درگذشت سیامک اطلسی؛ صداپیشه‌ای که به عرصه بازیگری راه یافت

در کارنامه کاری سیامک اطلسی صداپیشگی صدها فیلم و سریال ایرانی و خارجی و بازیگری در نزدیک به ۴۰ سریال و بیش از ۵۰ فیلم سینمایی وجود دارد

سیامک اطلسی، در حالی درگذشت که بنا بر آخرین گفت‌وگویی که از او منتشر شد، در حال ایفای نقش در سریالی با مضمون کرونا بود - moamaeshah.ir

کرونا دیگر بار زهر خود را به جان یک هنرمند ریخت تا آسیب‌های آن بیش‌ازپیش آشکار شود. سیامک اطلسی که به‌رغم کهنسالی، سرحال بود و توان بازیگری خود را در نقش‌های متفاوت همچنان به صحنه سینما می‌آورد، این بار نقش‌آفرین شخصیتی شد که به زندگی او رنگ مرگ زد و زندگی او در این جهان را در سن ۸۵ سالگی به پایان رساند. اطلسی صبح یکشنبه درگذشت و  مراسم تدفین و خاک‌سپاری‌ او روز سه‌شنبه برگزار شد.

اطلسی روز چهارم مهر در حالی درگذشت که بنا بر آخرین گفت‌وگویی که از او منتشر شد، در حال ایفای نقش در سریالی با مضمون کرونا بود. او کمتر از یک ماه قبل به خبرنگار ایسنا گفته بود که در حال ایفای نقش رئیس یک بیمارستان است که مضمون اصلی سریال کرونا است. نام این سریال «اپیدمی» ذکر شد و به گفته اطلسی، او با رعایت موازین بهداشتی سر این سریال حاضر می‌شده است. این سریال که ساخت آن از میانه تابستان آغاز شده بود، به خاطر شرایط سخت همه‌گیری کرونا و موج جدید بیماری که بالاترین تعداد مرگ‌ومیر روزانه ایرانیان را در پی داشت، چند روزی تعطیل شد، اما دوباره کار خود را از سر گرفت.

نکته پرسش‌برانگیز چرایی درگذشت اطلسی در پی ابتلا به کرونا است؛ چرا که او قاعدتا به دلیل سنش در زمره افراد دارای اولویت برای تزریق واکسن بوده است و علاوه بر آن، کسانی که در این گونه پیشه‌های جمعی فعالیت می‌کنند، باید واکسن دریافت کرده باشند؛ لذا اینکه این بازیگر پیشکسوت از بیماری کرونا فوت کند، این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا واکسن کارایی نداشته یا آقای اطلسی واکسن دریافت نکرده بوده است.

۶۰ سال قبل؛ شروع کار با دوبله

سیامک اطلسی که نام شناسنامه‌ای‌ او «عزت اطلسی‌فر» است، ۱۵ تیرماه ۱۳۱۵ در ارومیه به دنیا آمد. پیشه نخست او دوبله بود و چنانکه خود در گفت‌وگویی طولانی با جام جم (۱ مهر ۱۳۹۲) اشاره کرده است، پس از گرفتن دیپلم و زمانی که ۲۷ سال داشته، زیر نظر محمد خواجوی‌ها، معروف به مانی، در استودیو شاهین فیلم حرفه صداپیشگی را آغاز کرده است. او تقریبا از نسل نخست دو بلورهای تلویزیونی به شمار می‌رفت که البته بعدها در سینما نیز آثار متعددی را دوبله کرد. صداپیشگی او در نقش ولید در فیلم محمد رسول‌الله به کارگردانی مصطفی عقاد از جمله آثاری است که خود از آن به نیکی یاد کرده است. دوبله سریال‌های جنگجویان کوهستان و افسانه جومونگ (نفش پزشک دربار) از جمله آثاری است که او در دوبله آن‌ها نقش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سریال‌های تلویزیونی، ایفای نقش شاپور بختیار

ایرانیان و به‌خصوص نسلی که اوایل دهه ۶۰ تنها دو کانال تلویزیون و برنامه‌های کودک و نوجوان آن سال‌ها سرگرمشان می‌کرد، سیامک اطلسی را با نقش‌آفرینی‌اش در سریال «تابستان سال آینده» به کارگردانی کیومرث پوراحمد به خاطر دارند. اطلسی در آن سریال هفت قسمتی که در آن سال‌ها بسیار هم پربیننده بود و چندین بار پخش شد، نقش پدری سخت‌گیر و جدی را ایفا می‌کرد و یک بازی به یاد‌ماندنی از خود به یادگار گذاشت.

پیش از آن و قبل از انقلاب، او در سریال نسبتا پربیننده «غارتگران» به کارگردانی محمد متوسلانی ایفای نقش کرده بود. او بعدها از جمله بازیگران ثابت برخی از مهم‌ترین سریال‌های تلویزیونی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به «پهلوانان نمی‌میرند» (حسن فتحی)، «شیخ‌بهایی» (شهرام اسدی)، «خسته‌دلان» (سیروس الوند)، «تعبیر یک رویا» (فریدن جیرانی) و «مختارنامه» (داود میرباقری) اشاره کرد.

دیالوگ نسبتا بلند او در سریال مختارنامه در میدان نبرد لشگر یزید با عبدالله ابن زبیر از جمله بازی‌های درخشان او به شمار می‌رود. او در این سریال نقش حُصَین ‌ابن نُمَیر، سردار سپاه یزید در حمله به مکه، را بر عهده داشت.

علاوه بر آن، باید از بازی او در نقش شاپور بختیار در سریال تلویزیونی «معمای شاه» سخن گفت که خود در گفت‌وگویی با جام جم از ایفای این نقش یاد و اضافه کرده بود که به‌رغم آشنایی با حوادث آن سال‌ها و مشاهده مستقیم بسیاری از آن رخدادها، مطالعه‌ای جدی درباره بختیار را در پیش گرفته و فیلم‌های متعددی از او دیده است تا بتواند نقش او را به‌خوبی ایفا کند.

در کارنامه کاری اطلسی نزدیک به ۴۰ سریال ثبت شده که در عمده‌ آن‌ها او یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرده است.

در آثار سینمایی نیز از او نقش‌های بسیاری بر جای مانده است. او هفت سال پس از کار دوبله توانست مسیر خود به سینما را با ایفای نقشی در فیلم «مردان خشن» به کارگردانی صابر رهبر شروع کند و خود در همان گفت‌وگو با جام جم اشاره کرده است که سر صحنه دوبله بوده که کارگردان فیلم به او پیشنهاد بازیگری می‌دهد و این آغاز راهی شده که به توفیق او در سپهر سینمای ایران به عنوان یکی از بازیگران شناخته شده انجامیده است.

در کارنامه سینمایی او نزدیک به ۵۰ فیلم به چشم می‌آید که شروع آن فیلم «مردان خشن» به کارگردانی صابر رهبر و پایان آن فیلم «ایستگاه سلام» به کارگردانی سامان مرادحسینی بود.

سیامک اطلسی در حالی درگذشت که در سریال عظیم و پربازیگر «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری هم نقشی بر عهده داشت. تصویربرداری این سریال از ۲۰ آذر ۱۳۹۸ آغاز شد و قرار است در ۵۰ قسمت ساخته شود. ساخت این مجموعه حدود پنج سال زمان خواهد برد؛ بنابراین مشخص نیست که آیا فیلم‌برداری نقشی که برای اطلسی در نظر گرفته شده بود، انجام شده است یا نه؟

بیشتر از فرهنگ و هنر