رئیس ستاد مشترک آمریکا: طالبان تروریست بودند و هنوز هستند

«احتمال حمله القاعده به آمریکا پس از تجدید سازمان در دوازده ماه آینده وجود دارد»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، روز سه‌شنبه در جلسه ادای شهادت در برابر کمیسیون نیروهای مسلح سنا گفت: «طالبان تروریست بودند و هنوز هستند، و رابطه نزدیکی با القاعده دارند.»

میلی افزود: «احتمال حمله القاعده به آمریکا پس از تجدید سازمان در دوازده ماه آینده وجود دارد».

او گفت اواخر سال گذشته میلادی پیش‌بینی کرده بود که خروج شتابزده نیروهای آمریکا از افغانستان بدون برآورده شدن شرایطی خاص، خطر از دست رفتن امتیازات به دست آمده در آن کشور را در پی خواهد داشت  و می‌تواند فروپاشی ارتش و دولت افغانستان را تسریع کند که پیامدش سلطه طالبان یا جنگ داخلی خواهد بود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در همین جلسه از نحوه تخلیه هوایی کابل دفاع کرد . گفت که بدون حضور نیروهای زمینی آمریکا، خنثی کردن تهدیدهای تروریستی آینده در افغانستان «دشوار اما کاملا ممکن» خواهد بود.

او با انتقاد از تصمیم‌های دولت‌های متوالی آمریکا در طول بیست سال جنگ در افغانستان، گفت که دولت ایالات متحده بیش از حد به ساختن دولتی مستحکم در کابل باور داشت.

او به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «ما به ساختن دولت کمک کردیم، ولی نتوانستیم کشور بسازیم. ارتش افغانستان – که ما و متحدانمان آموزشش داده بودیم – حتا بدون شلیک یک گلوله ذوب شد. این همه ما را غافلگیر کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آستین به نواقص تخلیه هوایی فرودگاه کابل و هرج و مرج و خشونت همراه آن اذغان کرد، اما خروج ۱۲۴ هزار نفر از زیر سلطه طالبان را موفقیتی تاریخی خواند.

دولت بایدن بابت چگونگی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان از چند جهت مورد انتقاد است. جمهوری‌خواهان به طور اخص تصمیم بایدن به خروج همه نیروهای آمریکایی تا روز سی‌ام اوت را به باد حمله گرفته اند و می‌گویند این کار آمریکا را در برابر حملات تروریستی آسیب‌پذیر کرده است.

دولت بایدن و برخی اعضای دموکرات کنگره استدلال می‌کنند که مسئولیت بخشی از پیروزی طالبان به گردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین است چرا که دولت او بود که در سال ۲۰۲۰ با طالبان توافقنامه امضا کرد و متعهد شد که همه نیروهای آمریکایی تا ماه می سال بعد از افغانستان خارج شوند.

آنها همچنین ناکامی درازمدت آمریکا را در بنا کردن ارتشی در افغانستان که بتواند مقاومت کند، نکوهش می‌کنند.