حملات به طالبان در شرق افغانستان افزایش یافته است

فرماندار شهرستان کامه در استان ننگرهار در اثر انفجار مین زخمی شد

Hoshang Hashimi / AFP

در دو رویداد جداگانه در استان‌های لغمان و ننگرهار در شرق افغانستان، به جنگجویان طالبان تلفاتی وارد شده است. به نقل از رسانه‌های داخلی، افراد مسلح ناشناس در منطقه‌ای به نام هده در استان لغمان، دو طالب را به قتل رسانده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند این دو طالب در حال جمع‌آوری پول از دستفروشان منطقه بودند که هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند. گفته می‌شود پس از قتل این دو طالب، افراد مسلح از محل حادثه فرار کرده‌اند. هم زمان، فرماندار شهرستان کامه در استان ننگرهار هم در اثر انفجار مین جاسازی شده در خودرو به شدت زخمی شده است. گفته می‌شود علاوه بر فرماندار کامه، دو محافظ وی نیز زخمی شده‌اند. هنوز کسی مسئولیت حمله به طالبان در این دو حادثه را به عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از این، حمله به طالبان بیشتر به گروه داعش نسبت داده می‌شد اما با گسترش جغرافیای مقاومت علیه طالبان، جبهه مقاومت ضدطالبان نیز به عنوان یکی از گزینه‌های حمله به طالبان مطرح است. به همین دلیل، رسانه‌ها تا زمانی که شبکه‌های اینترنتی داعش یا اعضای جبهه مقاومت به صورت رسمی مسئولیت حملات را بر عهده نگیرند، نمی‌توانند در این باره اظهارنظر کنند.

با این حال، حملات جدید به طالبان در شرق افغانستان، جایی که گروه داعش به شدت فعال شده است، نشان می‌دهد که طالبان پس از این نمی‌توانند ادعا کنند که جنگ در افغانستان خاتمه یافته است. رسانه‌های بین‌المللی نیز خبر داده‌اند که داعش در حال بازسازی خود است و در تلاش است تا چهره‌های ناراضی طالبان را به سوی خود جذب کند.

پیش از این نیز داعش حملاتی را در استان ننگرهار علیه گروه طالبان سازماندهی کرده بود که تلفات طالبان را در بر داشت. گروه طالبان نیز ادعا می‌کند که چندین چهره داعش از جمله فرماندهان این گروه را در گوشه‌وکنار افغانستان به قتل رسانده است. به تازگی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در توییتر نوشت که جنگجویان این گروه شب گذشته در شهرستان پغمان در نزدیکی کابل، چهار عضو گروه داعش را بازداشت کرده‌اند. مجاهد نوشته است که این عملیات را نیروهای ویژه طالبان انجام داده و مقداری اسلحه و مدارک نیز به دست آنان افتاده است.