انتخاب فومیو کیشیدا به‌عنوان نخست‌وزیر جدید ژاپن

کیشیدا قصد دارد پارلمان را منحل وانتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کند

فومیو کیشیدا با کسب اکثریت آرا در مجلس نمایندگان به‌عنوان یک‌صدمین نخست‌وزیر ژاپن معرفی شد- Kazuhiro NOGI / AFP

فومیو کیشیدا، رئیس حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن، با رای اکثریت اعضای پارلمان، به‌طور رسمی به‌عنوان یک‌صدمین نخست‌وزیر آن کشور انتخاب شد.

این سیاستمدار ۶۴ ساله که پیش‌تر در دوره نخست‌وزیری شینزو آبه، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ وزیر خارجه ژاپن بود، هفته گذشته با پیروزی در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات، جانشین یوشیهیده سوگا شد و رهبری حزب را برعهده گرفت.  

از آنجایی که حزب لیبرال دموکرات در مجلس نمایندگان ژاپن از اکثریت برخوردار است، پیشاپیش انتظار می‌رفت که رهبر منتخب حزب، در پارلمان نیز به‌عنوان نخست‌وزیر آن کشور انتخاب شود. فومیو کیشیدا روز دوشنبه، ۱۲ مهرماه، در مجلس نمایندگان با کسب اکثریت آرا بر یوکیو ادانو، رهبر حزب رقیب دموکرات مشروطه‌خواه ژاپن پیروز و به‌عنوان یک‌صدمین نخست‌وزیر ژاپن معرفی شد.

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر پیشین، حدود یک سال قبل، پس از استعفای شینزو آبه به‌علت بیماری، به رهبری حزب محافظه‌کار لیبرال دموکرات و نخست‌وزیری ژاپن رسیده بود، اما شهریورماه اعلام کرد که در انتخابات آتی رهبری حزب متبوع خود شرکت نخواهد کرد و به این ترتیب از نخست‌وزیری نیز کناره‌گیری کرد.  

دولت پیشین ژاپن به دلیل ناموفق بودن سیاست‌هایش در مدیریت همه‌گیری کرونا و همچنین تصمیم به برگزاری المپیک توکیو با وجود بیماری کووید-۱۹، با انتقادهای شدیدی روبرو شد و میزان محبوبیت نخست‌وزیر و حزب حاکم براساس نظرسنجی‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد. فومیو کیشیدا امیدوار است بتواند با عملکرد خود چهره حزب حاکم را که چندین دهه در ژاپن قدرت در دست داشته است، ترمیم کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای کابینه سوگا، نخست‌وزیر پیشین، صبح روز دوشنبه به طور کامل استعفا کردند و کیشیدا پس از انتخاب در پارلمان، از ترکیب ۲۰ نفره وزرای مورد نظر خود رونمایی کرد که بسیاری از آنان متحدان و نزدیکان شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین به‌شمار می‌آیند. براساس گزارش‌ها در کابینه جدید تنها دو وزیر از دولت قبلی ابقا می‌شوند و ۱۳ نفر از آن‌ها  افرادی‌اند که سابقه پیشین وزارت را ندارند. کیشیدا سه وزیر زن نیز در فهرست کابینه خود قرار داده است.

هم‌زمان، ان‌اچ‌کی، رادیو-تلویزیون ملی ژاپن، از تصمیم نخست‌وزیر جدید برای انحلال پارلمان آن کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی در ۳۱ اکتبر (نهم آبان ماه) خبر داده است.

به گزارش ان‌اچ‌کی کیشیدا که از هفته آینده کار خود را به‌عنوان نخست‌وزیر آغاز خواهد کرد، در نخستین نشست خبری خود از انحلال پارلمان در ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر خواهد داد. 

به گفته تحلیلگران  کیشیدا قصد دارد با این کار از فرصت جا‌به‌جایی دو دولت برای برگزاری انتخابات استفاده کند و اگر موفق به کسب اکثریت پارلمان شود، جایگاه خود را به‌عنوان نخست‌وزیر تثبیت خواهد کرد.

بیشتر از جهان