حکم شلاق و زندان برای قاضی مسدودکننده تلگرام 

بیژن قاسم‌زاده سنگرودی به دریافت ۲۸ میلیارد ریال رشوه محکوم شده است 

بیژن قاسم‌زاده سنگرودی، بازپرس صادرکننده دستور فیلترینگ تلگرام - گفتمان زاگرس

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، از صدور حکم ۱۰ سال زندان و هفتادوچهار ضربه شلاق برای بیژن قاسم‌زاده سنگرودی، بازپرس صادرکننده دستور فیلترینگ تلگرام، خبر داد. قاسم‌زاده به «تاثیر دادن نفوذ اشخاص دولتی در اقدام‌ها و تصمیم‌های قضایی» و «دریافت رشوه میلیاردی» محکوم شده است. 

در اردیبهشت سال نودوهفت، پس از ماه‌ها زمزمه‌ درباره فیلترینگ تلگرام، این پیام‌رسان پرطرفدار با دستور بیژن قاسم‌زاده سنگرودی فیلتر شد. این اقدام در کنار برخوردهای تند با فعالان رسانه‌ای و مواضع فرهنگی قاسم‌زاده شهرت او را در پی داشت و این شهرت وقتی بیشتر شد که خبر رسید نام بازپرس صادرکننده دستور فیلترکردن تلگرام هم با پرونده فساد مالی اکبر طبری گره خورده است. 

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، بیژن قاسم‌زاده سنگرودی به دلیل «تاثیر دادن نفوذ اشخاص دولتی در اقدام‌ها و تصمیم‌های قضایی منجر به تقویت حق از وریا مولانایی» و «دریافت رشوه از حسین حاجی رضا و نادر شریف نجار به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال» به انفصال ابد از خدمات دولتی، ۱۰ سال حبس تعزیری، ضبط مال ناشی از ارتشا، پرداخت جزای نقدی معادل وجه ماخوذه به نفع دولت و انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت سه سال و تحمل هفتادوچهار ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تعدادی از وکلای دادگستری از جمله آرش کیخسروی، ابوذر نصراللهی، جواد پارسا، سعید دهقان، محمد مقیمی و پیام درفشان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه با حضور در دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، از بیژن قاسم‌زاده، بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه، به دلیل فیلترینگ تلگرام شکایت کرده بودند که شکایت آن‌ها به صدور قرار منع تعقیب و رد شکایت انجامید. 

در پرونده مربوط به اکبر طبری، فرهاد مشایخ و رسول‌ دانیال‌زاده نیز که با اکبر طبری در جریان برخی پرونده‌های ساخت‌وساز مشارکت داشتند، هر یک به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

در این پرونده، اکبر طبری به اتهام «سردستگی» شبکه رشوه‌گیری و «اخذ رشوه‌های متعدد» در چند پرونده، در مجموع به ۵۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است. در واقع اکبر طبری محور اصلی باند فساد در قوه قضاییه بود که بازپرس قاسم‌زاده نیز یکی از اعضای آن به شمار می‌رفت.

پس از صدور دستور فیلترینگ تلگرام، کسب‌وکارهای اینترنتی، مشاغل نو پا و خانگی ایران به شدت آسیب دیدند. در همان زمان سولماز صادق‌نیا، رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی ایران، گفت که با فیلتر شدن تلگرام، بیش از ۵۰۰ هزار فرصت شغلی از بین رفته یا وضعیت مبهمی پیدا کرده‌اند. یافته‌های یک پژوهش که در خبرگزاری فارس منتشر شد هم نشان داد که در سال ۱۳۹۹، بیش از چهل‌ونه میلیون ایرانی کاربر تلگرام‌اند و بیش از دو میلیون کانال ایرانی در این پیام‌رسان فعالیت دارند. با وجود این، مردم داخل ایران برای دستیابی به اپلیکیشن موردعلاقه خود باید از سد فیلتر عبور کنند.