شکست طرح جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ازای دریافت اقامت در ایران

حتی یک متقاضی هم حاضر نشد با سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت در ایران، اقامت پنج ساله بگیرد

ایران سال‌هاست که به دلیل تحریم‌ها، سوء مدیریت و فساد با مشکلات اقتصادی گسترده و فرار سرمایه روبروست- ATTA KENARE / AFP

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ایرن می‌گوید مصوبه هیات وزیران در تیر ۱۳۹۸ مبنی بر صدور مجوز اقامت پنج ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری، موفقیت‌آمیز نبود و حتی یک متقاضی هم نداشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، بابک دین پرست گفت براساس این مصوبه هر متقاضی خارجی می‌توانست با سرمایه‌گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلار در کشور، که به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان سرمایه‌گذاری رسیده باشد، مجوز اقامت پنج ساله در ایران بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «با وجود این که وزارت کشور با کمک دستگاه‌های ذیربط تمامی فرآیندهای کار و شیوه نامه‌ها را برای اجرای مصوبه مذکور تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده بود، اما به دلیل بالا بودن رقم سرمایه گذاری، حتی یک مورد تقاضا در این چارچوب صورت نگرفت.»

به گفته دین پرست، اصلاحاتی برای کاهش رقم سرمایه گذاری و افزایش میزان سود سپرده گذاری و رفع اشکالات در فرآیند اجرا در نظر گرفته شده که در صورت تایید و ایجاد سازوکار جدید، می‌توان شاهد صدور مجوز برای اقامت‌های متعدد پنج ساله برای سرمایه‌گذاران یا سپرده گذاران بود.

ایران سال‌هاست که به دلیل تحریم‌ها، سوء مدیریت و فساد با مشکلات اقتصادی گسترده و فرار سرمایه روبروست.

بسیاری از ایرانیان برای به دست آوردن مجوز اقامت در کشورهای دیگر، از جمله ترکیه، در آن کشورها ملک می خرند یا سرمایه گذاری می کنند.