وزیر خارجه سوریه:‌ اگر سربازان آمریکایی داوطلبانه نروند بیرونشان می‌کنیم

فیصل المقداد حضور سربازان ترکیه و آمریکا در شمال سوریه را غیرقانونی و نقض قوانین بین‌الملل خواند

این اولین سخنرانی فیصل المقداد به عنوان وزیر خارجه سوریه در مجمع عمومی است-JOHN MINCHILLO / POOL / AFP

وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه ۲۷ سپتامبر، وعده داد که اگر سربازان آمریکایی داوطلبانه آن کشور را ترک نکنند، آنان را بیرون خواهد کرد.

فیصل المقداد، در اظهاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، حضور سربازان ترکیه و آمریکا در شمال سوریه را غیرقلانونی و نقض قوانین بین‌الملل توصیف کرد.

در حال حاضر صدها سرباز آمریکایی در شرق سوریه مستقرند و با نیروهای تحت رهبری کردها علیه شبه‌نظامیان داعش می‌جنگند.

نیروهای ترکیه در شمال سوریه حضور دارند، جایی که آنکارا نیروهای مخالف حاکمیت سوریه را علیه نیروهای بشار اسد، رییس‌جمهور آن کشور، حمایت و تامین کرده است.

مقداد خواستار خروج داوطلبانه این سربازان از سوریه شد و تهدید کرد که اگر چنین نکنند، آنان را بیرون خواهند کرد. وزیر خارجه سوریه به جزئیات بیشتر درباره برنامه دولت سوریه برای خروج نیروهای خارجی اشاره‌ای نکرد.

مقداد گفت: «با همان تصمیم و اراده‌ای که تروریست‌ها را از بیشتر جاهای سوریه محو کردیم، و با استفاده از ابزار ممکن تحت قوانین بین‌الملل برای پایان دادن به اشغال تلاش خواهیم کرد.»

مقداد در سخنانش گفت درهای سوریه به روی بازگشت پناهجویان باز است. او گفت کشورهای غربی وانمود می‌کنند که به فکر آسایش مردم سوریه هستند و همزمان از رنج آنان سوءاستفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت تا وقتی که همه‌جای سوریه بار دیگر تحت کنترل دولت قرار گیرد، نیروهای مسلح سوریه به مبارزه علیه «تروریست‌ها» ادامه می‌دهند.

فیصل مقداد گفت: «با تام فشارها و دروغ‌ها و اتهاماتی که علیه ما هست، کوتاه نخواهیم آمد.»

درگیری‌های سوریه در جریان قیا‌م‌های بهار عرب در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و در نهایت با سرکوب نظامی بی‌رحمانه حاکمیت علیه معترضان، به جنگ داخلی بدل گشت و به یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی در قرن اخیر منجر شد.

مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت که این نهاد مرگ بیش از ۳۵۰ هزار و ۲۰۰ نفر را در جنگ یک دهه اخیر در سوریه به ثبت رسانده و در عین حال اذعان داشت که شمار واقعی کشته‌شدگان به مراتب بیش از این است.

جنگ در سوریه نیمی از جمعیت قبل از جنگ سوریه که ۲۳ میلیون نفر بود را آواره کرده است و در این میان پنج میلیون نفر به کشورهای خارجی پناهنده شده‌اند.

مقداد وعده داد که درهای سوریه به روی بازگشت داوطلبانه و بی‌خطر تمامی پناهجویان باز است. او گفت که حکومت اقدامات لازم را انجام داده تا بازگشت مردم تسهیل شده و نیازهای اولیه‌شان برآورده شود.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل پیشتر گفته بود شماری از شهروندان سوری که به کشورشان بازگشته‌اند بازداشت شده، ناپدید شده، و به دست نیروهای امنیتی سوریه شکنجه شده‌اند. عفو بین‌الملل گفت که اینها دلیلی است مبنی بر این که بازگشت به هیچ جایی از سوریه بی‌خطر نیست.

این اولین باری است که فیصل مقداد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرده است. او در ماه نوامبر و پس از فوت ولد معلم، سیاستمدار کارکشته سوریه که هر ساله برای سخنرانی در مجمع عمومی راهی نیویورک می‌شد، به عنوان وزیر خارجه منصوب شد.

بیشتر از جهان