اسرائیل:‌ ایران می‌خواست تجار اسرائیلی را در قبرس ترور کند

یک ضارب آذری‌تبار تبعه روسیه پیش از اقدام به قتل در قبرس دستگیر شده است

حدود ۳۵۰۰ یهودی در قبرس زندگی می‌کنند و این کشور از نقاط محبوب سفر برای بسیاری اسرائیلی‌ها است- Matthieu CLAVEL / AFP

یک سخنگوی دولت اسرائیل روز دوشنبه گفت ایران قصد داشته در «حمله‌ای تروریستی»‌ برخی کسب و کارداران اسرائیلی را در قبرس ترور کند. این پس از آن است که گزارش‌هایی در مورد دسیسه سوءقصد به جان تدی ساگی، میلیاردر اسرائیلی-قبرسی، منتشر شد.

ماتان سیدی، سخنگوی نفتال بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «این حادثه‌ای جنایی نیست. آقای ساگی هدف حمله نبوده است.»

سفارت ایران در قبرس هنوز واکنشی نشان نداده است. خبرگزاری ایلنا خبر را به نقل از رویترز و با تیتر «ادعای بی‌اساس اسرائیل علیه ایران» منتشر کرد.

از صحبت‌های مقامات اسرائیلی برمی‌آید که در همکاری امنیتی با همتایان خود در قبرس جلوی این حملات را گرفته‌اند. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در پاسخ به سوالی در این مورد گفت: «خطرهای امنیتی وجود دارند. همان‌طور که می‌بینید، شین بت، موساد و تمام نیروهای امنیتی می‌دانند چطور از پس آن‌ها بربیایند. واقعیت این‌جا است که ما این‌جا هستیم و حواس‌مان به اوضاع هست.»

هفته گذشته بود که وب‌سایت خبری «کاتیمرینی» قبرس اعلام کرد که یک شهروند ۳۸ ساله آذری‌تبار روسیه به جرم دسیسه‌چینی برای ترور چند کسب و کاردار اسرائیلی ساکن نیکوزیا، پایتخت قبرس، دستگیر شده است. به گفته این وب‌سایت خبری این پرونده به دلیل حساسیت‌های امنیتی به شدت مخفی نگاه داشته می‌شد. مقامات اطلاعاتی به موقع از طرح‌های ایران با خبر شدند و با اطلاع به برخی چهره‌های اقتصادی به آن‌ها امکان خروج از کشور را دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تدی ساگی ۵۰ ساله متولد تل‌آویو و ساکن لندن است و هم شهروندی قبرس را دارد و هم شهروندی اسرائیل. او از چهره‌های ثروتمند عرصه معاملات ملکی و ساخت نرم‌افزارهای بازی و قمار شناخته می‌شود. آقای ساگی مالک یکی از مشهورترین محلات تجاری لندن به نام «کمدن مارکت» است و بنیانگذار شرکت «پلی‌تک» که نرم‌افزارهای بسیاری کازینوهای اینترنتی را فراهم می‌کند. به تخمین مجله فوربز آمریکا، آقای ساگی ۵.۶ میلیارد دلار ثروت دارد.

پیش از این در رسانه‌ها آمده بود که آقای ساگی جزو چند چهره‌ای است که پس از اخطارهای مقامات امنیتی قبرس از ترور جان سالم به در برده است. در گزارش‌های اولیه احتمال این‌که طرح ترور ساگی بخشی از برنامه‌های حکومت ایران علیه اسرائیلی‌ها در قبرس باشد مطرح شده بود. اما در گزارش‌های بعدی خواندیم که مقامات قبرسی باور دارند این طرح مربوط به اختلافات اقتصادی بوده و کار ایران نبوده است. حالا مقامات اسرائیلی تاکید می‌کنند که حکومت ایران در محور این طرح است و هدف آن هم شخص ساگی نبوده است.

به گزارش وب‌سایت «والا»ی اسرائیل، مقامات امنیتی قبرس به ساگی هشدار داده بودند که مواظب باشد و گفتند برخی شرکای سابقش در صنعت قمار اینترنتی در تلاش برای کشتن او هستند. آقای ساگی ۲۵ سال پیش به جرم رشوه‌ دادن و تخلفات اقتصادی دستگیر شده بود. او در ماه‌های گذشته در تلاش برای رسیدن به توافق با شرکای خود ناکام مانده بود.

گروه ساگی با بیانیه‌ای گفت: «این حمله تروریستی از سوی ایران است که ناکام مانده. هدف ترور نه آقای تدی ساگی که شهروندان اسرائیلی ساکن قبرس هستند. متاسفانه انتشار اطلاعات غلط و آسیب زدن به نام یک فرد آسان است.»

به گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، ضارب بخشی از گروهی بوده که به قصد کشتن ساگی از طریق جمهوری ترک‌نشین شمال قبرس وارد بخش یونانی‌نشین قبرس شده‌اند. آقای ساگی مشغول برگزاری مهمانی‌ای برای یکی از دخترانش بود که فردی مشکوک در نزدیکی محل مسکونی او مشاهده شد. نگهبانان اسرائیلی ساگی ماجرا را به پلیس محلی اطلاع دادند.

روزنامه هاآرتز به نقل از منبعی نزدیک به گروه ساگی گفت هدف حمله ساختمانی در مالکیت یکی از شرکت‌های آقای ساگی در نزدیکی مرز دو قبرس ترک و یونانی بوده است.

رسانه‌های قبرسی گفتند ضارب آذری‌تبار و شهروند روسیه که دستگیر شده از اعضای مافیاهای روس بوده است و در ماشین خود تفنگ و صداخفه‌کن داشته است. به گزارش روزنامه یدیعوت آخرونوت اسرائیل، او هنگام تلاش برای ورود به نیکوزیا از قبرس ترکی در ایستگاه مرزی آجیوس دومتیوس دستگیر شد. او ۲۰ روز پیش از دستگیری‌اش در جزیره بوده و دو بار ماشین کرایه کرده. او در ضمن با یک اسکوتر برقی در جزیره رفت و آمد می‌کرده.

استلیوس پاپاتئودورو، رئیس پلیس قبرس، صبح دوشنبه گفت:‌ «فردی دستگیر شده که نزد او تفنگ و مهمات پیدا شده است. این پرونده‌ای حساس است و به همین علت است که جلسه اولیه دادگاه پشت درهای بسته انجام شد.»

حدود ۳۵۰۰ یهودی در قبرس زندگی می‌کنند و این کشور از نقاط محبوب سفر برای بسیاری اسرائیلی‌ها است. پرواز از تل‌آویو به قبرس کم‌تر از یک ساعت طول می‌کشد و همین باعث شده تعداد بسیاری از اسرائیلی‌ها به دلایل مختلف به این جزیره سفر کنند.