سفره‌ها خالی‌تر می‌شوند؛ تخم‌مرغ دانه‌ای دو هزار تومان

قیمت تخم‌مرغ برای چهارمین بار در سال جاری افزایش یافت

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در فاصله کمتر از دو هفته حدود ۱۰ هزار تومان افزایش یافت‌ـ عکس از تجارت‌نیوز

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در فاصله کمتر از دو هفته حدود ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و از ۵۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید. به‌عبارت‌دیگر، قیمت هر عدد تخم‌مرغ در بازار هم‌اکنون ۲۰۰۰ تومان است.

حدود دو هفته پیش بود که خبر رسید قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته است و هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. یک ماه‌ پیش از آن نیز اعلام شده بود که قیمت تخم‌مرغ به ۴۵ هزار تومان رسیده است. با این حال، به نظر می‌رسد قرار نیست این کالای پرمصرف حتی به‌مدت یک ماه نرخی ثابت داشته باشد.

این چهارمین مرتبه است که قیمت تخم‌مرغ در سال جاری گران می‌شود. در خردادماه، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی حدود ۳۸ هزار تومان بود.

این در حالی است که در تابستان سال ۱۳۹۹ نرخ مصوب هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی حدود ۲۰ هزار تومان بود. قیمت ۶۰ هزارتومانی کنونی نشان می‌دهد که در مدت یک سال، نرخ این کالای پرمصرف سه برابر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان صنعت طیور می‌گویند که افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های دامی، واکسن، دارو، بسته‌بندی، دستمزد کارگر، حمل‌ونقل و هزینه‌های جانبی در افزایش قیمت تخم‌مرغ تاثیر دارد. با این‌ حال، کاهش جوجه‌ریزی را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ دانسته‌‎اند.

پیش‌تر ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، گفته بود که کشتار مرغ‌ها و کاهش میزان جوجه‌ریزی از دلایل اصلی رشد قیمت تخم‌مرغ‌اند، به‌طوری‌ که فقط در مدت پنج ماه، میزان جوجه‌ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

حذف ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار از ابتدای سال به‌دلیل دستوری بودن قیمت‌ها نیز یکی دیگر از عوامل جهش قیمت تخم‌مرغ است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی محدود به تخم‌مرغ نیست در نیمسال اول سال ۱۴۰۰، دیگر مواد غذایی پرمصرف نیز بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند. قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، به‌تازگی اعلام کرده است که گرانی‌ کالاهای اساسی تقاضا برای خرید مواد غذایی را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ تا ۳۵ درصد کاهش داده است. بسیاری از مردم هم‌زمان با گران شدن کالاهایی مثل گوشت و برنج به مواد غذایی جایگزین روی آورده‌اند، ولی به گفته قاسمعلی حسنی، حتی مواد غذایی جایگزین نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند و به‌عنوان نمونه قیمت سویا و حبوبات نیز افزایش قابل‌توجهی یافته است.