گریه وندی شرمن؛ سوژه درگیری عراقچی و کیهان

عباس عراقچی تاکید دارد که یک دیپلمات پرورش یافته مکتب امام و رهبری است

با تغییر دولت و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، عباس عراقچی از سمت خود به عنوان مذاکره کننده در وین برکنار شد - JOE KLAMAR / AFP

روزنامه کیهان با انتشار مطلبی با عنوان «مسلط به فنون مذاکره بودند و آن خسارت محض را بار آوردند؟!» به انتقاد از تیم پیشین مذاکره هسته‌ای پرداخت و ماجرای گریه وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی در حضور عباس عراقچی را دلیل پذیرش برجام دانست.

این روزنامه در شماره روز چهارشنبه ٣١ شهریور خود با ارجاع به کتاب خاطرات این دیپلمات آمریکایی، نوشته بود: «وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکایی در کتاب خاطراتش آورده که در بخشی از مذاکره کشورش خواسته‌ای داشته که نمی‌توانسته آن را به طرف ایرانی بقبولاند و همین کار را مشکل کرده بود. تا اینکه وندی شرمن با نشان دادن عکس نوه‌اش که تازه به دنیا آمده بود و ریختن چند قطره اشک باعث می‌شود عراقچی خواسته طرف مقابل را قبول کند.»

در واکنش به این اظهارات، عباس عراقچی مطلبی جوابیه‌ای نوشت و آن را برای کیهان ارسال کرد. در بخشی از متن این جوابیه آمده است: «اگر نهایتاً حرف شرمن را باور می‌کنید چرا از خودتان سؤال نمی‌کنید که دیپلمات جمهوری اسلامی چه بر سر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد آن کشور آورد که او را به گریه انداخت؟ ادعاهای شرمن برای توجیه گریه کردن خود در هنگام مذاکرات است چون می‌دانست که ما روزی آن را در کتاب خاطرات برجام خواهیم آورد که آورده‌ایم. اگر فکر می‌کنید تاکتیک بوده آیا حتی یک مورد در تاریخ سراغ دارید که عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات آمریکایی برای رسیدن به خواسته‌اش گریه کرده باشد؟ یک مورد دیگر نمونه بیاورید که یک دیپلمات آمریکایی، چه رسد به مذاکره‌کننده ارشد آنها و معاون وزارت امور خارجه‌شان، در مذاکره گریه کرده باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین با تاکید بر اینکه یک «دیپلمات پرورش یافته مکتب امام و رهبری» است، گفت: «خانم شرمن یک فرد معمولی نیست، او مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده آمریکا است. تعبیر درست آن است که بگویید دیپلمات پرورش یافته مکتب امام و رهبری طرف آمریکایی خود را در یک مذاکره سخت و طولانی چنان در استیصال قرار داد که نهایتاً او را به گریه وادار کرد.»

به نظر می‌رسد تلاش عراقچی برای انتساب خود به رهبر جمهوری اسلامی باعث شد تا کیهان عقب‌نشینی کند. کیهان امروز یکشنبه، در پاسخ به عباس عراقچی نوشت: «در باره واکنش جناب عراقچی علی‌رغم همه انتقادهایی که به دست‌اندرکاران برجام وجود دارد، بی‌شک یک تار موی آنان با امثال شرمن که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران هستند قابل معاوضه نیست.»

کیهان به‌رغم تاکید دوباره بر عملکرد نامناسب تیم مذاکره کننده قبلی در پایان جواب خود نوشته است: «بدیهی است که خدای نخواسته قصد اهانتی درمیان نبوده است.»

با تغییر دولت و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، عباس عراقچی نیز از سمت مذاکره کننده در وین برکنار شد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران با صدور حکمی علی باقری کنی را به‌عنوان معاون سیاسی وزارت خارجه برگزید. به این ترتیب علی باقری که از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در زمان سعید جلیلی بود، جایگزین عباس عراقچی شد. عبداللهیان در احکام جداگانه‌ای معاونین سابق وزارت خارجه، عباس عراقچی، علی ابوالحسنی و سید رسول مهاجر، را به‌عنوان مشاور وزیر امور خارجه منصوب کرد.

علی باقری در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، از منتقدان مذاکرات هسته‌ای بود.