پادتن کرونا تا ۱۰ ماه پس از ابتلا در شیر مادر می‌ماند

پادتنی که از شیر مادر گرفته شده می‌تواند برای بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ درمانی فوق‌العاده باشد

تیم پژوهشی پاول از شیر ۷۵ مادر که از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، نمونه‌برداری کردند - Pexels

یک پژوهش جدید نشان داده است شیر مادرانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، تا ۱۰ ماه پس از ابتلا حاوی پادتن خنثی‌کننده این ویروس است. 

این تحقیقات نشان می‌دهد که شیر مادر می‌تواند در حفاظت از کودک در مقابل ویروس کرونا نقش مهمی داشته باشد و برای درمان افرادی که به نوع حاد بیماری دچار شده‌اند، به‌ کار گرفته شود.

دکتر ربکا پاول، از دانشکده پزشکی آیکان بیمارستان مانت ساینای، در صدر این تحقیقات بوده که نتیجه آن روز ۲۱ سپتامبر در سمپوزیوم بین المللی تغذیه با شیر مادر ارائه شده است. 

تیم پژوهشی پاول از شیر ۷۵ مادر که از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، نمونه‌برداری کردند و به این نتیجه رسیدند که ۸۸ درصد این نمونه‌ها حاوی پادتن ویروس‌اند. در اغلب موارد، این پادتن با برخورداری از قابلیت خنثی‌سازی ویروس سارس-کوو-۲ در جلوگیری از (ابتلای نوزاد) به ویروس کرونا موثر بوده‌اند.

نمونه شیر این مادران همچنین نشان داد که آن‌ها شش تا ۱۰ ماه پس از ابتلا به کووید همچنان پادتن تولید می‌کرده‌اند. این نتیجه‌گیری نمایانگر قابلیت شیر مادر در مقابله با خطرات آتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیقات می‌تواند به درمان یک کودک از هر ۱۰ کودک زیر یک سال که در حال حاضر به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری‌‌اند و به مراقبت ویژه نیاز دارند، کمک کند.

دکتر پاول همچنین می‌گوید که پادتنی که از شیر مادر گرفته شده است می‌تواند برای بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ «درمانی فوق‌العاده» باشد.

جایی دیگر در این کنفرانس، پروفسور لارس بوُد، استاد دانشگاه کالیفرنیا، تکرار کرد که شواهد علمی سرایت ویروس سارس-کوو-۲ از شیر مادر به نوزاد را «بسیار بعید» می‌داند.

 اوایل ماه جاری (سپتامبر ۲۰۲۱)، پژوهشگران دانشگاه فلوریدا به این نتیجه رسیدند که شیر مادرانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، حاوی پادتن است.

دکتر ژوزف نو، یکی از نویسندگان این گزارش و استاد دانشکده بیماری‌های کودکان و نوزادان در دانشکده پزشکی دانشگاه فلوریدا، گفت که این امر می‌تواند بر زنان باردار و مادران شیردهی که به رغم ایمن بودن واکسن (کرونا) در دریافت آن مرددند، تاثیر مثبت داشته باشد.

دانشمندان دریافته‌اند که با تزریق دومین دوز واکسن، پادتن «ایمونوگلوبولین-اِی» که در مقابله با کووید-۱۹ نقش حیاتی دارد، در شیر (این مادران) ۱۰۰ برابر افزایش می یابد.

© The Independent