این روزها مرگ هم در ایران گران تمام می‌شود

افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ ارز دو عامل تعیین‌کننده در افزایش قیمت سنگ قبر بوده‌اند

تجارت آنلاین

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آن، تقاضا خرید برای سنگ قبر نیز افزایش یافته است. در حال حاضر قیمت هر سنگ قبر در تهران از حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و گاه از ۱۰ میلیون تومان نیز بالاتر می‌رود. در این میان، برخی عزاداران که امکان خرید سنگ‌قبرهای چند میلیون تومانی را ندارند، به سنگ‌های بی‌کیفیت یا خرید قسطی روی می‌آورند.

عواملی همچون جنس، ضخامت، شکل، طرح و نقش سنگ قبر در تعیین قیمت آن تاثیر دارد؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ ارز در ایران دو عامل تعیین‌کننده در افزایش قیمت سنگ قبر بوده‌اند؛ به‌ طوری‌ که گشتی در بازار سنگ‌فروش‌های نزدیک بهشت‌زهرای تهران نشان می‌دهد حداقل قیمت سنگ قبر سه میلیون تومان است.

خبرگزاری رکنا به نقل از یک فروشنده سنگ‌قبر از افزایش تقاضای ۳۵ درصدی سنگ قبر خبر داده است. این گزارش می‌افزاید که شیوع ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در افزایش تقاضا برای سنگ قبر تاثیر گذاشته است. از طرفی، گفته می‌شود که بالا رفتن نرخ ارز نیز بر قیمت سنگ قبر تاثیر دارد؛ این در حالی است که سنگ‌قبرها اغلب ایرانی‌اند.

فاطمه فراهانی، زمین‌شناس، درباره دلایل گران شدن سنگ‌های ایرانی چنین توضیح می‌دهد: «یک سنگ برای اینکه قابل استفاده شود، فقط همان ماده اولیه نیست و به محلول برای ساب زدن و تیغه‌هایی برای برش نیاز داریم که قیمت‌ آن‌ها در چند وقت اخیر چهار برابر شده است. بنابراین طبیعی است که وقتی لوازم موردنیاز این صنعت گران شود، قیمت تمام شده سنگ نیز بالا برود. کما اینکه مسئله حمل‌و‌نقل را نیز نمی‌توانیم نادیده بگیریم.»

گران شدن قیمت سنگ‌ قبر باعث شده است که مردم به خرید سنگ‌هایی با کیفیت پایین‌تر روی بیاورند. به‌ طوری‌ که به گفته یکی از سنگ‌فروش‌ها، هم‌اکنون از سنگ‌هایی برای مزارها استفاده می‌شود که قبل از گرانی‌ها به هیچ عنوان رایج نبودند و به دلیل نداشتن آهن، بعد از مدتی مشکلات زیادی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی به نقل از برخی سنگ‌فروش‌ها از خرید و فروش قسطی سنگ قبر خبر داده بود. به گفته یکی از این فروشندگان، خانواده متوفی یک دور که می‌زنند و قیمت‌ها را که می‌بینند، از صاحب مغازه فروش قسطی یا چکی سنگ قبر را تقاضا می‌کنند. برخی نیز به خرید سنگ‌های دست‌دوم روی می‌آورند که یک‌بار از روی قبر تعویض شده‌اند؛ اما حتی قیمت این سنگ‌ها هم بین ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است. برخی عزاداران نیز که قیمت‌ها را می‌بینند، قید خرید سنگ قبر را می‌زنند و به همان سنگ کوچکی که بهشت‌زهرا می‌گذارد، قناعت می‌کنند.

در همین گزارش از قول خطاطی که روی سنگ‌قبرها خوشنویسی می‌کند، آمده است: «تا قبل از کرونا شاید روزانه روی پنج یا شش سنگ قبر خطاطی می‌کردم اما حالا که کرونا است، گاه اوج می‌گیرد و روزانه بیشتر از ۱۰ سنگ هم خطاطی می‌کنم.»

بیشتر از اقتصاد