پیکان اهدایی شاه، بوم نقاشان حقوق بشر شد

خریدار پیکان می‌خواهد این خودرو «به نمادی از حقوق بشر در ایران» تبدیل شود

خریدار لیموزین یک سازمان غیرانتفاعی است - ©PaykanArtCar

در میان اموالی که از دیکتاتور رومانی بر جای ماند و حراج شد یکی به طور خاص چشم ایرانی‌ها را گرفت و سرانجام هم به دست ایرانی‌ها برگشت. صاحب جدید اعلام کرد که برنامه خاصی برای این خودروی تاریخی و ارزشمند دارد. این برنامه هیچ ربطی به سابیدن و برق انداختن این خودرو قدیمی مانند سایر همتایان کلکسیونی‌اش نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

این لیموزین پیکان هیلمن-هانتر، هدیه‌ای بود از محمدرضاشاه پهلوی، به رومانی در سال ۱۹۷۴. پیکان اولین خودروی تولیدشده در ایران بود که در اساس خودروی Hillman Hunter بود که در انگلستان توسط گروه Rootes ساخته می‌شد. پیکان اهدایی محمدرضاشاه پهلوی سرانجام در حراج بالغ بر ۹۵۰۰۰ یورو (۱۱۰۳۰۰ دلار) فروخته شد.

خریدار لیموزین یک سازمان غیرانتفاعی به نام PaykanArtCar است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by PaykanArtCar (@paykanartcar)

PaykanArtCa در معرفی خود می‌گوید «یک سازمان غیرانتفاعی است که استعدادهای هنرمندان معاصر ایرانی را با نماد محبوب افتخار ملی، خودروی پیکان، تجمیع می‌کند تا از احیای حقوق بشر و عزت برای همه در ایران فارغ از نژاد و مذهب، جنسیت یا گرایش جنسی آن‌ها دفاع کند.»

این گروه با اشاره به خرید پیکان اهدایی شاه درباره برنامه‌های خود می‌گوید: «ما این امتیاز را داریم که یک لیموزین تاریخی ۱۹۷۴ پیکان هیلمن هانتر، هدیه‌ای از سوی شاه ایران به نیکولای چائوشسکو را خریداری کنیم. به صورت دوره‌ای، PaykanArtCar یک هنرمند شاخص ایرانی را انتخاب می‌کند تا از این پیکان تاریخی به‌عنوان بوم خود برای برجسته کردن مبارزه برای کرامت انسانی و حقوق بشر در ایران استفاده کند.»

در حال حاضر این سازمان به هنرمند ایرانی‌الاصل علیرضا شجاعیان مأموریت داده است آن را به‌گونه‌ای نقاشی کند که به نمادی از حقوق بشر در ایران تبدیل شود.

هنرمندانی مانند شجاعیان که ادامه زندگی در ایران برایشان ناامن بوده است، هر کدام ایده‌ای برای اجرا روی این اثر تاریخی دارند. او تصمیم گرفت آثار اولیه را به موضوع حقوق دگرباشان جنسی LGBTQ+ اختصاص دهد، از جمله سه نقاشی با الهام از شاهنامه.

این خودرو با عنوان و مأموریت جدیدش در هفته جاری برای دو روز در نمایشگاه بنیاد حقوق بشری «انجمن آزادی اسلو» در میامی به نمایش گذاشته شد.

بیشتر از جهان