورنال، فاکس‌نیوز و دیگر رسانه‌های بین‌المللی، پهپادهای ایران به‌عنوان «تهدیدی نوظهور برای خاورمیانه»، بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد چشم دنیا به این تهدید بزرگ در منطقه گشوده شده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در گزارش اخیر خود، نوشته است که «هواپیماهای بدون سرنشین ایران وضعیت امنیتی منطقه را تغییر می‌دهند». نویسنده گزارش، ازجمله به حمله مرگبار پهپادی ماه ژوئیه به یک نفتکش در دریای عمان اشاره کرده و افزوده است که جمهوری اسلامی ایران فناوری پهپادی خود را به‌طور قاچاقی به شبه‌نظامیان حماس در غزه رسانده و آن‌ها در جنگ ماه مه با اسرائیل، برای نخستین‌بار از هواپیماهای بدون سرنشین مشابه پهپادهای ایرانی استفاده کرده‌اند.

 شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از مخالفان جمهوری اسلامی، در مورد «استفاده حکومت ایران از پهپادها برای بی‌ثبات کردن منطقه» هشدار داده است.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست هم در گزارشی به این اشاره کرده که ایران ممکن است پایگاه نظامی الحریر در منطقه کردستان در شمال عراق را که گفته می‌شود نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، هدف قرار دهد. در این گزارش به حملات اخیر ایران به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان نیز اشاره شده است. جمهوری اسلامی ایران برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در اربیل و همچنین حمله به مخالفان خود از هواپیماهای بدون سرنشین  استفاده کرده است.

اورشلیم‌پست می‌نویسد: «برنامه پهپادی ایران برخلاف برنامه تسلیحات هسته‌ای آن کشور محرمانه نیست. جمهوری اسلامی آشکارا به توانایی‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود می‌بالد... ایران مدعی شده که پهپادهایش می‌توانند هزاران کیلومتر پرواز کنند و قادر است برخی از آن‌ها را با موشک مسلح کند. آنچه ما می‌دانیم، این است که هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی برای انجام حملات دقیق، باید از پیش با مجموعه‌ای از مختصات، تنظیم و برنامه‌ریزی شده باشند. آن‌ها می‌توانند خرابی ایجاد کنند، اما سلاحی نیستند که در جنگ‌ها پیروز شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیماهای بدون سرنشین ایران می‌توانند به رژه‌های نظامی، فرودگاه‌ها، تاسیسات نفتی و نفتکش‌ها حمله کنند. واشینگتن‌پست پیش‌تر به نقل از منابعی گزارش داده بود که تهران از یک پهپاد برای هدف قرار دادن آشیانه سری سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در فرودگاه اربیل استفاده کرده است. به نوشته اورشلیم‌پست، این یعنی سرمایه واقعی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد، اطلاعاتش در مورد مکان‌های هدف حمله است؛ هرچند که هواپیماهای بدون سرنشین به‌خودی خود، نکته جالب توجه دیگری هم دارند و آن این‌که می‌توان آن‌ها یا قطعاتشان را به مکان‌های مختلف منتقل و در آنجا راه‌اندازی یا سرهمشان کرد.

به گزارش نشریه اسرائیلی، این امر به ایران اجازه می‌دهد تا فناوری پهپادی را از جایی به جای دیگر منتقل و نقش داشتن خود در حمله با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین را انکار کند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند وانمود کنند پهپادهای مورد استفاده برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق یا نفتکش‌ها در سواحل یمن یا حمله به اسرائیل از سوریه و عراق، ممکن است پهپادهایی باشند که نیروهای نیابتی آن‌ها مانند حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها یا نیروهای حشد شعبی به پرواز درآورده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: «اگرچه این موضوع در منطقه به جمهوری اسلامی ایران برتری و قدرت نفوذ می‌دهد، اما به پیروزی راهبردی آن منجر نمی‌شود؛ زیرا این بیشتر روشی برای آزار و اذیت تاکتیکی دشمنان و سپس مخفی‌شدن پشت پرده دود است. این روزها شیوه جنگ ایرانی‌ها به این ترتیب است و هواپیماهای بدون سرنشین تنها یک عامل و تاکتیک مورد استفاده است که دست آن‌ها را بازتر می‌کند.»

به نوشته اورشلیم‌پست، حالا که توجه‌ها به‌شدت به‌سمت پهپادهای ایرانی و کارکرد آن‌ها برای جمهوری اسلامی جلب شده است، آن‌ها دیگر نخواهند توانست به‌راحتی گذشته در منطقه پرواز کنند. 

گزارش‌های اخیر در رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد که تهدید پهپادی ایران در منطقه به‌عنوان یک موضوع جدی مطرح شده است. در عین حال، جمهوری اسلامی هواپیماهای بدون سرنشین خود را مخفی نمی‌کند و آن‌ها را در رژه‌های نظامی خود و همچنین رژه شبه‌نظامیان متحدش در عراق آشکارا به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب، امکان بررسی دقیق توانمندی‌های پهپادهای مختلف ایران برای کارشناسان و نیروهای امنیتی وجود دارد، اما بنابر این گزارش، سوال این است که آیا نیروهای مقابل در آینده خواهند توانست به تعداد کافی موشک، سامانه‌های راداری و تسلیحات مورد نیاز را به رهگیری و سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین اختصاص دهند و آیا قادر خواهند بود که هدف‌های بعدی حملات پهپادی ایران را پیش‌بینی کنند؟