وزیر خارجه ایران می‌گوید مذاکرات با عربستان سعودی «مسیر خوبی» را طی کرده است

نمایندگان ایران و عربستان سعودی تاکنون چهار دور مذاکره در بغداد با میانجیگری دولت عراق انجام داده‌اند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در یک نشست خبری در بیروت پایتخت لبنان گفت، مذاکرات بین تهران و ریاض تاکنون مسیر خوبی را طی کرده است.

به گزارش ایرنا، وی در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی خود گفت، «ما به گفت‌وگو باور داریم و آن را مناسب‌ترین راه برای حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم.»

نمایندگان ایران و عربستان سعودی جهت کاستن از تنش‌های موجود میان دو کشور و بهبود روابط دوجانبه، تاکنون چهار دور مذاکره در بغداد با میانجیگری دولت عراق انجام داده‌اند.

روابط دو کشور در سال‌های گذشته به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده، مانند سوریه و یمن، رو به تیرگی گذاشته و حمله به مراکز دیپلماتیک سعودی در ایران منجر به قطع روابط شد.

شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه تایید کرد که چهارمین دور مذاکرات با ایران، و نخستین گفت‌وگو در دولت ابراهیم رئیسی، ماه گذشته میلادی انجام شده است.

وی تاریخ برگزاری این مذاکرات را ۲۱ سپتامبر اعلام کرد، اما در مورد محل برگزاری آن صحبتی نکرد. سه دور مذاکره قبلی در دولت حسن روحانی و در عراق انجام شده بود.

مذاکرات وین

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات خود در نشست خبری امروز در بیروت، به مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیز اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، با بیان این که جمهوری اسلامی مذاکره را به عنوان یک اصل قبول دارد، گفت «مذاکره‌ای که حقوق و منافع ملت ایران را تامین کند، مورد توجه ایران است.»

وی گفت، «پیام‌های شفاهی آمریکا برای ما ملاک نیست. وعده‌های بدون عمل سه کشور اروپایی ملاک نیست. ما بر اساس رفتار عملی طرف‌های مقابل، لغو تحریم‌ها و بازگشت آنها به تعهداتشان عمل خواهیم کرد.»

شش قدرت جهانی ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان شش سال پیش برای اعمال محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها با تهران توافق کردند.

آمریکا سه سال بعد از آن توافق خارج شد و ایران در واکنش به این تصمیم، تعهدات خود را در برجام نادیده گرفت.

شش دور مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی مانده در برجام انجام شده، اما در خرداد ماه به دلیل انتخابات ایران و تشکیل دولت جدید متوقف شد.

تاریخ برگزاری دور هفتم هنوز مشخص نیست و دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید در حال بررسی محتوای مذاکرات دولت قبلی است.

بیشتر از