امارات میزبان چالش جهانی روباتیک برای امنیت دریایی است

«چالش بین‌المللی رباتیک محمد بن زاید» در ژوئن ٢٠٢٣ در ابوظبی برگزار می‌شود

سیستم‌های روباتیک پیشرفته کمک می‌کند تا روبات‌ها برخی از کارهای خطرناکی که توسط انسان انجام می‌شود را انجام دهند- KARIM SAHIB / AFP

چالش بین‌المللی روباتیک محمد بن زاید (MBZIRC)، با تعیین جایزه‌ای به ارزش بیش از ۳ میلیون دلار (حدود ۱۱ میلیون درهم)، در ژوئن ۲۰۲۳ در ابوظبی برگزار می‌شود.

به گزارش گلف نیوز، مبتکران فناوری در جستجوی راه‌حل‌های ایمنی و امنیت دریایی در این رقابت شرکت خواهند کرد. این رویداد توسط نهاد مدیریت برنامه فناوری شورای تحقیقات فناوری پیشرفته (ATRC) به‌عنوان ارگان تحقیقاتی فناوری پیشرفته در ابوظبی، هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

نسخه آینده که «ماریتایم گرند چلنج» Maritime Grand Challenge نام دارد، بر راه‌حل‌های واقعی برای چالش‌های ایمنی و امنیت دریایی تمرکز دارد.

حضور در این چالش برای دانشگاه‌های بین‌المللی، مؤسسات تحقیقاتی، شرکت‌ها و افراد مبتکر از سراسر جهان امکان‌پذیر است. این رقابت شامل همکاری بین هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) و وسایل نقلیه سطحی بدون سرنشین (USV) برای انجام کارهای پیچیده ناوبری با مهارت بالا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چالش این است که گروهی از پهپادها بتوانند یک کشتی را در آب‌های آزاد در محیطی بدون دسترسی به ماهواره‌های جهت‌یاب شناسایی کنند و محموله‌ای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از فناوری‌های خودران از کشتی خارج و به شناورهای بدون سرنشین منتقل کنند.

در حال حاضر ثبت نام برای شرکت در این رقابت انجام می‌شود. 

فیصل آل بنایی، دبیرکل نهاد مدیریت برنامه فناوری شورای تحقیقات فناوری پیشرفته، گفت: «ما مفتخریم که این رویداد با دعوت از بهترین استعدادها از سراسر جهان امکان حضور آنها را فراهم می‌کند. ما یک چالش سخت در دنیای واقعی ایجاد کرده‌ایم که شرکت‌کنندگان را به سمت اوج توانایی‌های خود سوق می‌دهد. این رویداد فرصتی عالی برای نشان‌دادن تحقیقات علمی است که در ابوظبی و امارات در حال انجام است.»

دکتر آرتور موریش، مدیرعامل ASPIRE، در این باره می‌گوید: «برای کشورهایی که خط ساحلی طولانی دارند، اطمینان از ایمنی دریایی مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجه در تجهیزات پیشرفته و پرسنل بسیار آموزش دیده است. استفاده از سیستم‌های روباتیک پیشرفته نه‌تنها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند، بلکه کمک می‌کند تا روبات‌ها برخی از کارهای خطرناکی که توسط انسان انجام می‌شود را انجام دهند. انگیزه برای برگزاری چالش بزرگ دریایی این است که این فناوری را از آزمایشگاه خارج کرده و آن را در محیط واقعی آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی امکان‌پذیر است.»

بیشتر از جهان