کنگره آمریکا درباره حمله پهپادی ماه گذشته در کابل و مرگ غیرنظامیان تحقیق می‌کند

ارتش ایالات متحده حمله پهپادی به کابل را یک «اشتباه غم‌انگیز» خوانده است

حمله پهپادی ۲۹ اوت در پایتخت افغانستان که جان ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک را گرفت- WAKIL KOHSAR / AFP

یک مقام ارشد آمریکا از حزب دموکرات روز پنجشنبه گفت چند کمیته مختلف کنگره ایالات متحده در مورد حمله پهپادی ماه گذشته آمریکا در کابل، که منجر به کشته شدن چند غیرنظامی افغانستانی شد، تحقیق خواهند کرد تا ببینند چه مشکلی به‌وجود آمده بود و پرسش‌هایی را هم در مورد آینده استراتژی مبارزه با تروریسم مطرح خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدام شف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن در مورد حمله پهپادی ۲۹ اوت در پایتخت افغانستان که جان ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک را گرفت، گفت این «مساله‌ای است که چند کمیته قرار است به آن بپردازند، و ما هم پیشتر آن را آغاز کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش ایالات متحده روز جمعه انجام آن حمله را یک «اشتباه غم‌انگیز» خواند و بابت آن عذرخواهی کرد. پنتاگون گفته بود ارتش آمریکا در آن حمله خودرو یک بمب‌گذار انتحاری گروه داعش را، که یک تهدید فوری علیه نیروهای نظامی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان محسوب می‌شد، هدف قرار داده است.

این اشتباه اطلاعاتی موجب شد در مورد خطرات آتی، به‌ویژه در شرایطی که ایالات متحده بدون حضور نظامی در افغانستان تهدیدها در این کشور را رصد خواهد کرد، پرسش‌های جدی و سختی مطرح شود.

آدام شف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران گفت، «ما باید بفهمیم دقیقا چه اشتباهی رخ داده و آن (اشتباه) در ارتباط با حد و حدود آنچه قادر به انجام آن هستیم، چه معنایی دارد.

خطای ارتش آمریکا و اذعان به کشته شدن غیرنظامیان در جریان حمله مورد اشاره، به انتقادها از روند آشفته خروج نظامیان از افغانستان دامن زد و به یکی از بزرگترین بحران‌های دولت جو بایدن در عرصه سیاست خارجی تبدیل شد.